וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראות מבעד למילים של חמינאי: איראן מתכוננת לעימות נגד ישראל

5.10.2019 / 17:58

הרפובליקה האסלאמית מתמידה בקיצוניותה ומפתחת את פרויקט דיוק הטילים, מתרחקת מהסכם הגרעין, ומבצעת תקיפות ביוזמתה בסעודיה. טהראן מפזרת רמזים בנאומים ובתמונות לפיהם כוחותיה מתכוננים לאירוע משמעותי באזור, וכי אין בכוונתה לסטות מהקו הניצי שמתווה המנהיג העליון

צילום: רויטרס

אתר האינטרנט הרשמי של המנהיג העליון עלי חמינאי פרסם בחודש שעבר את תמונתו ממועד לא ידוע יחד עם קאסם סולימאני ומזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה. מאחורי פרסום התמונה הזו היה מסר בעיקר לישראל: בזמן שיש פרסומים זרים על תקיפות ישראליות במזרח התיכון והלחץ הכלכלי האמריקני נמשך, "אם תנסו לפגוע באינטרסים האיראנים במזרח התיכון תמצאו בהוראה שלנו את חיזבאללה, ארגון לא מדינתי בעל עוצמת האש הגדולה ביותר בעולם, מוכן לפעולה".

זה לא סוד שהארגון השיעי נבנה על ידי איראן כמנוף לחץ על ישראל, אך בעיקר כנשק יום הדין בו ישראל תנסה לתקוף את מתקני הגרעין באיראן. על רעיון אותו מודל תומכת איראן בחות'ים בתימן ורמז ברור לבאות היא תקיפת חברת הנפט הסעודית "ארמקו" על ידי טילים איראנים בידי המורדים. תקרית שעדיין מעסיקה את האזור כולו גם בירושלים, כי עם האוכל תמיד בא התיאבון.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, 17 בספטמבר 2019. AP
מתייעץ עם נסראללה בסוגיות הקשורות לישראל. חמינאי/AP

חשוב להבין כי לפי גורמים בקהילת המודיעין, נסראללה נתפס כמומחה-על לישראל ולמרכיביה מהממשלה ועד לענייני החברה. ככזה, חמינאי וסוליאמני משתדלים להתייעץ עמו בסוגיות כבדות משקל שקשורות לגבי תהליכים גדולים בטח מול ישראל.

לכן, המסר השני הוא כי הם מדברים לעומק כשנושא ישראל על השולחן. מעבר לכך, חיזבאללה והאיראנים מעבירים מסר כי הם מאוחדים בדרכי הפעולה ומהדקים את התיאום ושיתוף הפעולה, לא רק בשם מאות מיליוני הדולרים שמשטר האייתולות שולח מדי שנה לביירות. הדבר מעלה את רמת הדריכות בצד הישראלי בתקופה שבין כה מתוחה אחרי תקיפת הרחפנים על מחסן חיזבאללה בביירות שיוחסה לישראל ובתגובה ירי טילי נ"ט על מוצב צבאי והזאב-בולנס של כוח מחיל התותחנים.

האירוע נגמר בנס ללא הרוגים לאחר שלא כל חיילי פיקוד צפון שמרו על משמעת גבוהה ונחשפו לאש חיזבאללה (הרמטכ"ל אביב כוכבי טרם סיכם את התחקיר בנושא - א"ב). אירוע טקטי שיכול היה לגרור את ישראל לתקרית בעלת השלכות אסטרטגיות על האזור.

עוד בוואלה!

שתי רקטות שוגרו לישראל ונפלו בשטח הרצועה; אין נפגעים

לכתבה המלאה
הרמטכ"ל אביב כוכבי במהלך סיורו במוקדי ההפגנות באוגדת עזה. 04 באוקטובר 2019.. דובר צה"ל
ישלב מהלך צבאי כדי לטלטל את האיראנים. הרמטכ"ל כוכבי/דובר צה"ל

למרות זאת, לפי הערכות גורמים במערכת הביטחון חיזבאללה לא מעוניין בהסלמה בגבול לבנון וגם לא בחימום הגבול ברמת הגולן הסורית בעת הזו. אך תחת לחצים מאיראן הארגון השיעי יכול לפעול באופן שסותר את האינטרסים האישיים שלו להרחקת עימותים.

כמו כן, חשוב להניח דגש על מערכת היחסים המורכבת בין חיזבאללה למדינת לבנון ואזרחיה. רק לפני כשלוש שנים התבטא בנושא כהן הדת השיעי הלבנוני סובחי אל-טופיילי, מזכ"ל חיזבאללה הראשון וממייסדי הארגון, כשמתח ביקורת על הנאמנות העיוורת של הארגון לאיראן והציף מחדש את השאלה אם נסראללה הוא באמת מגן לבנון ששומר על האינטרסים של ארץ הארזים, או משרת קודם את אדוניו מטהראן בשם ייצוא המהפכה האסלאמית.

טראמפ, בן סלמאן ופרסומים זרים

יש לבחון אם הסעודים יגיבו על התקפת מתקני הנפט או יסתפקו בתגובה הרופסת של יורש העצר הסעודי

כדי לקבל פרספקטיבה על הנעשה בגבולות ישראל ומידת הדריכות לקראת התנגשות אפשרית בין הצדדים יש לעקוב אחר התנהלות הבית הלבן כלפי איראן. האם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ יגמיש את עמדותיו אחרי הסירוב האיראני לפגוש אותו, או יילך על חבילת סנקציות נוספת ואף ישלב מהלך צבאי כדי לטלטל את האיראנים באופן שיחייב תגובה צבאית על ידי שליחיה של טהראן.

יש לבחון אם הסעודים יגיבו על התקפת מתקני הנפט, או יסתפקו בתגובה הרופסת של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן שקרא לעולם להתאחד נגד איראן אחרי שהתברר כי באין ביכולתו או ביכולת ארצות הברית להגן על מתקני הנפט שלו מפני התקפות דומות בעתיד. חשוב גם לעקוב אחרי פרסומים זרים על אודות תקיפות נגד אינטרסים איראניים שמיוחסים לישראל ברחבי סוריה, בעיראק ובמקומות נוספים כדי להבין אם האזור הולך להתלקח באופן שיחייב את איראן לנקוט עמדה פומבית או פעולה צבאית נגד ישראל. מן הסתם, נסראללה מבין שבתקופה הרגישה שבה יש בישראל נמצאת תחת ממשלת מעבר, יכולה לצאת אל הפועל תגובה ישראלית חסרת פרופורציה אם יפגעו אזרחיה.

עיתון KAYHAN האיראני שידוע בקרבה למנהיג העליון עלי חמינאי. 05 באוקטובר 2019.. אתר רשמי
עוסק בעיקר ברטוריקה קיצונית נגד ארצות הברית. עיתון KAYHAN האיראני/אתר רשמי

כדי להעמיק את ההבנה על הנעשה מאחורי הקלעים במשטר האייתולות אפשר לבחון חומרים גלויים בעיתון KAYHAN האיראני שידוע בקרבה למנהיג העליון חמינאי. בשבועות האחרונים עסק העיתון בעיקר ברטוריקה קיצונית נגד ארצות הברית, ערב הסעודית ובהתאם להרגל של משטר האייתולות גם נגד ישראל.

הכותרות בעמוד הראשי עסקו בהתאם לסנקציות האמריקניות והלחץ הכלכלי גם במתן הלוואות בסך כולל של 150 מיליון דולר לרכש דירות עבור זוגות צעירים משיראז, איספהן, תבריז וקום. חלק מהסיקור התקשורתי כלל הצעות חוק שעוסקות בכבוד וביטחון הנשים, זאת בניגוד לפרסומים הבינלאומיים על מחאת הח'יגאב אותה החלה אישה אמיצה בשם וידה מוהד. היו גם ידיעות על מלחמה בשחיתות בענף הרכב שבעיקר נועדו לסגור חשבון בין יריבים פוליטיים ובצד העמוד הראשי גם שעות שידורי משחקי הכדורגל של הליגות הבכירות באירופה.

העמוד הראשי של KAYHAN באופן לא מפתיע סיקר בהרחבה את המפגש של חמינאי יום קודם לכן עם אלפי קצינים של משמרות המהפכה. חמינאי, שעלה לשלטון בשנת 1989 טיפח באדיקות רבה לאורך השנים את משמרות המהפכה שקמו עשור קודם לכן במטרה להגן על המשטר האסלאמי אך גם לעסוק בייצוא המהפכה למזרח התיכון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רמז מאוד עבה לטביעות האצבע של איראן באזור. קאסם סולימאני/מערכת וואלה!, צילום מסך

כבר בפתח נאומו שיבח חמינאי בפני הקצינים את פועלם, הזכיר את הימים בהם לא היו למשמרות המהפכה שתי מרגמות להפעיל וכיצד היום הם מחזיקים במערכת נשק מתקדמות ושיטות הגנה צבאיות חדשניות. חמינאי קרא לקצינים לחזק את הקשר בין החינוך הדתי למודרניזציה, להרחיב את המעורבות החברתית במדינה, ובין המשפטים שרבב את הדרישה לשמר מוכנות גבוהה ל"אירועים גדולים".

בנאומו התייחס חמינאי ליכולות האיראניות לעמוד בלחץ האמריקני אם יימשך ובאותה נשימה הוסיף כי בכוונת איראן לצמצם את מחויבות טהראן בהסכם הגרעין. מציאות שמקרבת את פרויקט הגרעין האיראני למשך זמן של פחות משנה ועד לרמה של חודשים מחומר שיספיק לייצר אורניום מועשר לצורכי הרכבת פצצה. כשמחברים את האיומים לפרויקט הטילים הבליסטיים שנמשך בכל הכוח מדובר במקור דאגה לישראל.

חמינאי חזר בנאומו על הקו שמייחד אותו ואת את מפקד כוח קודס סולימאני, בן טיפוחיו להמשך ייצוא המהפכה האסלאמית, בניגוד לדעתו של נשיא איראן חסן רוחאני שקורא להציב בראש סדר העדיפויות את הכלכלה האיראנית ורווחת הפרט ולא מלחמות ועימותים מחוץ לאיראן כמו בסוריה, תימן, לבנון ומקומות נוספים.

רמז לטביעת האצבע של איראן

"אל תפחדו מהאויב. חזק ככל שיהיה", אמר חמינאי והוסיף כי על משמרות המהפכה לשמור על הזהות (ארגון דתי בעל נאמנות מוחלטת לאייתולה חמינאי) אך גם להגביר את שיתוף הפעולה עם הממשלה, הפרלמנט, מערכת המשפט ומגזרים נוספים. חמינאי גם קרא להם לשמור על פופולריות בקרב הציבור, ולהימנע מחילוניות תוך כדי שהוא מדגיש את היקף האבדות של ארצות הברית בעיראק, סוריה ואפגניסטן. רמז מאוד עבה לטביעות האצבע של איראן בנושא.

המנהיג העליון לא התעלם מהקושי הכלכלי ואמר כי החרם של הנפט האיראני ישרת אותם לטווח הארוך ובין פסקה לפסקה שרבב את איומיו על ישראל. כיאה לנאומיו הוא השתמש ברטוריקה מניפולטיבית תוך ניסיון לשמר את הלגיטימיות של המשטר, משמרות המהפכה ופרויקט הגרעין.

טור פרשנות באותו גיליון לגלג על איכות מערכות הנשק האמריקניות המתקדמות שלא הצליחו להגן על ערב הסעודית מפני מתקפה על מתקני חברת הנפט "ארמקו" ועל מעמדה של ערב הסעודית במזרח התיכון. כולל ביקורת על מעמדו של יורש העצר הסעודי ועל החולשה האמריקנית שבאה לידי ביטוי באין תגובה על התקרית שמיוחסת לאיראן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully