וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבצע נגד הכוחות הכורדיים: טורקיה החלה בכניסה קרקעית לסוריה

סוכנויות הידיעות וטל שלו

10.10.2019 / 8:52

משרד ההגנה הטורקי הודיע על עליית המדרגה במבצע "מעיין השלום", שנפתח מוקדם יותר בהפצצות אוויריות בצפון-מזרח המדינה, וטען כי הותקפו 181 יעדים צבאיים. לטענת הכוחות הכורדיים, עד כה נהרגו חמישה בני אדם ועשרות נפצעו. "בהלה עצומה בקרב התושבים"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

צבא טורקיה תקף 181 יעדים צבאיים מתחילת המבצע בצפון סוריה - כך מסר הלילה (חמישי) משרד ההגנה הטורקי. זאת, לאחר שמוקדם יותר הכריז המשרד על כניסה קרקעית אל צפון-מזרח סוריה כחלק ממבצע "מעיין השלום" נגד הכוחות הכורדיים הפועלים במדינה. לפי משרד ההגנה, הותקפו 181 מטרות מאז תחילת המבצע.

המשרד הודיע על עליית המדרגה בלחימה, שעות אחרי שהנשיא רג'פ טייפ ארדואן הכריז על הפתיחה במבצע כדי למגר את "איום הטרור" נגד מדינתו, בהמשך לנסיגת הכוחות האמריקניים מהאזור. בתגובה, הכורדים טענו כי הם הודפים את כניסת הכוחות הקרקעיים לשטח סוריה, שאינם מבצעים התקדמות.

ההודעה על הכניסה הקרקעית הגיעה לאחר שבסוכנויות הידיעות דווח כי הטורקים פתחו בתקיפות אוויריות נגד מעוזים כרודיים, בעקבותן ספגה אנקרה ביקורת רבה בזירה הבינלאומית. הכורדים דיווחו על תקיפות אוויריות נגד מטרות צבאיות ואזרחיות בראס אל-עין, תל אבייד, קמישלי, קובני ועין עיסא. דובר הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, המורכבים בעיקר מהלוחמים הכורדים, אמר כי התקיפות האוויריות יצרו "בהלה עצומה בקרב התושבים באזור" וכי היו חמישה הרוגים - בהם שלושה לוחמים - ועשרות פצועים בתקיפות האוויריות, שהיו בעומק של יותר מ-30 ק"מ בתוך שטחה של סוריה.

במפרץ הפרסי גינו את טורקיה על הכניסה הרגלית, ובחריין וכווית הוציאו הודעות רשמיות נגד המהלך. בנוסף, על פי התקשורת הרשמית באיראן, יו"ר הפרלמנט של עלי לריג'יאני ביטל את ביקורו המתוכנן בטורקיה בעקבות כניסת הכוחות. לירג'אני הוזמן על ידי מקבילו בטורקיה להשתתף בישיבה בבית הנבחרים הטורקי.

תושבי טורקיה מריעים לשיירת רכבים צבאיים של טורקיה עם פתיחת המבצע בסוריה סמוך לגבול בין המדינות ב-9 באוקטובר 2019. AP
תושבים מריעים לשיירת רכבים צבאיים טורקית שעושה את דרכה לסוריה, אתמול/AP

בתוך כך, דווח כי צבא ארצות הברית שבה שני לוחמים בכירים מארגון המדינה האסלאמית, אשר קודם לכן הוחזקו בידי המיליציות הכורדיות בסוריה, והוציא אותם מהמדינה. גורם אמריקני, שדיבר בעילום שם, אמר שהשניים מוחזקים במקום בטוח, אך לא פירט. על פי גורם נוסף, השניים הם חלק מחוליית הלוחמים של הארגון שזכתה לכינוי "הביטלס", שנטלו חלק בהוצאה להורג של שבויים מהמערב.

בריאיון לרשת PBS, אמר שר החוץ האמריקני מייק פומפאו כי ארצות הברית לא נתנה לטורקיה אור ירוק כדי לפלוש לסוריה . עם זאת, הוא הוסיף כי לאנקרה היו "דאגות בטחוניות לגיטימיות" וכי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ קיבל החלטה להזיז חיילים אמריקנים מאזורי סכנה. כמו כן, פומפאו דחה את האפשרות לתחייה של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) באזור.

טראמפ עצמו אמר כי הוא ישמיד את הכלכלה הטורקית אם יתברר שאנקרה טובחת באוכלוסייה הכורדית בצפון סוריה. נשיא ארצות הברית אמר את הדברים במסיבת עיתונאים לאחר הודעת טורקיה על הכניסה הקרקעית והדגיש: "אני אמחה את כלכלתו של ארדואן אם זה יקרה". הסנאטור הדמוקרטי כריס ואן הולן אמר לסוכנות הידיעות אי-פי כי הוא ויו"ר ועדת הכוחות המזוינים בסנאט, לינדזי גראהם, דנים באפשרות של הענשת מדינות זרות שיימכרו נשק לטורקיה.

עוד בוואלה!

אחרי נסיגת ארה"ב: טורקיה פתחה במבצע צבאי נגד הכורדים בסוריה

לכתבה המלאה

רחמים ויד ברזל

מוקדם יותר גורם ביטחוני טורקי אמר לרויטרס כי אכן המבצע החל עם תקיפות האוויריות, ולאחר מכן הפגיזו תותחי "הוביצר" בסיסים ומחסני תחמושת של ה-YPG, כמו גם עמדות ירי וצלפים. הוא טען כי התקיפות היו רחוקות מאזורי מגורים, אך עדי ראיה סיפרו על תושבים שנמלטו מעיירת הגבול ראס אל-עין. בכלי תקשורת בטורקיה דווח על ירי פגזים ורקטות משטח סוריה אל עיירות בגבול.

אחרי תחילת המתקפה האוויריות, פרסם הנשיא טראמפ הצהרה שבה הזהיר את טורקיה מפני המתקפה, ואמר כי מדובר ב"רעיון רע". הוא הפציר באנקרה להגן על המיעוטים הדתיים באזור. "טורקיה הבטיחה להגן על אזרחים, להגן על מיעוטים אזרחיים, כולל על נוצרים, ולהבטיח שלא יהיה משבר הומניטרי - ואנחנו נוודא שהם עומדים בכך".

עשן מההתקפות בסוריה מהצד הטורקי ב-9 באוקטובר 2019. AP
ההפצצות האוויריות בגבול טורקיה-סוריה, אתמול/AP

צרפת ובריטניה קראו לכינוס חירום של מועצת הביטחון של האו"ם ביום חמישי, והאיחוד האירופי הפציר באנקרה לעצור את המבצע - והבהיר שלא יממן את האזור הבטוח שבו מתכנן ליישב ארדואן מאות אלפי סורים שברחו לטורקיה בשנים האחרונות.

במקביל, ח"כ גדעון סער (הליכוד) קרא להציע סיוע הומניטרי לכורדים בצפון סוריה. "הארועים בצפון סוריה מדאיגים", אמר סער. "על ישראל להשמיע קול ערכי ברור וצלול נגד התוקפנות של ארדואן והפגיעה בכורדים בצפון סוריה ולהציע להם עזרה הומניטרית".

צבא טורקיה מגובה בכוחות מורדים סוריים, המאומנים על ידי אנקרה. אלו הבטיחו שלא להפגין "רחמים" ולתקוף ב"יד ברזל" את יחידות ההגנה העממיות (YPG), המיליציה הכורדית בסוריה שהייתה בעלי הברית של ארצות הברית במאבק בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). טורקיה רואה בה ארגון טרור. שני גורמים אמריקניים וגורם כורדי אמרו לרויטרס כי הכוחות הסוריים הדמוקרטיים עצרו את פעילותם נגד דאעש בשל המתקפה הטורקית, במה שמאושש למעשה את החששות במערב מפני המהלך.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן מורה על פתיחת במבצע בסוריה ב-9 באוקטובר 2019. AP
ארדואן מכריז על הפתיחה במבצע, אתמול/AP

לפני הפלישה לצפון-מזרח טורקיה, ארדואן שוחח על המתקפה המתוכננת עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, המגבה את משטרו של בשאר אסד מול המורדים. לשכתו של ארדואן הודיע כי השניים שוחחו על הפעולה הצבאית ממזרח לנהר הפרת, שלדבריו "תתרום לשלום והיציבות" באזור וכן "תסלול את הדרך לתהליך פוליטי" בסוריה. מוקדם יותר הציבה טורקיה כוחות גדולים לאורך הגבול עם סוריה לקראת הפעולה הצבאית נגד הכורדים.

(עדכון ראשון: 22:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully