וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הליך ההדחה נגד טראמפ בקונגרס: "הייתי בהלם ממה ששמעתי"

ארבעה בכירים בממשל סיפרו על החששות שלהם מהשיחה שלו הנשיא עם מקבילו האוקראיני, במהלך היום השלישי לשימוע. "זה היה לא הולם", אמר המומחה הבכיר לאוקראינה. עוזרת של פנס: "זו הייתה שיחה חריגה". טראמפ תקף: "זו חרפה"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

בכירים בממשל האמריקני העידו אתמול (שלישי) בקונגרס כי הם היו מודאגים מהשיחה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בחודש יולי, שהובילה לחקירת ההדחה. היה זה היום השלישי להליך השימוע הפומבי, עם עדותם של ארבעה אנשים נוספים, שלושה מהם האזינו לשיחה. בשימוע, שנמשך 11 וחצי שעות, נשמעו לראשונה גורמים בתוך הבית הלבן.

קצין הצבא אלכסנדר וינדמן, המומחה הבכיר במועצה לביטחון לאומי בנושא אוקראינה, אמר כי הניסיון של טראמפ לשכנע את אוקראינה לחקור את יריביו הפוליטיים היה לא הולם, והוא גינה את המתקפות על העדים בחקירה.

"זה היה לא הולם, זה היה לא מתאים שהנשיא ביקש - דרש - לחקור יריב פוליטי, במיוחד ממדינה זרה, שבמקרה הטוב יש ספק רב אם תהיה חקירה נטולת פניות, ושיהיו לכך השלכות משמעותיות אם זה יתגלה בפומבי", אמר וינדמן, שהזאין לשיחה, במהלך השימוע. "בכנות, לא האמנתי למה ששמעתי. זה ככל הנראה היה סוג של הלם כשייתכן, מבחינתי, זה היה החשש הכי גדול שלי מאיך שהמדיניות של אוקראינה מיושמת", אמר.

אלכסנדר וינדמן במהלך עדותו במסגרת שלב השימועים הפומביים במסגרת חקירת ההדחה כנגד נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ בקונגרס 19 בנובמבר 2019. רויטרס
אלכסנדר וינדמן במהלך השימוע, היום/רויטרס

וינדמן, בוגר מלחמת עיראק, הגיע לבוש במדים מעוטרי מדליות לשימוע. הוא אמר לחברי הקונגרס כי המתקפות האישיות נגד אנשי הציבור המעידים בחקירה הן "מגונות". לדבריו, "זה טבעי לא להסכים ולנהל ויכוח לוהט, זה מאפיין את המדינה שלנו מאז האבות המייסדים, אבל אנחנו טובים יותר מאשר התקפות אישיות".

בהצהרתו הפותחת בפני הוועדה, שהוכנה מראש, התייחס וינדמן ל"מתקפות אופי מרושעות" ואמר כי "אנחנו טובים יותר ממתקפות פחדניות וחסרות ניסיון", אך הוא לא השתמש במילים האלו בשימוע.

טראמפ, שמכנה את הליך ההדחה נגדו "ציד מכשפות", תקף את וינדמן ועדים אחרים. הוא מכנה אותם " Never טראמפ", מונח המשמש אותו לתיאור רפובליקנים המתנגדים לו. בזמן העדות, החשבון הרשמי של הבית הלבן תקף את כושר שיפוטו של וינדמן, שמשפחתו היגרה לארצות הברית מברית המועצות לפני ארבעה עשורים, כשהיה בן שלוש.

גורם אמריקני אמר כי וינדמן ומשפחתו עשויים לעבור לבסיס צבאי בשל איומים ביטחוניים. וינדמן אמר כי הוא לא מודאג שהוא יסבול מנקמות על כך שפתח את פיו.

עוד בוואלה!

הקונגרס חוקר אם טראמפ שיקר למולר במהלך חקירת המעורבות הרוסית

לכתבה המלאה
ג'ניפר וויליאמס במהלך עדותה במסגרת שלב השימועים הפומביים במסגרת חקירת ההדחה כנגד נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ בקונגרס 19 בנובמבר 2019. רויטרס
תיארה את השיחה כ"חריגה". וויליאמס, עוזרת של פנס, בשימוע, היום/רויטרס

עדה נוספת שמותקפת על ידי טראמפ היא ג'ניפר וויליאמס, עוזרת של סגן הנשיא מייק פנס, שהעידה כי השיחה שלו עם זלנסקי הייתה חריגה משום שהיא כללה "שיחה על מה שנראה כמו סוגיה פוליטית פנימית". היא אמרה כי לשכת התקציב בבית הלבן אמרה כי ראש הסגל, מייק מולבני, הורה על הקפאת הסיוע הצבאי בסך 391 מיליון דולר לקייב וכי מעולם לא נאמר לה מדוע הסיוע הופשר בספטמבר. היא הייתה אחת מאותם גורמים שהאזינו לשיחה.

מוקדם יותר החודש היא אמרה בעדות מאחורי דלתיים סגורות כי דבריו של טראמפ באותה שיחה עם זלנסקי היו "לא ראויים".

יועץ בכיר נוסף, טים מוריסון, אמר בעדותו כי הוא לא מצא שום דבר לא ראוי בשיחה, אבל הוא היה מודאג שהתוכן שלה ידלוף ויפגע בתמיכה חוצת המפלגות באוקראינה. "רציתי שהגישה תוגבל", אמר.

השליח המיוחד לשעבר לאוקראינה קורט וולקר בשימוע בקונגרס, 19 בנובמבר 2019. רויטרס
"תיאוריות קונספירציה". השליח המיוחד לשעבר וולקר בשימוע/רויטרס

החקירה מתמקדת בשיחה שהתקיימה ב-25 ביולי, כשטראמפ ביקש מהנשיא הטרי דאז לקיים שתי חקירות שיכולות לסייע לו פוליטית, כולל אחת נגד יריבו ג'ו ביידן. בשנייה מעורבת תיאורת קונספירציה, שהופרכה, ולפיה אוקראינה, ולא רוסיה, היא זו שהתערבה במרוץ לנשיאות ב-2016. חלק מבעלי בריתו של טראמפ אימצו אותה וקידמו אותה

קורט וולקר, לשעבר השליח המיוחד לאוקראינה, אמר כי אלו "תיאוריות קונספירציה". הוא הוסיף כי הטענות לשחיתות נגד ביידן ובנו, האנטר, שהיה בחבר המנהלים של חברת האנרגיה האוקראינית בוריסמה, היו "לא אמינים".

הוא העיד כי טראמפ תיאר את אוקראינה כ"מדינה מושחתת, מלאה באנשים נוראיים. הוא אמר שהם 'ניסו להפיל אותי'". וולקר הוסיף כי הוא לא ידע שהבקשה להיאבק בשחיתות באוקראינה ולחקור את בוריסמה הייתה למעשה בקשה לחקור את ביידן.

"במבט לאחור, הייתי צריך לראות את הקשר אחרת, ואילו הייתי עושה זאת, הייתי מעלה את ההסתייגויות שלי", אמר. עדותו סתרה כמה חלקים מהדברים שאמר בשימועים קודמים בפני המחוקקים.

הוא אמר כי גורדון סונדלנד, שגריר ארצות הברית לאיחוד האירופי, אמר דברים "גנריים" לגבי החקירות שכולם רואים כבלתי-ראויים.

"הדמוקרטים מנסים להפוך את תוצאות הבחירות"

הדמוקרטים מאשימים את טראמפ בניצול סמכותו לרעה כדי ללחוץ על בעלת ברית על מנת להשיג לכלוך על יריבו האפשרי בבחירות בשנה הבאה. בית הנבחרים, הנשלט על ידי הדמוקרטים, צפוי להצביע בסוף התהליך על אישומים נגד טראמפ, אך הסנאט הנשלט על ידי הרפובליקנים יצטרך להכריע אם להדיח אותו במשפט שבו נדרש רוב של שני שלישים מתוך מאה סנאטורים. עד כה, רפובליקנים בודדים התנערו מטראמפ.

בהצהרת הפתיחה שלו, האשים יו"ר ועדת המודיעין הדמוקרטי אדם שיף האשים את הנשיא בשחיתות. מנגד, הרפובליקני הבכיר ביותר בוועדה דווין נונס אמר כי הדמוקרטים מנסים להפוך את תוצאות הבחירות ב-2016.

(עדכון ראשון: 16:53)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully