וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העדויות מהליך הדחת טראמפ: "אין ספק שהוצעה עסקה לזלנסקי"

חברי המועצה לביטחון לאומי העידו כי נבהלו מישירותו של נשיא ארה"ב בפני מקבילו האוקראיני, בדרישתו לחקור את בנו של יריבו הדמוקרטי, ג'ו ביידן. "זה היה די בוטה", אמרה אחת מהן, שפרשה באוגוסט. לטענתה, ראש הסגל אישר לקיים פגישה בבית הלבן - רק בתנאי שתיפתח חקירה

צילום: רויטרס

חברי המועצה לביטחון לאומי של ארצות הברית העידו כי "אין ספק" שהנשיא דונלד טראמפ ביקש לבצע עסקה עם עמיתו האוקראיני וולדימיר זלנסקי - כך עולה מתמלילי עדויותיהם שפורסמו הערב (שבת). פיונה היל ולוטננט-קולונל אלכסנדר וינדמן, שהעידו במסגרת הליך הדחתו של טראמפ, טוענים שנבהלו מישירותו של טראמפ בשיחת הטלפון שלו עם זלנסקי, שלה הקשיבו השניים.

השיחה, שבה טראמפ ביקש לכאורה לחקור את יריבו ג'ו ביידן ומשפחתו, עומדת מאחורי הליך ההדחה שמתנהל בקונגרס. "זה היה די בוטה", אמרה היל, שפרשה מחברותה בוועדה באוגוסט. כשנשאלו האם היה "ספק כלשהו בדעתך שהנשיא, הנשיא שלנו, מבקש תמורה", השיב הקולונל וינדמן: "לא היה ספק".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נפגש עם נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי בניו יורק, ארה"ב, 25.09.19. רויטרס
"אין ספק שהייתה עסקה". טראמפ עם זלנסקי, בפגישתם בספטמבר/רויטרס

וינדמן הוסיף שהוא העלה את דאגותיו עם עורכי הדין של המועצה לביטחון לאומי, אך מעולם לא שמע על התקדמות בנושא. יתרה מכך - השיחה הועברה, בצורה לא תקינה, אל מערכת מסווגת ונפרדת. תמלילי השיחה, שפורסמו על ידי הבית הלבן, כללו חוסרים ותיקונים חריגים, כולל החלפת אזכורו של זלנסקי את חברת "בורסימה" במילה "החברה" בלבד.

וינדמן טוען שהשינויים היו משמעותיים, מאחר שהם מסתירים את העובדה שכשזלנסקי שמע את טראמפ אומר "ביידן", הוא ידע בדיוק על מי הוא מדבר - חקירת החברה שבו עבד בנו, האנטר ביידן. "למען האמת, נשיא אוקראינה לא בהכרח ידע דבר על החברה הזאת, בוריסמה. אני מתכוון, הוא בוודאי יבין חלק מזה, מאחר שהסיפור מתגלגל כבר זמן מה, אבל העובדה שהוא ציין ספציפית את בוריסמה רמזה כאילו הוא היה מוכן מראש לשיחה הזאת", אמר וינדמן.

התנאי של ראש הסגל: פגישה בבית הלבן בתמורה לחקירה

השניים הוסיפו כי ראש הסגל טראמפ, מיק מולבני, אישר לקיים בבית הלבן פגישה עם זלנסקי רק בתנאי שמדינתו תכריז כי תחקור את ביידן. היל אמרה כי גורדון סונדלנד, השגריר לאיחוד האירופי, "פלט" בטעות כי מולבני אישר לקיים את הפגישה אם האוקראינים יחקרו את חברת בוריסמה. טענתה הוצלבה עם דבריו של וינדמן.

עדויות שפורסמו בעבר הצביעו על תפקידו המרכזי של מולבני בתיווך הסכם על התערבותה של אוקראינה בבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2020, אך עדותה של היל היא הראשונה שתיארה אל מעורבותו הישירה בכך. ראש הסגל עצמו אמר במסיבת עיתונאים בחודש אוקטובר כי הבית הלבן התנה את הסיוע הצבאי בחקירות באוקראינה, אך מאוחר יותר הכחיש את הדברים.

חברת המועצה לביטחון לאומי לשעבר פיונה היל בדיוני הליך ההדחה של טראמפ ב-4 בנובמבר 2019. רויטרס
היל בדרכה להעיד בקונגרס במסגרת הליך ההדחה של טראמפ, השבוע/רויטרס
אלכסנדר וינדמן, קצין צבא בכיר ומומחה לאוקראינה שמוצב במועצה לביטחון לאומי בדכו לשימוע סגור על השיחה בין הנשיא טראמפ לנשיא אוקראינה זלנסקי, 9 בנובמבר 2019. רויטרס
וינדמן בדרכו להעיד בקונגרס/רויטרס

היל אמרה כי הדברים נאמרו בפגישה שהתקיימה ב-10 ביולי, שבה השתתפו בנוסף אליה גם סונדלנד, היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון, בכירים אוקראינים וגורמים נוספים. "ואז השגריר סונדלנד פלט: 'ובכן, יש לנו סיכום עם ראש הסגל לפגישה אם החקירות במגזר האנרגיה יחלו'. והשגריר בולטון מיד התקשח וסיים את הפגישה", תיארה היל.

וינדמן תיאר דברים דומים. "שמעתי אותו אומר שזה תואם עם ראש הסגל של הבית הלבן, מיק מולבני. הוא פשוט אמר שהייתה לו שיחה עם מולבני, וזה מה שהיה דרוש כדי לקבל פגישה", אמר חבר המועצה.

בנוסף לכך, וינדמן העיד כי מולבני אחראי להוראה על עצירת סיוע צבאי של כמעט 400 מיליון דולר לאוקראינה. הוא הסביר שהסיבה הייתה "להבטיח שהסיוע מתואם עם סדרי העדיפויות של הממשל".

ראש הסגל של הבית הלבן מיק מולבני עונה על שאלות בתדרוך לעיתונאים ב-17 באוקטובר 2019. רויטרס
לפי העדות, הוא התנה פגישה בבית הלבן בתמורה לחקירת חברת הגז. מולבני/רויטרס

פרסום התמלילים בסוף השבוע האחרון שפך גם אור על המאמצים הניכרים של הבית הלבן להסתיר את המשא ומתן עם אוקראינה, כמו גם על תפקידו של סונדלנד, מלונאי בעברו ותורם גדול של טראמפ, שהגיע לתפקיד השגריר ללא כל ידע דיפלומטי קודם.

על פי וינדמן, סונדלנד רדף אחרי המשלחת האוקראינית בביקורה בבית הלבן ביולי, לאחר שבולטון סיים עמם את הפגישה, ובעצם יצר מעין פגישה נוספת בחדר המחלקה בקומה התחתונה - בה היה נוכח גם וינדמן. "מה שמעת את סונדלנד אומר?" נשאר וינדמן במהלך עדותו. "שהאוקראינים יצטרכו לחקור את הביידנים", השיב וינדמן. "את הביידנים אתה אומר. אז בחדר הוא הזכיר את המילה 'ביידנים'?", "למיטב זכרוני כן", השיב וינדמן.

בסוף השבוע האחרון הרחיק עצמו טראמפ מסונדלנד - האדם שהעניק לאירוע ההשבעה שלו כמיליון דולר - באומרו לכתבים: "אני בקושי מכיר את הבחור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully