וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב נסוגה לחלוטין מצפון סוריה; הכורדים יאפשרו לאסד להתפרס בגבול טורקיה

עם התקדמות הכוחות הטורקיים, טראמפ הורה על יציאת כאלף חיילים מאזור הקרבות. לאור הנטישה האמריקנית, הכורדים הגיעו להבנות עם המשטר על כניסתו לשטחים שהיו בידיהם מאז תחילת המלחמה

צילום: רויטרס

שר ההגנה של ארצות הברית מארק אספר אמר אמש (ראשון) כי וושינגטון תסיג את כל אלף חייליה מצפון סוריה, עם התקדמות צבא טורקיה נגד הכוחות הכורדיים באזור. בעקבות הנסיגה האמריקנית, שעליה החליט נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, הגיעו הכורדים להבנות עם משטרו של בשאר אסד על פריסת צבא סוריה לאורך הגבול עם טורקיה והיום נכנסו כוחות הצבא לתל תאמר הסמוכה לגבול.

בריאיון לרשת CBS הסביר אספר כי ההחלטה על פינוי הכוחות מסוריה התקבלה בעיקר בשל התרחבות המבצע הצבאי של טורקיה. "הכוחות האמריקניים עלולים למצוא עצמם לכודים בין שני צבאות יריבים וזה מצב שאסור להיקלע אליו", אמר.

הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, המורכבים בעיקר מהמיליציה הכורדית YPG, היו בעלי הברית של ארצות הברית במאבק מול "המדינה האסלאמית" (דאעש). הם מאשימים את טראמפ בבגידה, והזהיר כי הם יפנו למשטר אסד או לרוסיה אם ארצות הברית לא תגן אליהם מול טורקיה. אנקרה רואה ב-YPG ארגון טרור בשל קשריו עם המחתרת הכורדית בשטחה, ה-PKK.

כוחות של צבא סוריה נכנסים לעיר עין עיסא שעל גבול טורקיה, במסגרת ההסכם עם הכורדים, 14 באוקטובר 2019. אתר רשמי
כוחות של צבא סוריה נכנסים לעיר עין עיסא שעל גבול טורקיה, במסגרת ההסכם עם הכורדים/אתר רשמי

כניסתו של צבא סוריה לערי הגבול העלה את החשש מפני עימות חזיתי בין שתי המדינות. נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הרגיע היום את הרוחות וטען כי הוא "לא חושב שיהיו בעיות" מול כוחותיו של אסד בעיר הגבול כובאני. רוסיה בת בריתו של אסד שלחה גם היא מסרים מפייסים. מחוקק בכיר ברוסיה אמר לרויטרס כי להערכתו הסיכוי לעימות בין המדינות נמוך והוסיף שטורקיה אינה מתכננת לספח בכוח שטחים בצפון סוריה.

לאחר שמאות בני משפחה של לוחמי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) הצליחו להימלט ממחנה בצפון סוריה, טראמפ קרא לטורקיה ולכוחות הכורדים שלא לאפשר את בריחתם. הנשיא האמריקני צייץ כי "אסור לטורקיה והכורדים לתת להם לברוח. אירופה הייתה צריכה להחזיר אותם אליה. הם צריכים לעשות את זה עכשיו".

הרשויות הכורדיות אמרו כי 785 אזרחים זרים של דאעש, בהם נשים וילדים, נמלטו מהמחנה בעין עיסא בעקבות הפגזה טורקית. לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, שהתבסס על מקורות בתוך המחנה, כמאה איש הצליחו לברוח.

עוד בוואלה!

המערב התעייף מלהילחם, והפייסנות מול ארדואן תעלה לו ביוקר

לכתבה המלאה
לוחם סורי יורה לעבר מבנה בתל אבייד, 13 באוקטובר 2019. רויטרס
לוחם סורי בתל אבייד, אתמול/רויטרס

אנקרה פתחה במבצע ביום שני אחרי שטראמפ הסיג כמה עשרות חיילים אמריקנים מהאזור, חרף התנגדות נרחבת מבית, כולל משורות בכירים בממשלו ובמפלגה הרפובליקנית.

בעקבות הביקורת, איים טראמפ בסנקצות על טורקיה, אם זו לא תעצור את המבצע. גרמניה, צרפת וחברות אחרות בנאט"ו, שטורקיה היא חלק ממנה, עצרו את משלוחי הנשק לאנקרה וגם הליגה הערבית גינתה את המבצע, שבו משתתפים ארגוני מורדים סוריים המאומנים ונתמכים על ידי טורקיה. עם זאת, נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הבטיח להמשיך במבצע ואף להרחיבו.

טורקיה, שמגדירה את ה-YPG ארגון טרור בשל קשריו למחתרת הכורדית ה-PKK, רוצה להקים "אזור בטוח" בתוך שטחה של סוריה. לשם, ארדואן מתכנן להעביר חלק ניכר מ-3.6 מיליון הפליטים הסורים שנמלטו למדינה מאז תחילת מלחמת האזרחים בסוריה ב-2011. נשיא טורקיה אף איים לשלוח אותם לאירופה, אם האיחוד האירופי לא יתמוך במתקפה שהעלתה חששות מפני אסון הומניטרי והתבססות מחודשת של דאעש.

(עדכון ראשון: 13/10/19, 22:20)

עשן מעל ראס אל-עין בסוריה, 13 באוקטובר 2019. AP
עשן מיתמר מעל ראס אל-עין, אתמול/AP
לוחמים טורקים בגבול סוריה במבצע הצבאי נגד האזור שנשלט על ידי הכורדים. 12 באוקטובר 2019.. AP
כוחות של צבא טורקיה לאורך הגבול עם סוריה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully