וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן: נשלח פליטים סורים לאירופה אם תאשים אותנו בכיבוש

10.10.2019 / 13:25

נשיא טורקיה השתלח במדינות שמבקרות את מבצע "מעיין של שלום" נגד הכורדים, שנכנס אל יומו השני. איראן קראה לנסיגה מידית של הכוחות הטורקיים

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן תקף היום (חמישי) את המדינות שביקרו את המבצע שבו פתח בצפון סוריה, ואיים לשלוח פליטים סורים לאירופה, אם זו תגדיר את המבצע שלו ככיבוש. זאת עם המשך הקרבות בין צבא טורקיה, יחד עם כוחות מורדים סוריים, לבין המיליציה הכורדית הסורית (YPG), ביום השני של מבצע "מעיין של שלום". הכורדים נתמכו על ידי ארצות הברית, אולם הנשיא דונלד טראמפ החליט להסיג את הכוחות מאזור הגבול ובכך סלל את הדרך למבצע. היום אמר טראמפ, שסופג ביקורת קשה גם מצד חברי מפלגתו הרפובליקנית, כי ארצות הברית משוחחת עם שני הצדדים.

"נפתח את השערים ונשלח 3.6 מיליון פליטים", אמר ארדואן בנאום בפני חברת מפלגת השלטון. הוא הדף את הטענות על פגיעה בשלמותה הטריטוריאלית של סוריה, ואמר כי המבצע - השלישי בשנים האחרונות שמנהלת אנקרה נגד הכוחות הכורדיים - דווקא יסייע בכך מול השליטה של הכורדים בצפון-מזרח המדינה. "הם לא כנים, הם רק ממציאים מילים", אמר ארדואן על מבקריה של טורקיה. הוא תקף במיוחד את ערב הסעודית ואת מצרים, המסוכסכות עם טורקיה גם סביב סוגיות אחרות.

לדבריו, 109 "טרוריסטים" נהרגו עד כה. הוא לא ציין כי בין ההרוגים גם אזרחים, כפי שטענו הכורדים. הוא הבטיח כי ללוחמי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) לא תהיה נוכחות בצפון-מזרח טורקיה עם סיום המבצע. הכוחות הכורדיים מחזיקים בעשרות אלפי שבויים של הארגון הקיצוני, והם הזהירו כי הם לא יוכלו להמשיך ולשמור עליהם במקרה של מתקפה טורקית. ארדואן הוסיף כי אלו מהם שיהיו צריכים להישאר בשבי, יוחזקו בבית כלא, בעוד שאחרים יחזרו לארצות המוצא שלהם, אם הן יסכימו לכך.

נשיא טורקיה, ארדואן במהלך נאום לחברי מפלגתו באנקרה, טורקיה 10 באוקטובר 2019. רויטרס
תוקף את כולם. ארדואן, היום/רויטרס

בין המדינות שגינו את המבצע של טורקיה הייתה איראן, שקראה לה לעצור את המבצע הצבאי שלה ולסגת משטחה של המדינה. בהודעה שפורסמה באתר משרד החוץ של איראן, הביע המשרד דאגה מהמצב ההומניטרי ומהסכנות הנשקפות לאזרחים באזור הקרבות. טהראן מגבה את משטרו של בשאר אסד, יחד עם רוסיה, אולם יחסיה עם טורקיה השתפרו בשנים האחרונות בניסיון להביא לסיום המלחמה בסוריה. "משרד החוץ של הרפובליקה האסלאמית של איראן מדגיש את הצורך בעצירה מידית של המתקפות וביציאת צבא טורקיה מהטריטוריה הסורית", נכתב.

מנגד, רוסיה, אמרה כי היא אמנם מודאגת מהמצב, אולם יש לה הבנה לחששות הביטחוניים של טורקיה. היועץ יורי אושקוב אמר כי חשוב לשמור על השלמות הטריטוריאלית של סוריה ועל המבצע שלא לפגוע בניסיונות הפוליטיים לסיים את הלחימה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully