וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחותים מול ארדואן: הכורדים בסוריה נערכים לקרב חסר סיכוי מול טורקיה

10.10.2019 / 11:07

המיליציה הכורדית אמנם זכתה לחימוש ואימון אמריקני, אך בוושינגטון הקפידו שלא להעביר להם כלי נשק מתקדמים. מול הצבא השני בגודלו בנאט"ו לכורדים אין הרבה סיכוי להחזיק בשטח, אך הם מבטיחים להמשיך להילחם. "החובה שלנו היא להתנגד"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

הכוחות הכורדיים בסוריה יתקשו להדוף את צבא טורקיה ואת המורדים הסורים, שעברו דרך הגבול עם תחילת המתקפה שתוכננה זה זמן רב. הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, שמורכבים בעיקר מהמיליציה הכורדית YPG, נמצאים בנחיתות כוחות משמעותית בהשוואה לטורקיה, שהיא הצבא השני בגודלו בנאט"ו.

הם זכו לתמיכת הכוחות האמריקניים במהלך המאבק בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), אך וושינגטון לא סיפקה להם כלי נשק מתקדמים יותר, גם על בסיס הצרכים בשדה הקרב וגם בשל החשש הטורקי.

"ל-YPG אין כלי נשק כבדים (מארצות הברית) שיהיו שימושיים נגד כלי טיס או טנקים טורקיים", אמר מקור במיליציה הכורדית לרויטרס. "כלי הנשק הכבדים ביותר שקיבלנו מארצות הברית הם פצצות מרגמה, לא יותר מזה. לא טילים, לא כלי נשק נגד מטוסים, לא נשק נגד טנקים", הוסיף המקור, שדיבר בעילום שם כדי לדון בנושאים צבאיים.

דגל של המיליציה הכורדית YPG במבנה בצפון סוריה נצפה מעבר לגבול, 9 באוקטובר 2019. AP
דגל של ה-YPG במבנה בצפון סוריה, אתמול/AP

המדיניות של וושינגטון ביחס ל-YPG ממחישה את המורכבות במעורבותה בסכסוך, ששאב לתוכו גם את רוסיה, טורקיה ואיראן. על אף שהכוחות הכורדיים הוכיחו את עצמם כבעלי ברית אמינים, התמיכה האמריקנית בהם הרתיחה את טורקיה. אנקרה מגדירה את המיליציה כארגון טרור בשל קשריה למחתרת ה-PKK, המנהלת התקוממות בת עשורים רבים בתוך שטחה של טורקיה.

מקורות באופוזיציה הסורית אמרו כי חלק מהמורדים הנתמכים בידי טורקיה ומתמודדים מול הכורדים הרוויחו מהתמיכה הצבאית שקיבלו בתחילת המלחמה, כשה-CIA פיקח על תכנית לחימוש ולאימון ארגונים שנלחמו במשטרו של בשאר אסד. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עצר את התכנית ב-2017, כחלק ממאמציו לשפר את היחסים רוסיה, בעלת בריתו החשובה ביותר של נשיא סוריה. התכנית זכתה לביקורת משום שחלק מהמורדים שאומנו על ידי האמריקנים הצטרפו בסופו של דבר לשורות ארגוני ג'יהאד קיצוניים.

גורם שני ב-YPG אמר כי מספר הלוחמים של הכוחות הסוריים הדמוקרטיים הוא כ-40 אלף. בנוסף לכך, הרשויות הכורדיות באזור ביססו לפני זמן רב כוחות אחרים, כמו האסאיש, שמספרם נאמד בכמה עשרות אלפים. הגורם אמר כי הכורדים הצליחו להשיג כלי נשק נגד טנקים בעצמם, ולא מארצות הברית. "החובה שלנו היא להתנגד. זה המזרח התיכון, והשוק השחור פועל במלוא הכוח", אמר.

מקור בשורות המורדים הסורים, המעורה בעמדתה בשל טורקיה, אמר כי אנקרה עוקבת מקרוב אחרי משלוחי הנשק ל-YPG, שהם אחד מסלעי המחלוקת שלה עם וושינגטון. "הם נמצאים בקשר רצוף עם האמריקנים לגבי סוג כלי הנשק שניתנים ל-YPG/PKK".

עוד בוואלה!

איתי בן ה-8 נדרס למוות בת"א; הנהג חשוד שסחר בקוקאין

לכתבה המלאה
כוחות כורדיים בעצרת בחסכה, צפון סוריה, 23 בינואר 2018. רויטרס
השיגו כלי נשק ממקורות אחרים. הכוחות הסוריים הדמוקרטיים/רויטרס

החלק בגבול שממנו נסוגו כוחות אמריקניים השבוע, רצועה של כמאה ק"מ בין העיירות הסוריות תל אבייד וראס אל-עין, נתון עתה למתקפה הטורקית, שעברה במהלך הלילה לשלב הקרקעי שלה. זהו אזור מישורי בעיקרו, והלוחמים הכורדים יתקשו להילחם בו על אף שצברו שנים של ניסיון בלחימה אורבנית נגד דאעש. הם נותרו כמעט חסרי הגנה לחלוטין מול המטוסים הטורקיים.

רצועת הגבול, שבה באופן היסטורי הייתה נוכחות ערבית משמעותית, היא חשובה עבור הלוחמים הכורדים לאור העובדה שהיא מחברת את הטריטוריה הכורדית שבצפון-מזרח המדינה עם העיר כובאני, שבה עדיין ניצבים כוחות אמריקניים ואחרים.

מפת המבצע של טורקיה בצפון סוריה. אתר רשמי
מפת המבצע של טורקיה בצפון סוריה/אתר רשמי

השלמות הטריטוריאלית של האזור, המכונה בכורדית רוג'ובה, תלויה בעומק השטח שאליו יתקדמו הכוחות הטורקיים. הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, ששולטים על כרבע משטחה של סוריה לאורך צפונה של המדינה ומזרחה, אמרו כי המהלך של טראמפ הוא כמו נעיצת "סכין בגב". חרף התמיכה הצבאית שלה, וושינגטון התנגדה לביסוסם של מחוזות כורדיים אוטונומיים בסוריה.

כדי לבלום את ההישגים של הכורדים לאורך המלחמה בסוריה, טורקיה כבר הוציאה לפועל שני מבצעים גדולים באזור. האחרון, "ענף זית", הדף את ה-YPG ואזרחים כורדים רבים מהמחוז עפרין שבצפון-מערב המדינה. מאז, הלוחמים הכורדים מנהלים לוחמת גרילה באזור.

המקור הראשון ב-YPG אמר כי הרצועה שנתונה למתקפה הטורקית ככל הנראה תיכבש על ידי אנקרה בסופו של דבר. עם זאת, הוא הדגיש כי הכוחות הכורדיים רוצים להפוך את המבצע לקשה וממושך ככל הניתן, תוך שהם מסתמכים על ביצורים בגבול ועל לוחמים המוכנים למות למען המטרה הכורדית. לדבריו, אם הם יפסידו בקרב, הכוחות הטורקיים ייתקלו ב"התקוממות בלתי-נגמרת". הוא הזהיר: "הם ישלמו מחיר על זה. בסופו של דבר, אנחנו אולי נפסיד את האזור, אבל זה לא אומר שניכנע וניסוג".

"לעקוץ כמו יתוש"

הגנרל האמריקני ג'וזף ווטל, שפיקד עד לא מכבר על הפיקוד המרכזי בצבא ארצות הברית, אמר כי הכורדים לא יוכלו לעצור את הפלישה הטורקית. "אני חושב שהכורדים, קודם כל, יגנו על עצמם בצורה המיטבית. כשהם יבינו שהם לא יוכלו להתמודד עם הצבא המאוד מודרני הזה ועם היכולות שיש לטורקיה, אני חושב שהם יעזבו את האזור", אמר ביום שלישי ווטל, שפרש מוקדם יותר השנה מהתפקיד. הוא הוסיף כי לצד הלוחמים הכורדים, גם האזרחים הכורדים יעזבו את האזור, מחשש שלא יהיה בטוח עוד עבורם להישאר בו.

ניהאט עלי אוזקן, מומחה ביטחון ממכון המחקר הטורקי TEPAV, העריך כי הכוחות הכורדיים ישתמשו בלוחמת גרילה, מתקפות פגע-וברח, מוקשים, מטעני צד וייתכן גם שבטילי נ"ט שיש ברשותם. "הם ימשיכו לעקוץ, כמו יתוש", אמר.

נמלטים מהפגזות הטורקים בראס אל עין מזרחית לסוריה, 9 באוקטובר 2019. AP
נמלטים מהפגזות הטורקים בראס אל-עין, מזרחית לסוריה. אתמול/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully