וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ על הנסיגה מצפון סוריה: "הגיע הזמן שנצא מהמלחמות המגוחכות האלה"

טל שלו ורויטרס

7.10.2019 / 19:08

נשיא ארה"ב הגן על הצעד שסולל את הדרך למבצע צבאי טורקי באזור. מנגד, המיליציות הטורקיות זועמות על הצהרת הבית הלבן, אותה כינו "סכין בגב". האו"ם הביע חשש מפגיעה באזרחים, אך טראמפ הבהיר: "אם טורקיה תעשה משהו אסור - אשמיד את כלכלתה של טורקיה"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ טען היום (שני) כי הגיע הזמן שארצות הברית "תצא מהמלחמות המגוחכות והבלתי נגמרות האלה, רבות מהן שבטיות". בתגובה ראשונה להחלטה שלא להתערב בפעילות צבאית טורקית בצפון סוריה ולהסיג את הכוחות האמריקנים מהאזור, טראמפ הסביר כי התמיכה במיליציות הכורדיות, שנלחמו בדאעש בגיבוי הכוחות האמריקנים, נעשתה יקרה מדי. "הכורדים נלחמו איתנו, אבל שילמנו סכומי כסף גדולים וציוד לשם כך. הם נלחמים בטורקיה במשך עשורים. טורקיה, אירופה, סוריה, איראן, עיראק, רוסיה והכורדים ייאלצו עכשיו לפתור את הסיטואציה", כתב טראמפ בסדרת ציוצים.

טראמפ זכה לביקורת על החלטתו מצד האו"ם, הכוחות הלוחמים בסוריה וכן חבריו למפלגה הרפולביקנית. בתגובה, לביקורת, איים טראמפ להשמיד את כלכלתה של טורקיה. זאת, "אם היא תעשה משהו שאני, בחכמתי הרבה, מחשיב כמעשים שמחוץ לתחום, אשמיד לחלוטין את כלכלת טורקיה (כפי שעשיתי בעבר!)".

הוא הוסיף כי "ארצות הברית עשתה הרבה יותר ממה שניתן היה לצפון אי פעם, כולל לכידת 100% מאנשי החליפות של דאעש. הגיע הזמן שאחרים באזור, חלקים בעלי עושר רב, יגנו על השטחים שלהם".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן, 4 באוקטובר 2019. רויטרס
מלחמה יקרה. טראמפ/רויטרס

הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, שמורכבים בעיקר מהמיליציה הכורדית, הביעו אכזבה רבה מהודעת הבית הלבן וכינו אותה "סכין בגב". "היו הבטחות מצד ארצות הברית שהיא לא תאפשר אף מבצע צבאי טורקי נגד האזור", אמר דובר המיליציה בראיון לרשת אל-חדת'. הכוחות הדפו את דאעש משטחים נרחבים בצפון-מזרח סוריה, בגיבוי הקואליציה האמריקנית.

לדבריו, הכוחות היו "מחויבים לחלוטין" להסכמות עם ארצות הברית על "מנגנון ביטחון" באזור הגבול, "אך ההצהרה היום הייתה הפתעה, ואנחנו יכולים לומר שהיא בגדר סכין בגב הכוחות הסוריים הדמוקרטיים". מוקדם יותר האשימו במיליציה כי ארצות הברית "לא מילאה את מחויבותה", הם הזהירו כי תהיה לכך השפעה שלילית רבה על המאבק בדאעש, והדגישו כי הם מוכנים להגן על עצמם מפני טורקיה, שכבר ניהלה שני מבצעים נגד הכורדים בצפון סוריה בשנים האחרונות.

"הכוחות האמריקניים לא מילא את התחייבויותיהם והסיגו את כוחותיהם מאזורי הגבול עם טורקיה, ועתה טורקיה מתכוננת לפלישה לצפון ולמזרח סוריה", אמרו הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, השולטים על מרבית האזור. "אנחנו לא נהסס לרגע להגן על אנשינו", הדגישו הכוחות. הם אמרו כי הם איבדו כ-11 אלף לוחמים במלחמה נגד דאעש בסוריה, שלטענתם יתחזק בעקבות כל מתקפה טורקית.

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, הביע תמיכתו בנסיגתה האמריקנית מסוריה, וכתב בציוץ בטוויטר כי ארצות הברית היא כובש לא רלוונטי בסוריה, וכי טהרן מוכנה להיכנס בוואקום שנוצר ולסייע כנדרש. "ארצות הברית היא כובש לא רלוונטי בסוריה - מיותר לבקש את רשותה או להסתמך עליה לביטחון. השגת שלום ולחימה בטרור בסוריה יצליחו רק דרך כבוד לטריטוריה שלה ולעמה. עדנה מספקת מסגרת לעבודתה בסוריה - איראן מוכנה לעזור".

לוחמים כורדים משורות ה-YPG הכורדים חוגגים את הניצחון על דאעש בקמישלי, סוריה, 28 במרץ 2019. רויטרס
"ההצהרה היום הייתה הפתעה". כוחות ה-YPG/רויטרס

באו"ם הביעו חשש שנסיגת הכוחות האמריקנים תוביל לפגיעה באזרחים. פאנוס מומטיז, מתאם הסיוע ההומניטרי מטעם האו"ם בסוריה, אמר היום: "אנחנו מקווים לטוב אבל מתכוננים לרע ביותר". בקרמלין הגיבו היום להתרחשות באמירה כי "שלמותה הטריטוריאלית של סוריה חייבת להישמר". דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב, הדגיש: "אנו מקווים שעמיתינו בטורקיה ידבקו בעמדה זו בכל מצב".

גם במפלגה הרפובליקנית היו מי שמתחו ביקורת חקריפה על הנסיגה מצפון סוריה, בהם הסנאטור לינדזי גרהאם, אחד מתומכיו הבולטים של טראמפ בסנאט. הוא קרא לנשיא לחזור בו מהמהלך, ואיים כי הקונגרס יעביר החלטה המחייבת את ביטולו. גרהאם היה אחד הגורמים הבולטים שהצליחו לשכנע את טראמפ בדצמבר לצמצם את הנסיגה מסוריה ולעשות אותה הדרגתית ולא מוחלטת כפי שרצה הנשיא בתחילה.

גם הסנאטור מרקו רוביו הצטרף לביקורת על הנשיא מתוך המפלגה הרפובליקנית: "אם הדיווחים נכונים, אז ממשל טראמפ עשה טעות חמורה שיהיו לה השלכות הרבה מעבר לסוריה".

שגרירת ארצות הברית באו"ם לשעבר, ניקי היילי, צייצה בחשבון הטוויטר שלה כי על ארצות הברית תמיד לגבות את בני בריתה, והנסיגה האמריקנית מסוריה פירושה להשאיר את המיליציה הכורדית למות. "עלינו תמיד לעמוד לצד בעלות בריתנו, אם אנו מצפים מהם לעמוד לצידנו. הכורדים סייעו לנו במאבקנו המוצלח נגד דאעש בסוריה, להשאיר אותם למות זו טעות גדולה".

על רקע זה, בירך יאיר לפיד, מס' 2 בכחול לבן, את החלטתו של טראמפ להזהיר את טורקיה מפני תקיפה אפשרית מצידם של הכורדים בסוריה. "אני מצטרף לחבריי לינדזי גרהאם וכריס ואן הולן, בקריאתם להטיל סנקציות על טורקיה ולהשהות את חברותם בנאט"ו אם טורקיה תתקוף את הכורדים בסוריה. אני גם מברך את הנשיא טראמפ על שהבהיר לארדואן את המחיר של מתקפה כזו".

חבר המפלגה הרפובליקנית, לינדזי גרהאם 25 בספטמבר 2019. AP
מתח ביקורת חריפה על החלטתו של טראמפ. גרהאם/AP

בינתיים, גורם רשמי בכיר בטורקיה מסר לסוכנות רויטרס כי אנקרה תמתין עד לנסיגת חיילי צבא ארצות הברית מהאזור לפי שתפתח ביוזמה התקפית, זאת כדי להימנע מ"כל טעות". הוא העריך כי הנסיגה עשויה להימשך כשבוע. לדברי ארדואן הבוקר, הצעד החל אחרי שיחתו עם טראמפ. הוא הוסיף כי השיחות בין גורמים טורקיים ואמריקניים בנושא נמשכות. בשיחה עם כתבים לפני המראתו לביקור בסרביה, הוא אמר כי הוא מתכנן לבקר בוושינגטון בחודש הבא כדי להיפגש עם טראמפ, ולדון עמו ביצירת "האזור הבטוח" בגבול סוריה. הוא ציין כי הוא מקווה לפתור את המחלוקת עם ארצות הברית גם לגבי סוגיית חמקני F-35 במהלך הביקור.

באנקרה רואים במיליציה הכורדית ארגון טרור, חלק ממחתרת ה-PKK הנלחמת בשטח טורקיה בארבעת העשורים האחרונים, וחוששים מהתעצמות הכוחות הכורדים באזור. טורקיה לחצה במשך שנים על ארצות הברית לנתק את הקשר עמה, שהיה אחד מנקודות המחלוקת בין שתי חברות נאט"ו. אברהים קאלין, דוברו של ארדואן, צייץ היום לאחר ההודעה כי באמצעות "האזור הבטוח" טורקיה מקווה "לטהר יסודות טרוריסטים" מאזור הגבול ולהשיב פליטים לסוריה.

בתוך כך, צרפת קראה לטורקיה להימנע מפעולות הנוגדות את האינטרסים של הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש. עוד אמרה כי היא תעקוב מקרוב אחר הנסיגה האמריקנית, כמו גם על תקיפה פוטנציאלית מצד טורקיה בסוריה, מאחר ולטענתה - פעולה שכזו עלולה לחזק את דאעש. "עלינו להיות דרוכים מאוד מפני שמהלך שכזה, הנוגד את יעדי הקואליציה, יכול לחזק את המדינה האסלאמית במקום להחליש אותה או להרוס אותה", כך אמרה שרת ההגנה של צרפת, פלורנס פרלי.

נשיא טורקיה, ארדואן במהלך הצבעתו בבחירות לראשות עיריית איסטנבול 23 ביוני 2019. רויטרס
טורקיה צפויה לחכות לנסיגה מלאה. ארדואן/רויטרס

לאחר הודעת הבית הלבן, החלה ארצות הברית להסיג היום את כוחותיה מהאזור, ובכך היא סוללת את הדרך למבצע חדש של טורקיה נגד הכוחות הכורדיים שבהם תמכו בשנים האחרונות. זאת לאחר שיחת טלפון בין הנשיאים דונלד טראמפ ורג'פ טייפ ארדואן במהלך הלילה. ההחלטה הדרמטית של נשיא ארצות הברית התקבלה בניגוד לעמדותיהם של בכירים בממשל האמריקני, והיא מהווה תפנית משמעותית במדיניות החוץ האמריקנית. הכורדים הזהירו בימים האחרונים מפני "מלחמה כוללת" בתרחיש שכזה, וחברי קונגרס רפובליקנים ודמוקרטים התריעו מפני שפיכות דמים ומסר בעייתי לבעלות בריתה של ארצות הברית.

לפי הודעת הבית הלבן, הכוחות האמריקניים לא ייקחו חלק או יתמכו במבצע של אנקרה נגד הכורדים באזור ויעזבו את "האזור הבטוח". כמו כן, בהודעת הבית הלבן נאמר כי מעתה, טורקיה תהיה אחראית לכל לוחמי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) שנפלו בשבי באזור בשנתיים האחרונות. אלו מוחזקים בידי הכוחות הסוריים הדמוקרטיים.

"לאחר שהבסנו את דאעש, הכוחות האמריקניים לא יישארו באזור הבטוח", נאמר בהצהרה. "ממשלת ארצות הברית לחצה על צרפת, גרמניה ומדינות אירופיות נוספות, שלוחמי דאעש רבים הגיעו מהם, לקחת אותם בחזרה אך הם לא רצו בהם וסירבו. ארצות הברית לא תחזיק בהם למשך מה שיכול להיות שנים רבות ומחיר עצום למשלם המיסים האמריקני", נמסר. עם זאת, בכירים בפנטגון ובמחלקת המדינה הזהירו כי נסיגה תקשה על המאבק נגד התאוששות דאעש.

(עדכון ראשון: 14:34)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully