וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ וארדואן נפגשו בבית הלבן: "אנחנו חברים טובים"

נשיא ארה"ב אירח את נשיא טורקיה ודן עמו בהפסקת האש בצפון-מזרח סוריה ובעסקת רכישת מערכות ההגנה האווירית מרוסיה. "הבטחנו אחד לשני שהפסקת האש תמשיך", אמר טראמפ. מנגד, הוא הביע התנגדות לעסקה הצבאית עם רוסיה ואף אמר כי הוא מצפה ממדינות נאט"ו להתערב

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר הערב (חמישי) כי הוא מאמין שהפסקת האש בצפון-מזרח סוריה תחזיק מעמד. "הבטחנו אחד לשני שטורקיה תמשיך לקיים את הבטחתה והפסקת האש תמשיך", אמר טראמפ במסיבת עיתונאים שערך יחד עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, שהתארח הערב בבית הלבן. "ראינו שהברית ביננו יכולה להיות חזקה מאוד, אנחנו מצפים לעבוד עם טורקיה בהמשך", הוסיף.

אחרי הפגישה הצהיר טראמפ כי "הפגישה היתה מצוינת וכנה. הפוטנציאל של הקשרים הכלכליים בין המדינות עצום". שני הנשיאים דנו בעיקר על התקדמות הצעדים שעליהם סוכם בנוגע להפסקת האש בסוריה, ובנוגע לעסקת רכישת מערכת הטילים הרוסית S-400 על ידי טורקיה.

בסיום הפגישה התפאר טראמפ ביחסים הטובים בין המדינות ושיבח את טורקיה על שיתוף הפעולה במלחמה בטרור. בנוסף לכך, הדגיש את "תרומתה הרבה של טורקיה לברית נאט"ו". הוא הצהיר בגאווה כי "אני וארדואן חברים טובים, יש לנו יחסים קרובים". במסיבת עיתונאים לאחר הפגישה הודיע הנשיא האמריקני כי אחד הנושאים שעלו בפגישה הוא העלאת המכסים ויחסי הסחר בין המדינות.

טראמפ ספג ביקורת על כך שהזמין את ארדואן לבית הלבן אחרי המתקפה נגד הכורדים, בעלתי הברית של ארצות הברית, בסוריה. בכירים בממשל אף אמרו כי אנקרה אחראית לפשעי מלחמה במהלך מבצע "מעיין השלום" שנעצר בעקבות שני הסכמים נפרדים שגיבשה עם וושינגטון ועם מוסקבה.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בפגישה עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בבית הלבן, 14 בנובמבר 2019. רויטרס
"חברים טובים". טראמפ וארדואן, אמש/רויטרס

אך לא כל הפגישה התנהלה הטונים חיוביים. טראמפ הביע במהלך הפגישה התנגדות לעסקת רכישת מערכת ה-S-400 הרוסית על ידי טורקיה. טראמפ הביע חשש מכך שטורקיה תרכוש את מערכת ההגנה האווירית ואמר כי "מדובר באתגר רציני". הוא הוסיף כי הוא מקווה שהמדינות החברות בברית נאט"ו יפתרו את הנושא.

במסיבת עיתונאים לאחר פגישתם אמר טראמפ כי "רכישת מערכות הגנה אווירית מתקדמות תוצרת רוסיה כגון ה-S-400 על ידי טורקיה יוצרת אתגר רציני עבורנו, ואנו משוחחים על כך בעקביות", אמר טראמפ. "דיברנו על כך היום, ונדבר על כך בעתיד בתקווה לפתור את המצב". לעומת זאת, ארדואן אמר לאחר הפגישה כי שתי המדינות יכולות להגיע לפתרון דרך הידברות, ואף אמר כי טורקיה מוכנה לקנות טילי פטריוט מארצות הברית.

בשולי הפגישה העלה ארדואן את הכרתו של בית הנבחרים האמריקני ברצח העם הארמני. הוא אמר כי הוא מאמין שהסנאט האמריקני לא "יחזור על הטעות" שעשה בית הנבחרים, ויכיר ברצח העם.

במהלך הלילה, חסם הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם את ההצעה בסנאט, על אף שלאחר הפלישה של טורקיה לסוריה הוא הביע תמיכה בסנקציות חריפות על אנקרה. גרהאם, המקורב לטראמפ, הוזמן יחד עם ארבעה סנאטורים נוספים לבית הלבן כדי להיפגש עם ארדואן. הוא אמר כי הפגישה הייתה כנה, אך הדגיש כי "רק הזמן יגיד אם אפשר להציל את היחסים".

עוד בוואלה!

טראמפ התפאר בהסכם עם טורקיה, אבל קיבל את כל התנאים של ארדואן

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בפגישה עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בבית הלבן, 14 בנובמבר 2019. רויטרס
"הפגישה היתה מצוינת וכנה". שני הנשיאים במסיבת העיתונאים/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully