וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה מתכוננת למלחמה: "ההכנות למבצע צבאי בסוריה הושלמו"

8.10.2019 / 12:10

לאחר שהחלה הנסיגה האמריקנית מהאזור, מסר הלילה משרד ההגנה הטורקי כי "הצבא הטורקי לעולם לא יתייחס בסובלנות ליצירת מסדרון טרור בגבולותינו". איראן הביע את התנגדותה למבצע שכזה בפני אנקרה, וקראה לכבד את הריבונות הסורית. ברקע הדיווחים, הלירה הטורקית נחלשה ב-2%

עורך: שאול אדם

משרד ההגנה של טורקיה הודיע הלילה (שלישי) כי הושלמו כל ההכנות למבצע צבאי אפשרי בצפון מזרח סוריה לאחר שתסתיים הנסיגה האמריקנית.

עם זאת, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הזהיר כי הוא "יחסל" את הכלכלה של שותפתו לברית נאט"ו אם היא תפעל בסוריה באופן שייראה כ"חציית גבול". אתמול הודיע הבית הלבן כי לא יתערב בפעילות צבאית טורקית באזור והחל בהסגת כוחות ממנו, הסוללת את הדרך למבצע צבאי טורקי נגד המיליציות הכורדיות הפועלות באזור, אשר היו בנות בריתה של וושינגטון במאבק נגד ארגון המדינה האסלאמית (דאעש), בעוד אנקרה רואה בהן ארגוני טרור.

"הצבא הטורקי לעולם לא יתייחס בסובלנות לביסוס מסדרון טרור בגבולותינו. כל ההכנות למבצע הצבאי הושלמו", נכתב בציוץ של משרד ההגנה הטורקי. "זה חיוני לבסס מסדרון בטוח כדי לסייע לשלום וליציבות של אזורנו, וכדי להשיג חיים בביטחון עבור הסורים".

מאוחר יותר הבהיר גם סגן נשיא טורקיה, פואט אוקטאי, בתגובה לדבריו של טראמפ, כי ארצו לא תירתע מאיומים. בנאומו היום אמר אוקטאי כי טורקיה מתכוונת להיאבק בלוחמים הכורדים לאורך הגבול עם סוריה וליצור אזור ביטחון שיאפשר לטורקיה לשכן בו פליטים סורים. "כאשר ביטחונה של טורקיה על הפרק, אנחנו נכריע את הדרך שלנו ונקבע את הגבולות שלנו".

כוחות טורקים הוצבו בגבול עם בין טורקיה וסוריה. 8 באוקטובר 2019. רויטרס
כוחות צבא טורקיה מוצבים בגבול סוריה, היום/רויטרס

האזהרה של טראמפ בנוגע לכלכלה הטורקית נראתה כתגובה לביקורת שהאשימה אותו בנטישה של הכוחות הכורדים. ההחלטה עוררה ביקורת מהדמוקרטים וגם כמה מעמיתיו הרפובליקנים של טראמם בקונגרס, לרבות מנהיג הרוב בסנאט מיץ' מקונל. "אם טורקיה תעשה משהו שאני, בחכמתי הרבה, מחשיב כמעשים שמחוץ לתחום, אשמיד לחלוטין את כלכלת טורקיה (כפי שעשיתי בעבר!)", צייץ טראמפ. בכיר בממשל אמר אתמול כי טורקיה לא נראית כמי שהתחילה, "נכון לעכשיו" את הפלישה המתוכננת שלה.

דובר משרד החוץ הטורקי אמר בלילה כי זו זכותה היסודית לנקוט צעדים בנושאי הביטחון הלאומי שלה נגד איומים מסוריה. "טורקיה נחושה לטהר את הטרוריסטים ממזרח לפרת ולהגן על ביטחונה והישרדותה תוך יצירת האזור המאובטח המטרה להשיג שלום ויציבות", מסר הדובר בהצהרה.

בטלוויזיה האיראנית דווח היום כי שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, הביע בפני מקבילו הטורקי, מבלוט צ'וואשאולו, את התנגדותו למבצע הצבאי הטורקי הצפוי. לפי הדיווח, קרא זריף לטורקיה לכבד את ריבונותה של סוריה.

עוד בוואלה!

דיווח: טורקיה תקפה מהאוויר את הכוחות הכורדיים בגבול סוריה

לכתבה המלאה
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, 4 באוקטובר 2019. AP
איים לחסל את הכלכלה הטורקית. טראמפ/AP

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, אמר כי טורקיה מתכננת ליישב כשני מיליון פליטים בצפון סוריה, והתקשורת הטורקית דיווחה כי תקציב היישוב מחדש כולל בנייה בהיקף של כ-151 מיליארד לירות טורקיות - כ-26 מיליון דולר. בטורקיה חיים כיום כ-3.6 מיליון פליטים סורים. בתוך כך, הלירה הטורקית איבדה 2% מערכה למול הדולר, ומגיעה בכך לשפל הגדול ביותר שלה מאז ראשית החודש שעבר.

בכיר בממשל טראמפ אמר בתדרוך לעיתונאים כי 50 יחידות צבאיות המוצבות באזור יישלחו למקומות אחרים ברחבי המדינה "היכן שהם אינם נמצאים בקו באש". לארצות הברית נותרו כאלף חיילים בסוריה.

הכורדים אמרו כי שינוי הכיוון הפתאומי של טראמפ הוא "סכין בגב". מוסטפא באלי, דובר של הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, שמורכבים בעיקר מהמיליציה הכורדית, אמר לרויטרס כי המשך בניית הכוח הטורקית לאורך הגבול, יחד עם מידע שהתקבל על גיוס כוחות מורדים הנתמכים בידי אנקרה, מצביעים על כך "שהמתקפה עומדת להתחיל בכל רגע, ואנו מצפים לכך". לדבריו, "באופן טבעי, ההכנות שלנו הן לאורך הגבול עם טורקיה, והוכחות שלנו נמצאים במצב של כוננות".

מתנגדי המהלך של טראמפ, בהם בכירים בפנטגון, חוששים שהוא יאפשר לדאעש להתבסס מחדש. הכורדים מחזיקים באלפי לוחמים שלקחו בשבי במהלך הלחימה הממושכת בארגון הסוני הקיצוני, והם הזהירו שהם לא יצליחו להחזיק בהם במקרה של מתקפה טורקית.

בכיר במחלקת המדינה בוושינגטון אמר כי ארצות הברית מצפה מטורקיה לקבל את האחריות על השבויים של דאעש, אם היא תפלוש לאזורים שבהם הם מוחזקים. השבויים מוחזקים במתקנים של הכוחות הסוריים הדמוקרטיים בשטח שבו ביקשה טורקיה להקים אזור בטוח, שלא יצא לפועל בשל טענותיה על משיכת זמן מצד וושינגטון.

(עדכון ראשון: 10:28)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully