וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי נסיגת ארה"ב: טורקיה פתחה במבצע צבאי נגד הכורדים בסוריה

ארדואן הכריז על מבצע "מעיין של שלום" נגד הכוחות הנתמכים על ידי ארה"ב. הצבא פתח בתקיפות אוויריות והרעשה ארטילרית, והכורדים מדווחים על 5 הרוגים. באיחוד האירופי דוחקים באנקרה לעצור, וטראמפ שב על רצונו לסגת, אך הבהיר: "המבצע - רעיון רע". אסד הזהיר מפני המהלך

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הכריז היום (רביעי) על תחילתו של מבצע צבאי בסוריה נגד הכוחות הכורדיים בצפון-מזרח המדינה. המבצע החדש, המכונה "מעיין של שלום", נועד לפי ציוץ שפרסם ארדואן בחשבון הטוויטר שלו למגר את "איום הטרור" נגד מדינתו. הכרזתו מגיעה לאחר הנסיגה מהאזור של חלק הכוחות האמריקניים, התומכים בכורדים, שעליה הודיע השבוע נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חרף ביקורת חריפה מבית ומדינות המערב שספג האחרון.

גורם ביטחוני טורקי אמר לרויטרס כי המבצע החל עם תקיפות האוויריות, ולאחר מכן הפגיזו תותחי "הוביצר" בסיסים ומחסני תחמושת של ה-YPG, כמו גם עמדות ירי וצלפים. הוא טען כי התקיפות היו רחוקות מאזורי מגורים, אך עדי ראיה סיפרו על תושבים שנמלטו מעיירת הגבול ראס אל-עין. בנוסף לכך, כתב של רשת CNN בשפה הטורקית דיווח על עשן שמיתמר ממבנים בעיירה. בכלי תקשורת בטורקיה דווח על ירי פגזים ורקטות משטח סוריה אל עיירות בגבול.

הכורדים דיווחו על תקיפות אוויריות נגד מטרות צבאיות ואזרחיות בראס אל-עין, תל אבייד, קמישלי, קובני ועין עיסא. דובר הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, המורכבים בעיקר מהלוחמים הכורדים, אמר כי התקיפות האוויריות יצרו "בהלה עצומה בקרב התושבים באזור". הוא דיווח כי העימותים בגבול בין המדינות נמשכים. עוד אמרו הכורדים כי היו חמישה הרוגים - בהם שלושה לוחמים - ועשרות פצועים בתקיפות האוויריות, שהיו בעומק של יותר מ-30 ק"מ בתוך שטחה של סוריה.

עשן מההתקפות בסוריה מהצד הטורקי ב-9 באוקטובר 2019. AP
ההפצצות בגבול טורקיה-סוריה, מהצד הטורקי, היום/AP

צבא טורקיה מגובה בכוחות מורדים סוריים, המאומנים על ידי אנקרה. אלו הבטיחו שלא להפגין "רחמים" ולתקוף ב"יד ברזל" את יחידות ההגנה העממיות (YPG), המיליציה הכורדית בסוריה שהייתה בעלי הברית של ארצות הברית במאבק בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). טורקיה רואה בה ארגון טרור. שני גורמים אמריקניים וגורם כורדי אמרו לרויטרס כי הכוחות הסוריים הדמוקרטיים עצרו את פעילותם נגד דאעש בשל המתקפה הטורקית, במה שמאושש למעשה את החששות במערב מפני המהלך.

לפני הפלישה לצפון-מזרח טורקיה, ארדואן שוחח על המתקפה המתוכננת עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, המגבה את משטרו של בשאר אסד מול המורדים. לשכתו של ארדואן הודיע כי השניים שוחחו על הפעולה הצבאית ממזרח לנהר הפרת, שלדבריו "תתרום לשלום והיציבות" באזור וכן "תסלול את הדרך לתהליך פוליטי" בסוריה. מוקדם יותר הציבה טורקיה כוחות גדולים לאורך הגבול עם סוריה לקראת הפעולה הצבאית נגד הכורדים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן מורה על פתיחת במבצע בסוריה ב-9 באוקטובר 2019. AP
פתח במבצע נגד הכורדים בצפון-מזרח סוריה. ארדואן מכריז על המבצע, היום/AP

עוד לפני תחילת המתקפה, הבהירה ארצות הברית שהיא לא תשתתף בה ומתחה ביקורת על טורקיה. אחרי תחילה, פרסם טראמפ הצהרה שבה הזהיר את טורקיה מפני המתקפה, ואמר כי מדובר ב"רעיון רע". הוא הפציר באנקרה להגן על המיעוטים הדתיים באזור. "טורקיה הבטיחה להגן על אזרחים, להגן על מיעוטים אזרחיים, כולל על נוצרים, ולהבטיח שלא יהיה משבר הומניטרי - ואנחנו נוודא שהם עומדים בכך".

צרפת ובריטניה קראו לכינוס חירום של מועצת הביטחון של האו"ם ביום חמישי, והאיחוד האירופי הפציר באנקרה לעצור את המבצע - והבהיר שלא יממן את האזור הבטוח שבו מתכנן ליישב ארדואן מאות אלפי סורים שברחו לטורקיה בשנים האחרונות.

שעות אחרי תחילת המבצע - השלישי בשנים האחרונות של טורקיה נגד הכורדים בסוריה - הלירה רשמה ירידות שערים של 0.5% מול הדולר, רמתה הנמוכה ביותר מאז אוגוסט.

גיוס כללי אצל הכורדים

הבוקר הוציא הממשל הכורדי בצפון מזרח סוריה קריאת "גיוס כללי" לאורך הגבול עם טורקיה. "אנחנו קוראים לכל אנשינו, מכל הקבוצות האתניתו, לנוע לעבר האזורים הקרובים לגבול עם טורקיה כדי לבצע פעולת התנגדות במהלך תקופה היסטורית רגישה זו", קראו. הכורדים, שמאשימים את טראמפ ב"נעיצת סכין בגבם", קראו לקהילה הבינלאומיות לקבל אחריות על "הקטסטרופה ההומניטרית שעלולה לפגוע בעמנו".

הכוחות הכורדיים קראו למוסקבה לקיים שיחות עם הממשלה בדמשק, ומסרו כי הם מעודדים את ההצעה הרוסית ליישב את המחלוקות בין הצדדים באמצעות שיחות. עם זאת, גורם כורדי רשמי בסוריה הודיע שלא הושג עד כה אף הסכם.

לדברי הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, 30% משטחי סוריה נמצאים בשליטה כורדית. החיילים הסוריים, הנתמכים על ידי רוסיה ואיראן, מוצבים לאורך הגבול הדרומי והמערבי של הטריטוריה שנמצאת בשליטתם. טורקיה מחשיבה את הלוחמים הכורדים,המקושרים למורדים הכורדים (PKK) שבטורקיה.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בבית הלבן, 8 אוקטובר 2019. רויטרס
הסיג את הכוחות האמריקניים מסוריה. טראמפ, אתמול/רויטרס

המעצמות חוששות שהמבצע יפתח פרק חדש במלחמה הממושכת בסוריה, ויחריף את המתיחות האזורית. טראמפ, לעומת זאת, הצהיר היום שוב כי ארצות הברית צריכה לסיים את המלחמות שלה באזור. הוא כינה את המעורבות האמריקנית במזרח התיכון "הטעות הגדולה ביותר אי-פעם" שעשתה וושינגטון. אחרי שהזהיר כי "יחריב" את כלכלת טורקיה אם היא תפגע בכורדים, הודיע טראמפ כי הוא יארח את ארדואן בבית הלבן בחודש הבא.

התפנית במדיניות החוץ של טראמפ הצליחה לאחד באופן נדיר את הרפובליקנים ואת הדמוקרטים בוושינגטון. בכירים במפלגתו של הנשיא, שבדרך כלל מגנים אליו, במיוחד מול הליך ההדחקה נגדו, הזהירו כי מדובר בטעות חמורה ואיימו בקידום סנקציות על אנקרה. גם בעלות בריתה של ארצות הברית באירופה, בהן בריטניה, צרפת וגרמניה, הביעו מורת רוח מהנסיגה האמריקנית מאזור זה. הן מזהירות כי זה יפגע במאבק בדאעש, שאלפים מלוחמיו מוחזקים על ידי הכורדים.

איראן פתחה בתרגיל צבאי

משרד החוץ הסורי גינה את תכניותיה של טורקיה וכינה אותה "הפרה בוטה" של החוק הבינלאומי. בהצהרתה, האשימה דמשק את חלק מהקבוצות הכורדיות במתרחש, ואמרה שהשתמשו בהם ככלי משחק כדי לסייע ל"פרויקט אמריקני". סוריה הודיעה כי היא מוכנה לקבל בברכה את "בניה התועים", כלומר הלוחמים הכורדים הנתמכים על ידי ארצות הברית, אם הם יחזרו לעצמם. לדבריה, ההצהרות סביב תכניתו של ארדואן מבטאת את "גישתו העוינת" ואת שאיפות ההתרחבות שלו בסוריה.

שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב האשים את ארצות הברית ב"משחקים מסוכנים מאוד" עם הכורדים בסוריה, לאחר שהקימה מלכתחילה את ה"כמעט מדינה" של הכורדים בצפון-מזרח במדינה, וכעת נסוגה מתמיכתה בהם. "יחס פזיז לנושא רגיש כל כך עלול להבעיר את האזור כולו, ועלינו להימנע מכך מכל מחיר", אמר לברוב.

במקביל, הטלוויזיה האיראנית הודיעה כי הרפובליקה האסלאמית השיקה תרגיל פתע צבאי עם הכוחות המיוחדים שלה בסמוך לגבול עם טורקיה. עם זאת, בטהראן לא מסרו פרטים על המבצע הטורקי או מספר החיילים המשתתפים בתרגיל הנערך במחוז אזארבאיג'אן א-רארבי, כ-620 קילומטרים מצפון-מערב לטהראן. איראן, שיחד עם סוריה תומכת צבאית בנשיא רוסיה בשאר אסד, מתנגדת באופן פומבי למתקפה הטורקית, אך ככל הנראה לא תפעל כדי לעצור את הלחימה נגד המורדים הכורדיים.

שיירה צבאית של טורקיה ליד הגבול עם סוריה ב-9 באוקטובר 2019. רויטרס
שיירת רכבים של הצבא הטורקי בסמוך לגבול עם סוריה, היום/רויטרס

במהלך היום הודיעה טורקיה על היערכותה לקראת המבצע. מנהל התקשורת של הנשיא הטורקי, פהרטין אלטון, הודיע ש"בתוך זמן קצר" כוחות המדינה יחצו את הגבול לצד הכוחות הסוריים. אלטון אמר כי בכוונתה של טורקיה "לנטרל" אל הלוחמים הכורדים, וזאת על מנת "לשחרר את האוכלוסייה המקומית מהבריונים החמושים הללו".

שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושואלו אמר שהוא ומדינתו יידעו את סוריה, ארצות הברית ו"מדינות נוספות" לגבי המועד המתוכנן של הפעולה הצבאית. צ'בושואלו, שדיבר במהלך ביקורו באלג'יריה, אמר שטורקיה "פועלת רק נגד טרוריסטים" בצפון-מזרח סוריה ולדבריו, הפעולה המתוכננת "תתרום לשלמות הגבול של סוריה".

בליגה הערבית הביעו דאגה ממתקפתה של טורקיה, שאותה כינו "הפרה בוטה של ריבונותה של סוריה המאיימת על שלמותה של המדינה". בליגה הביעו חשש שפלישה אפשרית תאיים להצית סכסוכים נוספים באזור, ואף "יאפשרו את תחייתה" של המדינה האסלאמית.

בנוסף למתקפה הטורקית, הודיעו גורמים סורים ואמריקניים שדאעש הוציאה לפועל מתקפה בא-רקה שבצפון סוריה, באמצעות שלושה פיגועי התאבדות. עם זאת, לא נמסר כמה נפגעו בפיגועים אלה.

(עדכון ראשון: 18:50)

תושבי טורקיה מריעים לשיירת רכבים צבאיים של טורקיה עם פתיחת המבצע בסוריה סמוך לגבול בין המדינות ב-9 באוקטובר 2019. AP
שיירת רכבים טורקית עושה את דרכה לסוריה, היום/AP
עשן מההתקפות בסוריה מהצד הטורקי ב-9 באוקטובר 2019. AP
ההפצצות בגבול טורקיה-סוריה, היום/AP
עשן מיתמר מאזור העיירה תל אבייד, סוריה, עם תחילת המתקפה של צבא טורקיה נגד הכורדים, 9 באוקטובר 2019. רויטרס
מבצע שלישי של טורקיה בסוריה. עשן מיתמר מאזור תל אבייד, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully