וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות נהרגו ורבבות נמלטו: היום השני למבצע הטורקי נגד הכורדים בסוריה

המאבק בין צבא טורקיה והמורדים הסורים לבין הכוחות הכורדים מוסיף לזרוע הרס ולגבות קורבנות. על פי דיווחים, מניין ההרוגים כולל אזרחים, בהם נשים וילדים. באנקרה טוענים כי מאות מאנשי המיליציה נוטרלו מתחילת המבצע. טראמפ הציע לתווך בין הצדדים

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

יום הלחימה השני בצפון-מזרח סוריה היה גדוש בקרבות קשים בין צבא טורקיה והמורדים הסורים לבין המיליציה הכורדית הסורית (YPG). על פי דיווחים, כ-20 לוחמים ולפחות שבעה אזרחים, בהם נשים וילדים, נהרגו במהלך המבצע. כמו כן, עשרות נוספים נפצעו. לפי ארגוני זכויות אדם, יותר מ-64 אלף מתושבי האזור נמלטו מבתיהם. על פי הערכות, מספרם עשוי לעלות ל-300 אלף אם המבצע יימשך.

עוד עולה מהדיווחים כי ראס אל-עין ותל אבייד, השוכנות במרכז הגבול בין סוריה לטורקיה, נפגעו מארטילריה וממתקפות אוויריות של כלי טיס טורקיים. דובר מטעם המורדים הסורים טען כי שתי הערים נכנעו וכמה כפרים מזרחית להן נכבשו. משרד ההגנה הטורקי הודיע כי "174 טרוריסטים נוטרלו" מתחילת המבצע.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הודיע אתמול על פתיחה במבצע "מעיין השלום" נגד הכוחות הכורדיים, שלדבריו נועד למגר את "איום הטרור" נגד מדינתו. אנקרה הודיעה כי היא רוצה ליצור "אזור בטוח" ונקי מכורדים, שם תשכן כמה ממיליוני הפליטים הסורים. המבצע, שתוכנן במשך זמן רב, יצא לפועל לאחר שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הוציא את כוחותיו מהאזור, שהיה בשליטת הכוחות הכורדיים. הכורדים היו בעלי בריתה של ארצות הברית ללחימה בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), אולם טורקיה רואה בהם כטרוריסטים.

נמלטים מהפגזות הטורקים בראס אל עין מזרחית לסוריה, 9 באוקטובר 2019. AP
תושבים נמלטים מהפגזות בראס אל-עין, היום/AP

טראמפ הבהיר היום כי לרשות ארצות הברית עומדות שלוש אפשרויות הנוגעות להתערבות בלחימה בסוריה. "יש לנו אחת משלוש אפשרויות: לשלוח אלפי חיילים ולנצח צבאית, להכות כלכלית בטורקיה בעזרת סנקציות, או לתווך עסקה בין טורקיה לכורדים", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "הבסנו 100% מחליפות דאעש וכוחותינו לא נמצאים יותר באזור המותקף על ידי טורקיה. עשינו את עבודתנו בצורה מושלמת!". הוא הציע לתווך בין טורקיה לכורדים.

בכיר במשרד החוץ בממשלתו של טראמפ אמר במהלך הלילה כי ארצות הברית תפעל נגד טורקיה אם היא תבצע מהלכים "לא אנושיים ולא מידתיים" נגד אזרחים במהלך פלישתם לצפון-מזרח סוריה. בנוסף לכך, ציין כי "לא ראינו דוגמאות משמעותיות להתנהגות כזאת עד כה".

עשרות רפובליקנים בבית הנבחרים הודיעו כי ינהיגו חקיקה להטלת סנקציות נגד טורקיה בתגובה למתקפות שלה נגד הכורדים בסוריה. "הנשיא רג'יפ טייפ ארדואן ומשטרו חייבים לעמוד בפני השלכות חמורות על תקיפה חסרת חרמיים של שותפו הכורדים בצפון סוריה", אמר בהצהרתה יו"ר הוועידה הרפובליקנית של בית הנסחרים ליז צ'ייני.

עוד בוואלה!

נתניהו: ישראל מגנה בתוקף את הפלישה הצבאית של טורקיה לסוריה

לכתבה המלאה
מפת המבצע של טורקיה בצפון סוריה. אתר רשמי
מפת המבצע של טורקיה בצפון סוריה/אתר רשמי

מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה היום לדיון בנושא המצב בסוריה. שגרירת ארצות הברית באו"ם, קלי קראפט, הזהירה את אנקרה מפני "השלכות" למבצע. "כישלון לשחק על פי החוקים ולהגן על אוכלוסיות פגיעות וכישלון להבטיח שדאעש לא ינצל פעולות אלה כדי לבסס עצמו מחדש - יובילו להשלכות", אמרה.

מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג קרא לטורקיה, החברה בארגון, לרסן את פעילותה הצבאית בסוריה והבהיר כי האויב המשותף באזור הוא דאעש. סטולטנברג נמנע מביקורת על הפלישה הטורקית, אך שב ודרש מאנקרה להבטיח שפעולותיה בצפון סוריה "מדודות ופרופורציונלית" ולהימנע מ"סבל אנושי נוסף". המזכ"ל צפוי להיפגש מחר עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן באיסטנבול.

מנהיגים ברחבי העולם יצאו נגד המבצע הצבאי נגד הכורדים. ממשלות גרמניה, בלגיה, צרפת, פולין, בריטניה ואסטוניה קראו לטורקיה לחדול מכל פעילות צבאית בצפון-מזרח סוריה. בהודעה משותפת מטעמן נמסר כי הן אינן סבורות כי פעולה צבאית "תיתן מענה לחששותיה הביטחוניים של טורקיה". לדבריהם, "חידוש עוינות צבאית בצפון-מזרח סוריה תחתור נגד יציבות האזור כולו, תחמיר את סבלם של האזרחים ותעורר עקירה נוספת של תושבים שתגדיל את מספר הפליטים".

אנשים משקיפים מבניין דירות שנפגע מירי רקטה מסוריה, בנוסאיבין, טורקיה. רויטרס
אנשים משקיפים מבניין שנפגע מירי רקטה מסוריה. טורקיה, היום/רויטרס

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום כי ישראל "מגנה בתוקף" את הפלישה הצבאית של טורקיה למחוזות הכורדים בסוריה, וכן "מזהירה מפני טיהור אתני של הכורדים על ידי טורקיה ועושי דבריה". נתניהו הודיע כי "ישראל תעשה כל מאמץ להגיש סיוע הומניטרי לעם הכורדי האמיץ".

ברקע הגינויים מרחבי העולם, ארדואן איים לשלוח פליטים סורים לאירופה, אם זו תגדיר את המבצע שלו ככיבוש. "נפתח את השערים ונשלח 3.6 מיליון פליטים", אמר ארדואן בנאום בפני חברת מפלגת השלטון. הוא הדף את הטענות על פגיעה בשלמותה הטריטוריאלית של סוריה, ואמר כי המבצע - השלישי בשנים האחרונות שמנהלת אנקרה נגד הכוחות הכורדיים - דווקא יסייע בכך מול השליטה של הכורדים בצפון-מזרח המדינה. "הם לא כנים, הם רק ממציאים מילים", אמר ארדואן על מבקריה של טורקיה. הוא תקף במיוחד את ערב הסעודית ואת מצרים, המסוכסכות עם טורקיה גם סביב סוגיות אחרות.

בנוסף לכך, ארדואן הבטיח כי ללוחמי דאעש לא תהיה נוכחות בצפון-מזרח טורקיה עם סיום המבצע. הכוחות הכורדיים מחזיקים בעשרות אלפי שבויים של הארגון הקיצוני, והם הזהירו כי הם לא יוכלו להמשיך ולשמור עליהם במקרה של מתקפה טורקית. ארדואן הוסיף כי אלו מהם שיהיו צריכים להישאר בשבי, יוחזקו בבית כלא, בעוד שאחרים יחזרו לארצות המוצא שלהם, אם הן יסכימו לכך.

(עדכון ראשון: 22:24)

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן באנקרה, 10 באוקטובר 2019. AP
תקף את המדינות שגינו את המבצע. ארדואן, היום/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully