וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן לא יתקשה לכבוש את שטחי הכורדים, אך ישלם על כך בדם

12.10.2019 / 8:07

צבא טורקיה צפוי להשתלט על האזורים שבידי הכוחות הכורדיים בצפון סוריה, אבל כבר מסתבך - אזרחים טורקים נהרגו לאורך הגבול, והצבא סופר אבידות ראשונות. ככל שמספר הקורבנות יעלה, הוא יתמודד עם ביקורת גוברת מבית והתודות לטראמפ

צילום: רויטרס

במערכה על צפון סוריה, לטורקיה יש עדיפות צבאית ברורה על הכוחות הכורדיים הלוחמים. הצבא הטורקי, עם חיל אוויר מתקדם, שריון, יכולות טכנולוגיות, מל"טים תוקפים ועוד, צפוי במוקדם, כנראה, להשתלט על השטח שבשליטה כורדית בצפון המדינה.

ואולם, החדשות האחרונות מבשרות גם על הסיבוכים הצפויים מהשתלטות על שטח זה שמגיע לעומק של כ-30 קילומטרים. כמה אזרחים טורקיים כבר נהרגו מירי פגזים מסוריה, וצבא וטורקיה סופר אבדות ראשונות.

במקביל, הכוחות הכורדיים הלוחמים בזירה, המכונים "הכוחות הסוריים הדמוקרטיים", הודיעו כי בכוונתם לשלוח תגבורות של לוחמים לאזורי הלחימה, כמו ראס אל-עין ותל אבייד. ההשתלטות היא עניין של זמן, וצבא טורקיה כבר כבש כמה עיירות.

זירת התפוצצות מכונית תופת בעיר קמישלי בצפון סוריה, 12 באוקטובר 2019. רויטרס
זירת התפוצצות מכונית תופת בעיר קמישלי בצפון סוריה/רויטרס
ראס אל עין, סוריה - 11 אוקטובר 2019. רויטרס
צפויים להשתלט על השטח. הפצצות בראס אל-עין/רויטרס

כאן אולי המקום לתת תזכורת קטנה לגביי ראס אל-עין. בנובמבר 2012 החלו ארגוני האופוזיציה הסוריים הג'יהאדיסטיים, כמו ג'בהת א-נוסרה ואחרים, בניסיונות כיבוש ראס אל-עין, אחד הכפרים העתיקים ביותר באזור. הארגונים הללו הצליחו בלא מעט קרבות במהלך מלחמת האזרחים בסוריה וגם כאן הצבא הסורי נמלט מהאזור עוד בתחילתו של הקרב. ואולם, הג'יהאדיסטים נתקלו בלחימה עזה מצדם של הכורדים ששלטו בחלקים המקום. העיירה נחצתה לשניים, כשבמשך חודשים ארוכים התנהלה במקום לחימה קשה עד שהכוחות הכורדיים הצליחו להשתלט על ראס אל-עין ולסלק משם את הג'יהאדסיטים, כמעט ללא עזרה מבחוץ.

עוד בוואלה!

היום השלישי למבצע הטורקי: ארה"ב מאיימת בסנקציות; ארדואן: "לא נחדול"

לכתבה המלאה
סורים רואים חיילים טורקים בצפון-מזרח סוריה, 12 באוקטובר 2019. רויטרס
יכולתם להתמודד עם עם צבא טורקיה מוגבלת. תושבים סורים רואים את היערכות החיילים הטורקים/רויטרס

זה לא הסיפור היחידי שמאפיין את הלוחמים הכורדים באותן שנים שחורות, תרתי משמע, עבור המזרח התיכון. לאחר שדאעש החל במגמת ההתפשטות שלו והצבא הסורי והעיראקי ניגפו מפניו, צרו לוחמי דאעש על עיירה כורדית קטנה בשם קובאני. על הכוחות בעיר פיקדה אישה, לוחמת של ה-YPJ, אחד הארגונים הכורדיים המרכזיים הלוחמים בזירה ונחשב בטורקיה לארגון טרור בגין קשריו עם ה-PKK. בחלוף חודשים ארוכים של מצור של דאעש על העיירה, נאלצו אנשיו לסגת מהגזרה והכורדים סימנו את אחד הניצחונות החשובים במערכה. אותו קרב סימן במידה רבה את השינוי במערכה נגד דאעש.

פליטים כורדים נמלטים מהעיירה ראס אל-עין בצפון סוריה, 12 באוקטובר. רויטרס
פליטים כורדים נמלטים מהעיירה ראס אל-עין בצפון סוריה/רויטרס

צבא טורקיה רחוק מלהיות דאעש או ג'בהת א-נוסרה, והיכולת של הכורדים להתמודד עם כוח אש נוסח זה שיש לו מוגבלת, אם בכלל קיימת. ועדיין, לכיבוש הטורקי יהיה מחיר, בנפש. צבא טורקי הממוקם עשרות קילומטרים בעומק טריטוריה עוינת ייכנס לשגרת פעילות מסוימת ויהפוך למטרה ללוחמת גרילה, בנוסח הלחימה שהכורדים רגילים בה במשך עשרות שנים, נגד הסורים, הטורקים והעיראקים. ועוד לא התחלנו לעסוק בכלל בהשלכות של עשרות אלפי אנשי דאעש שנמצאים בבתי כלא כורדיים וצפויים להשתחרר בקרוב.

אז אולי הנשיא רג'פ טייפ ארדואן ינופף מול תומכיו הנלהבים בהישג "האדיר" של כיבוש השטח הכורדי, אך הוא ייאלץ להתמודד גם עם ביקורת גוברת מבית ככל שמספר הנפגעים מקרב אנשיו יעלה. ואם למישהו זה מתחיל להזכיר מלחמה אחרת - 40 ק"מ, הוא יכול רק לשער מה נכון לארדואן ולאנקרה. והתודות לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully