וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום השלישי למבצע הטורקי: ארה"ב מאיימת בסנקציות; ארדואן: "לא נחדול"

11.10.2019 / 23:09

הסלמה בלחימה, הרוגים והימלטות מאות אלפי אזרחים נרשמו במהלך היום, בזמן שארה"ב איימה בצעדים נגד טורקיה. ארדואן לא נשאר חייב: "לעולם לא נפסיק". באתר ניוזוויק דווח כי כוחות אמריקנים הופגזו בשוגג באחד ממעוזי הכורדים

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

יום הלחימה השלישי של טורקיה בצפון סוריה היה מלווה באיומים והתנגשויות דיפלומטיות בין אנקרה לוושינגטון, הסלמה בלחימה, דיווחים על הפצצת כוחות אמריקניים בידי הטורקים וכן עזיבה של עשרות אלפי בני אדם את בתיהם שבאזור הלחימה.

שר האוצר האמריקני, סטיבן מנוצ'ין, אמר היום (שישי) כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אישר לפקידי הממשל לנסח סנקציות חדשות "משמעותיות מאוד" נגד טורקיה, בעקבות פתיחתה במבצע "מעיין השלום" נגד הכוחות הכורדיים בצפון-מזרח סוריה.

מנוצ'ין אמר כי הממשל הודיע על התכנית לבנים, אך נכון לרגע זה ארצות הברית עדיין אינה מפעילה את הסנקציות, אולם תעשה זאת במידת הצורך. "יידענו את המוסדות הפיננסיים שהם צריכים להיזהר וכי עלולות להיות סנקציות", אמר מנוצ'ין. "אלה סנקציות עוצמתיות מאוד. אנו מקווים שלא נצטרך להשתמש בהן, אך נוכל לשתק את הכלכלה הטורקית אם נצטרך לעשות זאת", הוסיף.

ראס אל עין, סוריה - 11 אוקטובר 2019. רויטרס
היום השלישי למבצע הטורקי. הפצצות בראס אל-עין שבסוריה, היום/רויטרס

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אמר בעקבות הדברים כי טורקיה לא תפסיק את פעילותה נגד מיליציית ה-YPG הכורדית בצפון סוריה, לא משנה מה ייאמר. "לעולם לא נפסיק את הצעד שעשינו נגד הכוחות הכורדיים. לא נעצור לא משנה מה יגידו. אנו מקבלים איומים מימין ומשמאל האומרים לנו להפסיק את ההתקדמות", אמר.

במקביל גורם בכיר בצבא ארה"ב אישר כי כוח מיוחד של צבא ארצות הברית שעדיין נוכח בסוריה, הופצץ על ידי כוחות הצבא הטורקים,זאת, ימים לאחר שהנשיא טראמפ הודיע על הסגת הכוחות האמריקניים מהאזור. שר ההגנה של טורקיה, אמר כי הצבא נקט "בכל אמצעי זהירות" על מנת לא לפגוע בכוחות הצבא האמריקני.

על פי הדיווח באתר "ניוזוויק", גורם מודיעיני כורדי-עיראקי וגורם נוסף בפנטגון אמרו כי הכוח המיוחד פועל בעיר כובאני שנמצאת בשליטת הכוחות הכורדיים ונפל תחת אש ארטילרית טורקית.

עוד בוואלה!

הפנטגון: ארה"ב תשלח כוחות צבא בהיקף נרחב לסעודיה

לכתבה המלאה
חיילים טורקים בגבול טורקיה סוריה - 11 אוקטובר 2019. רויטרס
ארה"ב מאיימת לשתק את כלכלתה. כוחות צבא טורקיה, היום/רויטרס

בעקבות ההסלמה בקרבות בין ארדואן לכורדים, האו"ם הודיע היום כי כמאה אלף איש עזבו השבוע את בתיהם בצפון-מזרח סוריה ומספר מבקשי המקלט הולך וגדל. "ההשפעה ההומניטרית כבר מורגשת. על פי הערכות, כמאה אלף בני אדם כבר עזבו את בתיהם", נמסר בהודעת האו"ם.

משרד ההגנה הטורקי הודיע היום כי שמונה לוחמים מצבא טורקיה נהרגו וכ-35 נפצעו מירי מרגמות של הכוחות הכורדיים לעבר העיירה נוסבין שגבול טורקיה-סוריה. ההתקפה התרחשה בזמן שטורקיה הגבירה את התקיפות האוויריות והארטילריות שלה על מילייצת ה-YPG הכורדית. בתוך כך, גורמים בכוחות הסוריים הדמוקרטיים דיווחו כי חמישה אסירי דאעש נמלטו מבית הכלא בעיר קמישלי שבצפון סוריה, לאחר תקיפת טורקיה באזור.

מפת המבצע של טורקיה בצפון סוריה. אתר רשמי
מפת המבצע של טורקיה בצפון סוריה/אתר רשמי

מוקדם יותר התפוצצה מכונית תופת מחוץ למסעדה בקמישלי, כשהעיר נקלעה להפגזות טורקיות עזות. הרשויות המנוהלות על ידי הכורדים אמרו ששלושה אזרחים נהרגו ותשעה נפצעו במסגרת הפיגוע. דאעש נטל אחריות ואמר כי פגע בלוחמים הכורדים.

"הכוחות הדמוקרטים הסוריים" בהובלת הכורדים דיווחו כי 22 לוחמים מכוחותיהם נהרגו מאז התחיל מבצע "מעיין השלום". אמש הודיע משרד ההגנה של טורקיה כי 174 "טרוריסטים נוטרלו" מתחילת המבצע.

אמש הבהיר טראמפ כי לרשות ארצות הברית עומדות שלוש אפשרויות הנוגעות להתערבות בלחימה בסוריה. "יש לנו אחת משלוש אפשרויות: לשלוח אלפי חיילים ולנצח צבאית, להכות כלכלית בטורקיה בעזרת סנקציות, או לתווך עסקה בין טורקיה לכורדים", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "הבסנו 100% מחליפות דאעש וכוחותינו לא נמצאים יותר באזור המותקף על ידי טורקיה. עשינו את עבודתנו בצורה מושלמת!". הוא הציע לתווך בין טורקיה לכורדים.

אזרחים נמלטים מאזורי הלחימה בראס אל עין שבסוריה - 11 אוקטובר 2019. רויטרס
כמאה אלף נמלטו מאזור הקרבות. אזרחים נמלטים מראס אל-עין, היום/רויטרס

מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה אתמול לדיון בנושא המצב בסוריה. שגרירת ארצות הברית באו"ם, קלי קראפט, הזהירה את אנקרה מפני "השלכות" למבצע. "כישלון לשחק על פי החוקים ולהגן על אוכלוסיות פגיעות וכישלון להבטיח שדאעש לא ינצל פעולות אלה כדי לבסס עצמו מחדש - יובילו להשלכות", אמרה.

כורדים מוחים על המתקפה הטורקית נגד סוריה במהלך הפגנה בסולימאנייה, עיראק, 10 באוקטובר, 2019.. רויטרס
"22 לוחמים נהרגו". הכורדים בעיראק מוחים על המתקפה הטורקית, אתמול/רויטרס

מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג קרא לטורקיה, החברה בארגון, לרסן את פעילותה הצבאית בסוריה והבהיר כי האויב המשותף באזור הוא דאעש. סטולטנברג נמנע מביקורת על הפלישה הטורקית, אך שב ודרש מאנקרה להבטיח שפעולותיה בצפון סוריה "מדודות ופרופורציונלית" ולהימנע מ"סבל אנושי נוסף". המזכ"ל צפוי להיפגש מחר עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן באיסטנבול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully