וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: טורקיה תקפה מהאוויר את הכוחות הכורדיים בגבול סוריה

על פי הדיווחים, כלי טיס טורקיים תקפו באזור אוטונמי כורדי בצפון סוריה, על רקע הודעת טראמפ על הסגת הכוחות האמריקניים. במקביל, בכלי תקשורת טורקיים פורסמו תמונות של תגבורות הנשלחות לאזור. משרד ההגנה הטורקי: הושלמו כל ההכנות למבצע צבאי באזור

עורך: שאול אדם

משרד ההגנה של טורקיה הודיע הלילה (שלישי) כי כל ההכנות למבצע צבאי אפשרי בצפון מזרח סוריה הושלמו. משרד ההגנה מסר על כך בציוץ בטוויטר, שבו נטען בנוסף כי הקמת רצועת ביטחון בגבול הסורי חיונית ותתרום ליציבות באזור.

הדברים מגיעים ברקע דיווחים כי כלי טיס טורקיים תקפו אתמול בערב עמדה של הכוחות הכורדיים בגבול סוריה. ברשת אל-מיאדין דווח כי התקיפה בוצעה באזור אל-מאלכיה שבמחוז חסכה, בצפון-מזרח סוריה. לא דווח על נפגעים. מדובר במעבר גבול בין השטחים של הכורדים בצפון-מזרח סוריה לבין החבל הכורדי בעיראק, שבו יש שלטון אוטונומי. במקביל לדיווחים על התקיפה, בכלי תקשורת טורקיים פורסמו תמונות של תגבורות הנשלחות לגבול עם סוריה לקראת כניסה קרקעית אפשרית.

זאת, ברקע הודעת ארצות הברית כי לא תתערב בפעילות צבאית טורקית בצפון סוריה ותסיג את כוחותיה מהאזור. כמה שעות לאחר מכן, סייג בכיר בממשל את הודעת הנסיגה, והבהיר כי הכוחות האמריקנים לא יוסגו לחלוטין מסוריה, וכי 50 חיילים אמריקנים יוצבו במקום אחר במדינה. בנוסף, דחה הבכיר בממשל את הדיווחים שלפיהם הצבא הטורקי החל לתקוף בסוריה, ואמר כי "נכון לעכשיו לא נראה שהחלה פלישה לסוריה". הנשיא דונלד טראמפ שיגר הערב איום לנשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן כי "אם מישהו מאנשינו ייפגע, יהיו צרות גדולות". דבריו מצטרפים לאיומו של טראמפ אמש להשמיד את כלכלתה של טורקיה, "אם היא תעשה משהו שאני, בחכמתי הרבה, מחשיב כמעשים שמחוץ לתחום, אשמיד לחלוטין את כלכלת טורקיה (כפי שעשיתי בעבר!)".

הנשיא האמריקני טען כי הגיע הזמן שארצות הברית "תצא מהמלחמות המגוחכות והבלתי נגמרות האלה, רבות מהן שבטיות". טראמפ הסביר כי התמיכה במיליציות הכורדיות, שנלחמו בדאעש בגיבוי הכוחות האמריקנים, נעשתה יקרה מדי. "הכורדים נלחמו איתנו, אבל שילמנו סכומי כסף גדולים וציוד לשם כך. הם נלחמים בטורקיה במשך עשורים. טורקיה, אירופה, סוריה, איראן, עיראק, רוסיה והכורדים ייאלצו עכשיו לפתור את הסיטואציה", כתב טראמפ בסדרת ציוצים.

תגבורות טורקיות הנשלחות לגבול עם סוריה לקראת כניסה קרקעית אפשרית - ה-7 לאוקטובר 2019. אתר רשמי
שיירת תגבורת טורקית הנשלחת לגבול עם סוריה לקראת כניסה קרקעית אפשרית, הערב/אתר רשמי

בצל הנסיגה האמריקנית מסוריה, כלי תקשורת באיראן דיווח כי שר החוץ של מוחמד ג'וואד זריף ומקבילו הטורקי מבלוט צ'בושואלו שוחחו טלפונית. זריף הבהיר כי הוא מגבה את ריבונותה של סוריה ומתנגד לתקיפה טורקית במדינה. "זריף התנגד לפעולה צבאית והדגיש כי יש לכבד את הטריטוריה הסורית ואת ריבונותה הלאומית. הוא הדגיש את הצורך להילחם בטרור ולהביא יציבות וביטחון לסוריה", כך אמר שדרן הרדיו הממלכתי IRIB.

החלטת טראמפ זכתה לביקורות מצד האו"ם, הכוחות הלוחמים בסוריה וכן חבריו למפלגה הרפולביקנית. הסנאטור מיטש מקונל, מנהיג הרוב בסנאט הרפובליקני שנחשב לאחד מתומכיו של טראמפ, מתח ביקורת על ההחלטה. "אני דוחק בנשיא להוכיח מנהיגות אמריקנית", אמר מקונל. לדבריו, יש להשאיר את הכוחות האמריקניים בסוריה. הוא אף הזכיר לטראמפ את ההצבעה שנערכה בסנאט בחודש ינואר, בה ננזף על תכנית הנסיגה. "נסיגה תלולה של כוחות ארצות הברית מסוריה רק תסייע לרוסיה, איראן ומשטר אסד ותגדיל את הסיכון שדאעש וארגוני טרור נוספים יתאחדו", הזהיר.

סיור של צבא טורקיה ושל צבא ארה"ב בצפון סוריה, 8 באוגוסט 2019. רויטרס
כוחות של צבא טורקיה וצבא ארה"ב בצפון סוריה/רויטרס

שגרירת ארצות הברית באו"ם לשעבר ניקי היילי תקפה בחריפות את החלטתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ להשיג כוחות מסוריה. היא כתבה בטוויטר כי "עלינו תמיד לשמור על הגב של בעלי בריתנו, אם אנו מצפים שיתנו לנו גב". היא הוסיפה כי "הכורדים סייעו במאבק המוצלח נגד דאעש בסוריה, להשאיר אותם למות זו טעות גדולה".

גם הסנאטור לינדזי גרהאם, שנחשב אף הוא כאחד מתומכיו הבולטים של טראמפ בסנאט, קרא לנשיא לחזור בו מהמהלך, ואיים כי הקונגרס יעביר החלטה המחייבת את ביטולו. גרהאם היה אחד הגורמים הבולטים שהצליחו לשכנע את טראמפ בדצמבר לצמצם את הנסיגה מסוריה ולעשות אותה הדרגתית ולא מוחלטת כפי שרצה הנשיא בתחילה.

הסנאטור מרקו רוביו הצטרף לביקורת על הנשיא מתוך המפלגה הרפובליקנית ואמר כי "אם הדיווחים נכונים, אז ממשל טראמפ עשה טעות חמורה שיהיו לה השלכות הרבה מעבר לסוריה".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מברך את מנהיג הרפובליקנים בסנאט מיץ' מקונל לאחר אישור רפורמת המס בבית הלבן, 20 בדצמבר 2017. אי-פי, AP
גם חלק מתומכיו הבולטים ביקרו את החלטתו. טראמפ ומקונל/AP, אי-פי

אחרי האיום של טראמפ, בירך ח"כ יאיר לפיד את ההחלטה להזהיר את טורקיה מפני תקיפה אפשרית מצידם של הכורדים בסוריה. "אני מצטרף לחבריי לינדזי גרהאם וכריס ואן הולן, בקריאתם להטיל סנקציות על טורקיה ולהשהות את חברותם בנאט"ו אם טורקיה תתקוף את הכורדים בסוריה", אמר לפיד. "אני גם מברך את הנשיא טראמפ על שהבהיר לארדואן את המחיר של מתקפה כזו".

בעקבות הדיווחים צייץ ח"כ נפתלי בנט כי "אני תפילה למען העם הכורדי המצוי תחת מתקפה טורקית אכזרית בשעה זו". בנט הוסיף כי "הלקח שלנו מנסיגת ארצות הברית פשוט: לעולמי עד, מדינת ישראל תגן על עצמה, בכוחות עצמה. לעולם, מדינת היהודים, לא תפקיד את גורלה בידי מדינה אחרת, כולל ארצות הברית ידידתנו. ברגע האמת אף אחד אחר לא יילחם עבורנו".

לוחמים כורדים משורות ה-YPG הכורדים חוגגים את הניצחון על דאעש בקמישלי, סוריה, 28 במרץ 2019. רויטרס
הכוחות האמריקניים לא ייקחו חלק או יתמכו במבצע של אנקרה. כוחות כורדיים בסוריה/רויטרס

לאחר הודעת הבית הלבן, החלה ארצות הברית להסיג היום את כוחותיה מהאזור. בכך סללו האמריקנים את הדרך למבצע חדש של טורקיה נגד הכוחות הכורדיים שבהם תמכו בשנים האחרונות. ההחלטה הדרמטית של טראמפ התקבלה בניגוד לעמדותיהם של בכירים בממשל האמריקני, והיא מהווה תפנית משמעותית במדיניות החוץ האמריקנית.

לפי הודעת הבית הלבן, הכוחות האמריקניים לא ייקחו חלק או יתמכו במבצע של אנקרה נגד הכורדים באזור ויעזבו את "האזור הבטוח". כמו כן, בהודעת הבית הלבן נאמר כי מעתה, טורקיה תהיה אחראית לכל לוחמי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) שנפלו בשבי באזור בשנתיים האחרונות. אלו מוחזקים בידי הכוחות הסוריים הדמוקרטיים.

(עדכון ראשון: 22:23)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully