וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: מכלית נפט שלנו הותקפה בטילים לחופי ערב הסעודית

11.10.2019 / 19:43

גורמים איראניים אמרו כי כלי השיט נפגע בים האדום, אולם הפרטים נותרו לא ברורים וסותרים. בתחילה נטען כי הטילים שוגרו מסעודיה, אך חברת הנפט הלאומית הכחישה. לא היו נפגעים, ולא נראה נזק בכלי השיט. בריאד, שמתקני הנפט שלה הופצצו בחודש שעבר, לא הגיבו

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

מכלית נפט איראנית ששטה בים האדום הותקפה לחופי עיר הנמל ג'דה בערב הסעודית - כך מסר משרד החוץ בטהראן. לפי חברת הנפט הלאומית, כלי השיט נפגע ככל הנראה משני טילים, אולם היא הכחישה דיווח מוקדם יותר שיוחס לה ולפיו הטילים שוגרו מערב הסעודית, יריבתה האזורית של איראן. לא היו נפגעים בשורות אנשי הצוות. הפרטים לגבי התקרית, שנמסרו רק מצד גורמים איראניים, עדיין נותרו לא ברורים, ואתרי מעקב אחרי כלי שיט הטילו ספק בגרסה האיראנית.

סוכנות הידיעות מהר דיווחה כי התקרית התרחשה בשעה 4:50, 97 ק"מ מהעיר ג'דה. אחרי הפיצוץ, מחירי הנפט העולמיים זינקו ב-2%. דובר משרד החוץ של איראן אמר כי המתקפה היא "הרפתקה מסוכנת", והזהיר כי מי שאחראי לה יישא בהשלכות, כולל בזיהום הסביבתי המסוכן. ואולם, הוא לא אמר מה פגע במכלית.

בערוץ הטלוויזיה הממלכתי של איראן דווח כי מומחים טכניים מאמינים שמדובר ב"מעשה טרור" ובפעולה מכוונת נגד המכלית שזוהתה בתחילה כ"סינופה", אך בהמשך אמרה חברת הנפט הלאומית כי הייתה זו המכלית "סביטי". בתמונות שפרסמה סוכנות הידיעות תסנים נראה כלי השיט לאחר הפגיעה, ככל הנראה אחרי שהאש כבר כובתה ולא נראה נזק בכלי השיט.

מכלית נפט של איראן שהותקפה לחופי ערב הסעודית, 11 באוקטובר 2019. תסנים, אתר רשמי
מכלית הנפט האיראנית אחרי הפגיעה, היום/אתר רשמי, תסנים

שעות אחרי הפיצוץ, אתרי מעקב הראו כי המכלית שינתה את מסלולה ועשתה את דרכה לאיראן בחזרה. לפי ההערכות, המכלית משמשת להעברת נפט לסוריה, בעלת בריתה של איראן, למרות הסנקציות הבינלאומיות המוטלות על משטרו של בשאר אסד.

"אף אחד מאנשי הצוות לא נפגע מהפיצוץ, המצב בשליטה", אמרו בסוכנות הידיעות האיראנית "נור", המקורבת למשמרות המהפכה. נזק נגרם לשני מתקני האחסון המרכזיים של המכלית, שממנה דלף נפט לים האדום.

מערכת הזיהוי האוטומטית של המכלית (AIS), שעל פיה ניתן לקבוע את מיקומה, הייתה ככל הנראה כבויה במשך חודשיים, עד שהמשיכה לשדר היום, זמן קצר אחרי התקרית. מידע של חברת Refinitiv העוקבת אחרי תנועת כלי שיט הראה כי היא הייתה בסמוך לחופי איראן במפרץ הפרסי באמצע אוגוסט, אחרי שעברה דרך תעלת סואץ בסוף יולי ובתחילת אוגוסט.

שירותי המעקב Marine Traffic פרסמו בחשבון הטוויטר שלהם כי על בסיס המידע שיש ברשותם, כולל צילום מהאזור של סוכנות החלל האמריקנית נאס"א ומידע ה-AIS, "לא ראינו שום עשן, שריפה, דליפה או גרירה. במקום זאת, ראינו מכלית שטה בחזרה הביתה במהירות שגרתית".

התקרית התרחשה כחודש אחרי המתקפה על מתקני הנפט בערב הסעודית. ריאד אמרה כי 18 מל"טים ושבעה טילי שיוט שוגרו לשני מתקנית של חברת הנפט הממלכתית "ארמקו", ויחד עם ארצות הברית, ישראל ומדינות אחרות, האשימה את איראן. בטהראן, מנגד, אמרו כי אלו המורדים החות'ים בתימן.

המתקפה עלולה להוביל להתגברות המתיחות במזרח התיכון, בזמן של שורת משברים - טורקיה פתחה השבוע במבצע חדש נגד הכורדים בסוריה, עיראק מתמודדות עם גל של מחאה אלימה וישראל נערכת לפעולה איראנית נגדה.

המתיחות באזור גוברת בהתמדה מאז החלטתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לפרוש בשנה שעברה מהסכם הגרעין שנחתם עם המעצמות ב-2015. מאז חודש מאי, נרשמו שורה של תקריות ותקיפות באזור, שהגבירו את החשש העולמי מפני מלחמה חדשה, על אף שטראמפ מבהיר כי הוא איננו מעוניין בכזו. גורמים באזור הזהירו כי חוסר התגובה של ארצות הברית על המתקפה בסעודיה, בעלת בריתה, תשלח מסר בעייתי לאיראן.

הצי החמישי של ארצות הברית, הפועל במי האזור, אמר כי הוא מודע לדיווחים על התקרית, אולם אין לו מידע נוסף בשלב זה. רוסיה, בעלת בריתה של איראן, אמרה כי מוקדם מדי להעריך מי אחראי לפיצוץ. סין, שממשיכה לרכוש מאיראן נפט למרות הסנקציות האמריקניות, אמרה כי היא מקווה שכל הצדדים יעבדו על שמירת השלום והיציבות באזור.

אחרי זינוק דרמטי במחירי הנפט אחרי המתקפה על ערב הסעודית ב-14 בספטמבר, שהיו יותר מ-70 דולר, השוק התייצב מחדש. בימים הראשונים צומצמה תפוקת הנפט הסעודית בכמחצית - כ-5% מכלל האספקה העולמית. מאז היא שקימה את התפוקה לרמתה המקורית.

הים האדום הוא נתיב שיט משמעותי להעברת נפט וסחורות אחרות, והוא מחבר בין האוקיינוס ההודי לים התיכון דרך תעלת סואץ. בקצהו שוכנת תימן, שבה נלחמים המורדים החות'ים, הנתמכים בידי איראן, וכוחות הממשלה המוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית, המגובים בקואליציה הסעודית. הסכסוך במדינה נחשבת לעימות באמצעות שליחים בין ריאד הסונית לטהראן השיעית.

מפה של מיקום מכלית הנפט האיראנית אל מול חופי ערב הסעודית. עיבוד תמונה
מפה של מיקום מכלית הנפט האיראנית אל מול חופי ערב הסעודית/עיבוד תמונה

לאיראן יש את אחד מציי מכליות הנפט הגדולים ביותר בעולם, אולם היא מתקשה להחליף את הספינות המיושנות ולהמשיך לייצא נפט בשל הסנקציות האמריקניות המחודשות. אלו הודקו במאי האחרון, במלות שנה לפרישה מהסכם הגרעין, ואחריהן התרחשו שורת תקריות עם מכליות נפט במפרץ הפרסי ובים התיכון.

אחת מהן הייתה מכלית הנפט "גרייס 1", ששוחררה אחרי כחודש שהוחזקה בגיברלטר, ועתה שטה תחת השם "אדריאן דריה 1". בסוכנות הידיעות אילנ"א דווח כי הספינה הוחכרה לחברת ספנות איראנית, אחרי שמוקדם יותר היום דווח כי היא הוחכרה למשמרות המהפכה.

גורמים אמריקניים האשימו את איראן באחריות לפיצוצים בשש מכליות נפט בשתי תקיפות נפרדות במאי וביוני, על אף שטהראן הכחישה זאת. בנוסף לכך, משמרות המהפכה השתלטו על מכלית נפט בריטית ושל איחוד האמירויות, וכן הצליחו להפיל מל"ט אמריקני. רק ברגע האחרון עצר טראמפ פעולה צבאית נגד איראן.

(עדכון ראשון: 8:44)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully