וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת מבצע חדש של טורקיה: ארה"ב נסוגה מצפון סוריה ונוטשת את הכורדים

7.10.2019 / 11:32

לאחר שיחה בין טראמפ לארדואן, החלו כוחות אמריקניים לעזוב את אזורי הגבול. למהלך עשויות להיות השלכות כבדות על האזור, ואליו התנגדו בפנטגון, במחלקת המדינה ובקונגרס. הכורדים, שסייע לממשל במאבק בדאעש: "לא נהסס להגן על עצמנו"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

ארצות הברית החלה להסיג היום (שני) כוחות מצפון-מזרח סוריה, ובכך היא סוללת את הדרך למבצע חדש של טורקיה נגד נגד הכוחות הכורדיים שבהם תמכו בשנים האחרונות. זאת לאחר שיחת טלפון בין הנשיאים דונלד טראמפ ורג'פ טייפ ארדואן במהלך הלילה. ההחלטה הדרמטית של נשיא ארצות הברית התקבלה בניגוד לעמדותיהם של בכירים בממשל האמריקני, והיא מהווה תפנית משמעותית במדיניות החוץ האמריקנית. הכורדים הזהירו בימים האחרונים מפני "מלחמה כוללת" בתרחיש שכזה, וחברי קונגרס רפובליקנים ודמוקרטים התריעו מפני שפיכות דמים ומסר בעייתי לבעלות בריתה של ארצות הברית.

לדברי ארדואן הבוקר, הנסיגה החלה אחרי שיחתו עם טראמפ. הוא הוסיף כי השיחות בין גורמים טורקיים ואמריקניים בנושא נמשכות. בשיחה עם כתבים לפני המראתו לביקור בסרביה, הוא אמר כי הוא מתכנן לבקר בוושינגטון בחודש הבא כדי להפיגש עם טראמפ. הוא ציין כי הוא מקווה לפתור את המחלוקת עם ארצות הברית גם לגבי סוגיית חמקני F-35 במהלך הביקור.

לפי הודעת הבית הלבן שנמסרה הלילה, הכוחות האמריקניים לא ייקחו חלק או יתמכו במבצע של אנקרה נגד הכורדים באזור ויעזבו את "האזור הבטוח". כמו כן, בהודעת הבית הלבן נאמר כי מעתה, טורקיה תהיה אחראית לכל לוחמי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) שנפלו בשבי באזור בשנתיים האחרונות. אלו מוחזקים בידי הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, המורכבים בעיקר מהמיליציה הכורדית YPG, שהדפו את דאעש משטחים נרחבים בצפון-מזרח סוריה, בגיבוי הקואליציה האמריקנית.

"לאחר שהבסנו את דאעש, הכוחות האמריקניים לא יישארו באזור הבטוח", נאמר בהצהרה. "ממשלת ארצות הברית לחצה על צרפת, גרמניה ומדינות אירופיות נוספות, שלוחמי דאעש רבים הגיעו מהם, לקחת אותם בחזרה אך הם לא רצו בהם וסירבו. ארצות הברית לא תחזיק בהם למשך מה שיכול להיות שנים רבות ומחיר עצום למשלם המיסים האמריקני", נמסר. עם זאת, בכירים בפנטגון ובמחלקת המדינה הזהירו כי נסיגה תקשה על המאבק נגד התאוששות דאעש.

סיור של צבא טורקיה ושל צבא ארה"ב בצפון סוריה, 8 באוגוסט 2019. רויטרס
סיור של צבא טורקיה ושל צבא ארה"ב בצפון סוריה, לפני כחודשיים/רויטרס

להחלטה יש משמעות רבה בנוגע לעימות אפשרי בין אנקרה ה-YPG. באנקרה רואים במיליציה ארגון טרור, חלק ממחתרת ה-PKK הנלחמת בשטח טורקיה בארבעת העשורים האחרונים, וחוששים מהתעצמות הכוחות הכורדים באזור. טורקיה לחצה במשך שנים על ארצות הברית לנתק את הקשר עמה, שהיה אחד מנקודות המחלוקת בין שתי חברות נאט"ו. אברהים קאלין, דוברו של ארדואן, צייץ היום לאחר ההודעה כי באמצעות "האזור הבטוח" טורקיה מקווה "לטהר יסודות טרוריסטים" מאזור הגבול ולהשיב פליטים לסוריה.

הכוחות הסוריים הדמוקרטיים אמרו הבוקר כי הכוחות האמריקניים החלו בנסיגה אחרי שלא עמדו בהתחייבויותיהם. הם הזהירו כי תהיה לכך השפעה שלילית רבה על המאבק בדאעש. הם הדגישו כי הם מוכנים להגן על עצמם מפני טורקיה, שכבר ניהלה שני מבצעים נגד הכורדים בצפון סוריה בשנים האחרונות.

"הכוחות האמריקניים לא מילא את התחייבויותיהם והסיגו את כוחותיהם מאזורי הגבול עם טורקיה, ועתה טורקיה מתכוננת לפלישה לצפון ולמזרח סוריה", אמרו הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, השולטים על מרבית האזור. "אנחנו לא נהסס לרגע להגן על אנשינו", הדגישו הכוחות. הם אמרו כי הם איבדו כ-11 אלף לוחמים במלחמה נגד דאעש בסוריה, שלטענתם יתחזק בעקבות כל מתקפה טורקית.

גורם אמריקני אמר לסוכנות הידיעות רויטרס שהכוחות האמריקניים נסוגו משתי עמדות תצפית בגבול, מתל אבייד ומראס אל-עין. הוא הוסיף כי צבא ארצות הברית הבהיר לכורדים שהוא לא יגן עליהם במהלך המתקפה.

"נתרום לשלום וליציבות"

טורקיה כבר יצאה לשני מבצעים נגד הכוחות הכורדיים מאז 2016. הראשון, שכונה "מגן הפרת", החל באוגוסט 2016 והתנהל גם נגד כוחות דאעש באזור מנביג', ואילו השני, "ענף זית", התמקד במובלעת אפרין, שבצפון-מערב סוריה, שנשלטה בידי הכורדים. עיקר הכוח הטורקי ביבשה מורכב מארגוני מורדים סוריים, שלהם מעניקה אנקרה חיפוי אווירי וארטילרי ושל כוחות מיוחדים. הכורדים מאשימים את טורקיה בטיהור אתני באזורים שבהם היא שולטת, אך באנקרה מכחישים.

שר החוץ של טורקיה, מבלוט צ'בושואלו, אמר כי מאז תחילת המלחמה בסוריה ב-2011, "תמכנו בשלמות הטריטוריאלית של המדינה הזו, ונמשיך לתמוך בה". הוא הוסיף כי אנקרה נחושה להבטיח את הישרדותה ואת ביטחונה של טורקיה "באמצעות טיהור האזור מטרוריסטים. נתרום לשלום וליציבות בסוריה".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ונשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן ב-G-20 ביפן. רויטרס
ארה"ב לא תתערב במבצע הטורקי. טראמפ וארדואן/רויטרס

ארצות הברית וטורקיה החלו ליישם את התכנית לייצר מרחב צבאי משותף לפני כחודש, זאת במסגרת הסכם שנועד למנוע מתקפה חדשה של אנקרה נגד הכורדים. אך בחודש האחרון איימה טורקיה בפלישה לצפון מזרח סוריה והאשימה את וושינגטון בדחיית המאמצים להקמת האזור המשותף.

בממשל האמריקני המליצו לטראמפ להשאיר נוכחות צבאית קטנה בצפון-מזרח סוריה לצורך המשך המאבק בדאעש, וכדי להוות משקל נגד להשפעה של רוסיה ושל איראן, התומכות במשטרו של בשאר אסד. גורמים בממשל אמרו לניו יורק טיימס כי בין מאה ל-150 אנשי צבא אמריקנים יעזבו את האזור, אולם זאת לא נסיגה מוחלטת של ארצות הברית מסוריה.

בדצמבר האחרון החליט טראמפ על נסיגה מלאה מסוריה, גם אחרי שיחת טלפון עם ארדואן, אולם בסופו של דבר הוא שינה את החלטתו בשל התנגדות רבה מגורמים בפנטגון, במחלקת המדינה ובשירותי המודיעין, כמו גם מצד בעלות ברית של ארצות הברית באירופה ובמזרח התיכון, כולל ישראל.

היחסים בין טורקיה לארצות הברית היו מתוחים בשנים האחרונות גם בגלל סוגיית התמיכה בכורדים וגם בשל רכישת מערכות הגנה הרוסיות מפני טילי S-400 על ידי אנקרה.

(עדכון ראשון: 06:46)

לוחמים כורדים משורות ה-YPG הכורדים חוגגים את הניצחון על דאעש בקמישלי, סוריה, 28 במרץ 2019. רויטרס
לוחמים כורדים חוגגים את הניצחון על דאעש בעיר קמישלי, מרץ/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully