וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכורדים בסוריה חוששים מרצח עם: "ארדואן הוא כמו היטלר, טראמפ בגד"

14.10.2019 / 13:32

בשיחה עם וואלה! NEWS, תושבות בשטחים הכורדיים הנתונים להפצצות טורקיה מתארות מצב קשה במיוחד. הן מזהירות מפניו של ארדואן וזועמות על הנטישה האמריקנית. "שלטון הפחד שורר באזור, ארדואן רוצה להשמיד את הכורדים"

צילום: רויטרס

המבצע של צבא טורקיה נגד הכוחות הכורדיים בצפון סוריה נמצא בעיצומו, ומספר העקורים וההרוגים מטפס בקצב מבהיל. בין 130 אלף ל-200 אלף תושבים נאלצו לברוח מאימת הקרבות, והאו"ם צופה שמספרם יגיע עד ל-400 אלף. לאור החשש מפני שינויים דמוגרפיים שמתכננת אנקרה באזור הגבול ומספר הקורבנות הגדל, כורדים רבים חוששים מהעתיד לבוא.

"שלטון הפחד שורר באזור", סיפרה דאנה, תושבת העיר קמישלי, בשיחה עם וואלה! NEWS. "אנשים רבים נעקרו בחוסר ישע למקומות שונים, חלקם שוהים בשטח הפתוח. אף אחד לא יודע מה האזור הבא שיותקף, משום שטורקיה מפגיזה ללא אבחנה".

פליטים כורדים נמלטים מהעיירה ראס אל-עין בצפון סוריה, 12 באוקטובר. רויטרס
"אנשים רבים נעקרו בחוסר ישע למקומות שונים". פליטים כורדים נמלטים בצפון סוריה/רויטרס

טורקיה פתחה במבצע "מעיין השלום" במטרה למנוע את קיומו של "מסדרון טרור", כלשונה, לאורך גבולה הדרומי. אנקרה רואה במיליציה הכורדית הסורית (YPG), שהייתה חוד החנית בכוחות שסייעו לקואליציה האמריקנית להביס את "המדינה האסלאמית" (דאעש), ארגון טרור, אולם מרבית הקהילה הבינלאומית קראה לה לעצור מידית את המבצע. החשש הוא מפני אסון הומניטרי, אחד נוסף, והתבססות מחודשת של דאעש באזור. עשרות אלפים מחברי הארגון מוחזקים על ידי הכורדים, אולם הם לא מסוגלים להמשיך במשימה המורכבת מול הקרבות בחזית.

כמה מאות אסירי דאעש כבר הצליחו להימלט בחסות ההפגזות, והארגון כבר הצליח לבצע פיגוע בעיר קמישלי, שבה יש בית כלא של אסירי דאעש, ביום שישי האחרון. "בתי החולים בקמישלי קיבלו פצועים ממחוזות אחרים. ילדים, נשים גברים נהרגו, בעוד שעשרות נוספים נפצעו. כורדים, ערבים, נוצרים, אשורים, ארמנים. כולם הותקפו", אמרה דאנה, שהאשימה גם היא, כמו כורדים רבים אחרים, את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בבגידה. היא ציינה שלא ברור מה יעצור את ארדואן, שהבטיח להמשיך בפעילות הצבאית חרף האיומים בסנקציות. "נוצר בלאגן גדול, המעשים של ארדואן הם כמו של היטלר. הוא רוצה להשמיד את הכורדים".

עוד בוואלה!

מעיני הנחקרים: כך נראים מבפנים חדרי החקירות במשטרה

לכתבה המלאה
נשים נמלטות בגבול סוריה-טורקיה, 10 באוקטובר 2019. AP
חשש מפני אסון הומניטארי. נשים נמלטות בגבול טורקיה-סוריה/AP
"זו בגידה מוחלטת בלוחמים שהפכו את המקום לבטוח יותר"

הפניית העורף של ארצות הברית למי שהיו שותפיהם הנאמנים בשטח מאלצת את הכורדים לפנות לאויב הישן, בשאר אסד, שמהדיכוי שלו הם הצליחו להשתחרר במהלך שנות מלחמת האזרחים. החלום על ממשל אוטונומי הולך ונגוז, אך הכורדים מעדיפים להימנע משפיכות דמים רבה ככל האפשר. גם אם זה אומר ויתורים על שטחים שהושגו ביזע רב, כמו העיר כובאני, שהניצחון שלהם בה ב-2014 הייתה נקודת מפנה במלחמה בדאעש.

"זו בגידה מוחלטת בלוחמים שהפכו את המקום לבטוח יותר. האחים שלנו והשכנים שלנו הם התקווה היחידה שלנו", אמרה סימאב, מהעיר כובאני, כמו כל התושבים המקומיים ששוחחו עם וואלה! NEWS, הביעו יאוש מהמצב ואכזבה אדירה מההחלטה של טראמפ. היא ציינה כי אחת הנשים בעיר איבדה את העובר שלה בשל ההפגזות הטורקיות וילדה קטנה איבדה את הגל שלה. "זה אסון מוחלט מה שקורה כאן. זאת בגידה מוחלטת בתושבי רוג'בה (השם הכורדי של צפון סוריה, ג"א), וב-11 אלף החללים שלנו שמתו בזמן המלחמה בדאעש".

מפגין כורדי אוחז בתמונה, 12 באוקטובר 2019. AP
"זאת בגידה מוחלטת בתושבי רוג'בה". כורדי אוחז בשלט במהלך הפגנה/AP

הכורדים חשים שהמערב נטש אותם, פעם נוספת, כפי שקרה בשני המבצעים הקודמים של טורקיה נגד הכורדים בסוריה ואחרי משאל העם של הכורדים בעיראק, שהסתיים במבצע צבאי של בגדאד נגדם. טראמפ ממשיך לאיים בסנקציות כואבות על טורקיה, וחלק ממדינות אירופה הטילו אמברגו נשק על אנקרה החברה בנאט"ו, אולם ספק אם זה יעצור את ארדואן.

"טורקיה הורגת את העם הכורדי בסוריה", אמרה נסרין, תושבת העיר חסכה שבצפון-מזרח סוריה, שמחתה על התגובה הבינלאומית למצב. "האם המצפון של העולם מת? מדוע האו"ם לא עוזר לנו?", הוסיפה. דיון חירום של מועצת הביטחון של האו"ם הסתיים ללא החלטות קונקרטיות, לאור הסתייגותה של רוסיה וכן של ארצות הברית. שתיהן מחזיקות בזכות וטו במועצה, שהפכה למשותקת בשנים האחרונות בשל האינטרסים הסותרים בין המעצמות.

"האם הדם הכורדי זול?"

נסרין לא חסכה מילים קשות מטראמפ. "האיש הזה נטש את בעלי הברית שלו, הצבא הכורדי עמד לצדו במלחמה נגד דאעש, אבל מה הוא עשה בתמורה עבור הכורדים? הוא רק צופה באיך ארדואן הורג אזרחים וילדים כורדים", אמרה. "האיש הזה לא ראוי להיות נשיא ארצות הברית. הוא שקרן, אנחנו לא רוצים עוד שהוא יעמדו לצדנו אחרי כל ההרס הזה. ארדואן טרוריסט, מדוע לא עוצרים אותו? האם הדם הכורדי זול? לא מגיעים לנו חיים בטוחים?".

על אף שהכורדים מעריכים את התמיכה של ישראל, הם אומרים כי הבעתה הפומבית, כפי שעשה ראש הממשלה בנימין נתניהו ובכירים אחרים במדינה, רק מקשה על מצבם הרגיש. "לרוע המזל, כל תמיכה ישראלית פומבית בכורדית רק תפגע בנו בשל רגישות הנושא, לא רק מבחינת המדינות השכנות, אלא מעבר להן", אמר העיתונאי בחטיאר גוראן, מהחבל הכורדי בעיראק.

אזרחים נמלטים מאזורי הלחימה בראס אל עין שבסוריה - 11 אוקטובר 2019. רויטרס
"כורדים, ערבים, נוצרים, אשורים, ארמנים. כולם הותקפו". ילדים באזור הקרבות בצפון סוריה/רויטרס
הלוויה של לוחמים מהכוחות הסוריים הדמוקרטיים בקמשלי, סוריה , 12 באוקטובר 2019. AP
"המעשים של ארדואן הם כמו של היטלר". הלוויה ללוחמי הכוחות הסורים הדמוקרטיים בקמישלי/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully