וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם תחילת המתקפה הטורקית: "ארה"ב לקחה בשבי את חברי 'הביטלס' של דאעש"

בוושינגטון פוסט דיווח כי שני החברים הבריטים הנותרים בתא הטרור שאחראי להוצאות להורג של שבויים מערביים הועברו מסוריה, שם הוחזקו בידי הכורדים. זאת על אף שבבריטניה התנהל מאבק נגד הסגרתם בחשש שיוצאו להורג. טראמפ: "לקחנו בשבי כמה לוחמי דאעש רעים במיוחד"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

ארצות הברית לקחה בשבי שני חברים בריטים בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), שהיו חלק מהחבורה שכונתה "הביטלס", שהייתה אחראית על הוצאתם להורג של בני ערובה מערביים - כך דווח הלילה (חמישי) בוושינגטון פוסט ובכלי תקשורת אמריקניים אחרים. זאת לפני תחילת המתקפה הטורקית נגד הכורדים בצפון סוריה, שם הוחזקו השניים - אלכסנדה קוטיי וא-שאפי א-שייח.

סוגיית מעצרם של השניים עומדת במרכז קרב משפטי בלונדון, בהובלת אמו של א-שייח. היא דרשה לעצור את הסגרתו לארצות הברית ואת שיתוף הראיות עם וושינגטון, אם הממשל האמריקני לא ישלול את האפשרות שייגזר עונש מוות על הצמד. גורמים אמריקניים ובריטיים סירבו להגיב על הדיווחים, אולם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שספג ביקורת על כך שאפשר לטורקיה להיכנס לצפון סוריה, אמר: "לקחנו כמה לוחמי דאעש, רעים במיוחד, ואנחנו רוצים לוודא שהם לא יוכלו לברוח". הוא הוסיף כי שוחח על כך עם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, אולם הוא לא פירט מיהם אותם שבויים.

חלק ניכר מהביקורת כלפי טראמפ נובעת מהחשש שהמתקפה הטורקית נגד הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, שמורכבים בעיקר מלוחמים כורדים, תאפשר לדאעש להתבסס מחדש באזור. הכורדים הזהירו כי הם לא יוכלו להמשיך ולהחזיק בעשרות אלפי האסירים במתקנים השוכנים בצפון-מזרח סוריה. כ-90 אלף גברים, נשים וילדים שחיו בשטחי "החליפות" של דאעש נמצאים בידי הכורדים. אחד המוקדים המסוכנים ביותר הוא מחנה אל-הול, שבו חיים כ-60 אלף נשים וילדים עם קשרים לדאעש. המקום הפך לחממה אידיאולוגית לדאעש, וחלק מהנשים בו רצחו אסירות אחרות רק כי לא צייתו לחוקי הדת.

אלכסנדה קוטאי (משמאל) וא-שפי א-שייח, שני חברי תא הביטלס של דאעש, המוחזקים על ידי הכורדים בצפון סוריה, מרץ 2018. AP
טראמפ שוחח בנושא עם ג'ונסון. אלכסנדה קוטיי וא-שאפי א-שייח/AP

טראמפ מאשים את מדינות אירופה על כך שלא קלטו את אזרחיהן המוחזקים בשבי בסוריה. "נתתי להן הזדמנות, נתתי להם הזדמנות נוספות, נתתי להם הזדמנות שלישי ונתתי להם הזדמנות רביעית", אמר אתמול הנשיא. "הן לא רצו לקחת אותם בחזרה". הוא אמר כי אילו מדינות אירופה היו נעתרות לבקשתו, הן לא היו מתמודדות עם הסיכון בשובם של לוחמי דאעש לארצות המוצא שלהם.

"טוב, הם הולכים לברוח לאירופה. זה המקום שאליו הם רוצים ללכת. הם רוצים לחזור לבתים שלהם, אבל אירופה לא רצתה אותם מאתנו", אמר טראמפ, שהסיג מוקדם יותר השבוע את הכוחות האמריקניים שהפרידו בין טורקיה לכורדים לאורך הגבול. גורמים אמריקניים הבהירו כי אלף החיילים האמריקנים שנותרו באזור לא נסוגו, אלא מדובר בכמה עשרות חיילים שהוצבו במקומות רחוקים יותר מאזור הקרבות.

עוד בוואלה!

ביקורת חוצת מפלגות בארה"ב על טראמפ: "הנסיגה מסוריה - מתנה לאיראן ורוסיה"

לכתבה המלאה
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, 4 באוקטובר 2019. AP
"טוב, הם הולכים לברוח לאירופה". טראמפ/AP

גורמים אירופיים מתעקשים כי התגובה של טראמפ לבקשתו של נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן לאפשר לו לצאת למתקפה נגד הכורדים הייתה מבוססת בחלקה על חוסר הבנה של סוגיית אסירי דאעש. במקביל לתחילת המבצע, המכונה "מעיין של שלום", חיפשו ארצות הברית, צרפת, גרמניה ומדינות אירופיות אחרות, שאזרחיהן הצטרפו לדאעש, דרכים להעמיד אותם לדין, כשהאופציה הסבירה ביותר הייתה עיראק. זה כונה באופן רשמי "נתיב התביעה האזורי".

"מעולם לא ציפיני שארצות הברית תיקח אותם בחזרה לאדמת ארצות הברית, ואנחנו בטח לא רצינו שהם יילקחו לגואנטנמו", אמר גורם אירופי לגרדיאן, שהביע הפתעה מדבריו של טראמפ. זאת, לדבריו, משום שהאירופים והאמריקנים מקיימים מגעים מתמשכים בנושא גורלם של שבויי דאעש.

הגורם אמר כי הסיבה שבגללה הלוחמים האירופים לא מוחזרים למולדתם היא לא בשל העלויות, אלא בשל הקושי להעמיד אותם לדין. "זאת שאלה של הליך הוגן", אמר הגורם. "בתי המשפט יסגרו תיקים של עצורים שנתפסו בשדה הקרב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully