וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם בלי עונש מוות, בריטניה מצאה דרך להוציא להורג את צמד הביטלס של דאעש

23.7.2018 / 23:57

הממשלה הבהירה לארה"ב כי לא תתנגד להוצאתם להורג של שני חברי התא, שהיה אחראי על עריפת ראשי החטופים מערביים, אם יוסגרו אליה מסוריה. זאת בניגוד למדיניותה המסורתית המתנגדת לעונש מוות. בלייבור זועמים: החלטה חשאית וחד-צדדית

ממשלת בריטניה לא תתנגד אם ארצות הברית תבקש לגזור עונש מוות על שני לוחמים בריטים של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) במקרה של הסגרתם לוושינגטון - כך אמר היום (שני) השר לביטחון הפנים בן וואלס.

הוא אמר כי לונדון מוכנה לחרוג ממדיניותה הממושכת המתנגדת להוצאות להורג, במקרה הספציפי של שני הלוחמים השבויים, אלכנסדה קוטאי וא-שאפי א-שייח. הם היו חלק מקבוצת "הביטלס", שיחד עם עוד שני לוחמים נוספים השתתפה בחטיפות, בעינויים ובהוצאות להורג של חטופים מערביים.

הם זכו לכינוי בשל המבטא שלהם והחבר המוכר ביותר שלהם היה מוחמד אמווזי, שכונה "ג'ון הג'יהאדיסט". הוא חוסל בתקיפת מל"ט אמריקני ב-2015.

"במקרה זה, ואחרי בחינה זהירה, הממשלה לקחה החלטה חריגה ולא תדרוש ערבויות במקרה זה", אמר השר במהלך דיון בפרלמנט. הצהרתו נמסרה אחרי שמכתב ששלח בנושא שר הפנים סג'יד ג'וויד לתובע הכללי של ארצות הברית ג'ף סשנז הודלף ופורסם בעיתון הטלגרף.

אלכסנדה קוטאי (משמאל) וא-שפי א-שייח, שני חברי תא הביטלס של דאעש, המוחזקים על ידי הכורדים בצפון סוריה, מרץ 2018. AP
מוחזקים בידי כוחות כורדיים. שני חברי התא, בריאיון באפריל/AP

השניים נלכדו על ידי כוחות כורדיים בצפון סוריה בינואר האחרון, ומאז בריטניה וארצות הברית מנהלות דיונים על הדרך ועל המקום להעמידם לדין. אזרחותם הבריטית בוטלה והם הביעו חשש בריאיון שהתקיים עמם מוקדם יותר השנה מכך שהם לא יזכו למשפט הוגן.

לפי הטלגרף, במכתב של שר הפנים הבריטי נאמר כי בריטניה לא מתכוונת לדרוש את הסגרתם מאחר שהיא סבורה כי יש סיכוי גבוה יותר להצלחת ההליך המשפטי נגדם בארצות הברית. בנוסף לכך, הוא אמר כי בריטניה לא תתעקש על כך שהשניים לא יוצאו להורג.

מוקדם יותר נמסר מדוברת של ראשת הממשלה תרזה מיי כי בריטניה מעוניינת שהשניים יישפטו בתחום השיפוט הראוי ביותר.

"הנושא ימשיך לרדוף את הממשלה"

להחלטה החריגה של הממשלה קמה התנגדות מקרב הלייבור שבאופוזיציה, שהאשימה את המפלגה השמרנית בכך שנטשה את ההתנגדות לעונש המוות בצורה "חשאית וחד-צדדית". חבר המפלגה, שאמי צ'קרברטי, אמר כי שר הפנים "לא רק משחק בחייהם של הטרוריסטים הללו, אלא גם באלו של בריטים אחרים - במיוחד חפים מפשע - בכל רחבי העולם".

גם בשורות המפלגה השמרנית יש ביקורת לעמדת הממשלה. חבר הפרלמנט דומיניק גריב שאל אם יש לכך תקדים ומדוע הממשלה לא ביקשה ערבויות מארצות הברית. "עד לפתרון השאלות הללו, הנושא ימשיך לרדוף את הממשלה", אמר.

מנהיג תא "הביטלס" הפך לפני האימה של דאעש עם הופעותיו בסרטונים שבהם נערפו ראשיהם של העיתונאים האמריקנים סטיבן סוטלוף וג'יימס פולו, עובדי הסיוע הבריטים דייוויד היינס ואלן הנינג ושל חטופים אחרים.

דיאן פולי, אמו של ג'יימס, אמר כי היא לא רוצה ששני חברי הקבוצה שנותרו בחיים יוצאו להורג אם יורשעו. "אני חושבת שזה יהפוך אותם לקדושים מעונים לפי האידיאולוגיה המעוותת שלהם. אני רוצה שהם יישאו באחריות דרך ישיבה בכלא לשארית חייהם", אמרה לרשת BBC.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully