וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: ישראל מגנה בתוקף את הפלישה הצבאית של טורקיה לסוריה

טל שלו ורוני כנפו

10.10.2019 / 18:09

ראש הממשלה הצהיר כי "ישראל תעשה כל מאמץ להגיש סיוע הומניטרי לעם הכורדי האמיץ", אחרי המבצע שעליו הכריזה טורקיה בצפון-מזרח המדינה. הוא הצהיר כי למרות התמיכה האמריקנית הגוברת, על ישראל להגן על עצמה בכוחות עצמה: "אנחנו חייבים להתכונן לסכנה"

צילום: רוני כנפו, עריכה: עמית שמחה

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (חמישי) כי ישראל "מגנה בתוקף" את הפלישה הצבאית של טורקיה למחוזות הכורדים בסוריה וכן "מזהירה מפני טיהור אתני של הכורדים על ידי טורקיה ועושי דבריה". עוד הוסיף נתניהו כי "ישראל תעשה כל מאמץ להגיש סיוע הומניטרי לעם הכורדי האמיץ".

דבריו של נתניהו מגיעים על רקע הכרזתו של נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן על פתיחה במבצע "מעיין השלום" נגד הכוחות הכורדיים, שלדבריו נועד למגר את "איום הטרור" נגד מדינתו. הודעתו מגיעה ימים אחדים אחרי החלטתו של טראמפ להסיג את החיילים האמריקנים המוצבים באזור, אחרי שיחת טלפון שקיים עם ארדואן, וזאת חרף ביקורת חריפה מבית ומצד מדינות המערב.

המעצמות חוששות שהמבצע יפתח פרק חדש במלחמה הממושכת בסוריה, ויחריף את המתיחות האזורית. טראמפ, לעומת זאת, הצהיר כי ארצות הברית צריכה לסיים את המלחמות שלה באזור. הוא כינה את המעורבות האמריקנית במזרח התיכון "הטעות הגדולה ביותר אי-פעם" שעשתה וושינגטון. עם זאת, הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם הביע תמיכה בדברי נתניהו. "לא הייתי יכול להסכים יותר עם ראש הממשלה נתניהו", צייץ. "פלישתה של טורקיה לצפון סוריה ותקיפת אחד מבעלי הברית הכי אמינים של ארצות הברית - הכורדים - היא סיוט עבור ארצות הברית וישראל".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך טקס האזכרה לחללי מלחמת יום כיפור, הר הרצל, ירושלים 10 באוקטובר 2019. עמוס בן גרשום, לע"מ, אתר רשמי
"חייבים להתכונן לקראת הסכנה". נתניהו בטקס/אתר רשמי, עמוס בן גרשום, לע"מ

מוקדם יותר היום, נתניהו נאם בטקס האזכרה לזכר חללי מלחמת יום הכיפורים בהיכל הזיכרון בהר הרצל, שהתקיים גם במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין, ואמר כי על ישראל להגן על עצמה - למרות התמיכה מארצות הברית. על רקע נסיגת הכוחות האמריקניים מסוריה, אמר נתניהו כי "אנחנו מעריכים את תמיכתה של ארצות הברית שהתגברה בשנים האחרונות, הלחץ הכלכלי האדיר שהיא מפעילה על איראן משפיע. עם זאת, אנו תמיד זוכרים ומיישמים את הכלל הבסיסי שמנחה אותנו: ישראל תגן על עצמה, בכוחות עצמה, מול כל איום".

נתניהו הבהיר כי "איננו שואפים להיות 'עם לבדד ישכון', אבל כך נאלצנו לעמוד בתחילתה של מלחמת יום הכיפורים - שרק לקראת סופה הגיע הסיוע האמריקני". לדבריו, "איראן מאיימת למחוק אותנו מהמפה היא אומרת במפורש 'ישראל תיעלם'. פעם אחר פעם היא מנסה לתקוף אותנו, ולכן אנו חייבים לעמוד הכן כדי להגן על עצמנו מפני הסכנה". הוא הוסיף כי "צה"ל ערוך לקדם כל איום כשברשותו עוצמה מוחצת, נשק ורוח".

דגל טורקיה בדרום-מזרח המדינה מול הגבול עם סוריה על רקע עשן מהתקפות ב-9 באוקטובר 2019. AP
הפצצות בגבול טורקיה-סוריה/AP

ברקע אזהרותיו של נתניהו מהסלמה ביטחונית, הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס בתחילת השבוע לראשונה מאז הבחירות לדיון שנמשך יותר מחמש שעות. לדברי גורם המעורה בפרטי הדיון, אחד התרחישים שנידונו הוא חשש ישראלי מניסיון איראני לבצע פיגוע אסטרטגי על אחד המתקנים הרגישים בישראל באמצעות טילי שיוט, בדומה למתקפה על שדות הנפט בערב הסעודית. חשש זה התגבר בעקבות חוסר התגובה האמריקנית והסעודית לתקרית בערב הסעודית בחודש שעבר.

לדברי הגורם, ההיערכות לניסיון איראני שכזה הוא "אירוע מורכב" מבחינת יכולות הגנתיות האווירית, ומחייב פיתוח תוכנית הגנה עם משמעויות תקציביות של מיליארדי שקלים, שידרשו קיצוץ רוחבי. לדבריו, זה מה שעומד ברקע הקריאה הבהולה של נתניהו להקמת ממשלת אחדות שתוכל להתמודד עם כך.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בבית הלבן, 8 אוקטובר 2019. רויטרס
טורקיה פתחה במבצע אחרי שהסיג את הכוחות האמריקניים מסוריה. טראמפ/רויטרס

הרמטכ"ל אביב כוכבי אמר על רקע חששות אלה, במהלך טקס התייחדות לזכר חללי חטיבת הצנחנים שהתקיים ביום שני, כי "הקיץ האחרון היה עמוס אירועים ביטחוניים, מעל השטח ומתחתיו, בזירות קרובות ורחוקות. אנו פוקחים שבע עיניים, מקיימים הערכות מצב על בסיס יומי, ומקבלים החלטות מקצועיות ואחראיות, המובילות לתקיפה וסיכול של איומים, לצד שמירה על איזונים".

עוד הוסיף הרמטכ"ל: "לא נאפשר פגיעה במדינת ישראל, ואם תתרחש, נגיב בעוצמה. אנו יודעים שעלינו להיות מוכנים ורלוונטיים לאתגרי ההווה והעתיד, בהיקף הכוחות, בסוג היחידות ובשיטות הלחימה. אתגרים ביטחוניים, ניצבו בפני מדינת ישראל בעבר וניצבים בפנינו גם היום. יכולנו להם בעבר, ואנו יכולים להם גם היום".

(עדכון ראשון: 11:47)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully