וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השגרירה לשעבר באוקראינה העידה: "חשתי מאוימת מטראמפ"

5.11.2019 / 9:54

הדמוקרטים שחררו את התמלולים הראשונים מהעדויות בהליך ההדחה נגד הנשיא, בהן של מרי יובנוביץ', שתיארה תמונה מדאיגה. "טוב, היא הולכת לעבור כמה דברים", אמר, לדבריה, טראמפ לנשיא אוקראינה בעת השיחה ביניהם שעומדת במרכז החקירה

צילום: רויטרס

שגרירת ארצות הברית לשעבר באוקראינה אמרה כי היא חשה מאוימת מדבריו של הנשיא עליה בשיחה שקיים עם נשיא אוקראינה, העומדת במרכז הליך ההדחה נגדו - כך עולה מעדותה, שפורסמה אתמול (שני) על ידי בית הנבחרים. מרי יובנוביץ' אמרה לקונגרס כי הייתה "מאוד מודאגת" כשטראמפ אמר לעמיתו וולודימיר זלנסקי: "טוב, היא הולכת לעבור כמה דברים".

אלו היו התמלולים הראשונים שפורסמו מהעדויות שהתקיימו בדלתיים סגורות עד כה. התמלולים מציירים תמונה מפורטת של המצוקה שחשו דיפלומטים בכירים מהניסיון של טראמפ להפעיל לחץ על אוקראינה כדי לחקור את יריביו הפוליטיים. הנשיא טוען כי השיחה עם זלנסקי ב-25 ביולי הייתה "מושלמת" וכי הליך החקירה נגדו הוא "ציד מכשפות".

במקביל, ארבעה גורמים בממשל שנקראו להעיד בפני הוועדות בקונגרס לא הגיעו למרות הזימון שקיבלו.

שגרירת ארה"ב באוקראינה מארי יובנוביץ' בדרכה להעיד בבית הנבחרים - 11 אוקטובר 2019. רויטרס
שגרירת ארה"ב באוקראינה מארי יובנוביץ' בדרכה להעיד בבית הנבחרים/רויטרס

השגרירה לשעבר אמרה בעדותה, שניתנה ב-11 באוקטובר, כי היא הייתה "המומה" מדבריו של טראמפ. "לא ידעתי מה זה אומר, הייתי מאוד מודאגת. אני עדיין". טראמפ תיאר אותה בפני זלנסקי כ"חדשות רעות".

הדיפלומטית הוותיקה אמרה כי אחרי שהיא ביקשה עצה משגריר ארצות הברית באיחוד האירופי, גורדון סונדלנד, המקורב לטראמפ, הוא הציע לה לצייץ בשבחו של הנשיא.

"את צריכה ללכת בגדול או ללכת הביתה", אמר לה השגריר, לדבריה. יובנוביץ' העידה שהיא לא חשבה שהיא תוכל להקשיב לעצה הזו. היא הוסיפה כי עורך דינו של הנשיא, רודי ג'וליאני, החל במאמציו להכפיש את שמה בסוף 2018, כשהוא ניהל מדיניות מקבילה מאחורי הקלעים עם קייב.

עוד בוואלה!

טורקיה לכדה את אחותו של אל-בגדאדי: "מכרה זהב מודיעיני"

לכתבה המלאה
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במהלך נאום בקמפיין הבחירות שלו. 05 בנובמבר 2019.. רויטרס
"ללכת בגדול או ללכת הביתה". טראמפ/רויטרס

הדיפלומטית העידה שג'וליאני רצה לחקור את ג'ו ביידן ואת בנו האנטר כדי למצוא מידע "שיוכל לפגוע במרוץ לנשיאות". לדבריה, ג'וליאני גם גייס את התובע הכללי של אוקראינה, יורי לוצנקו, כדי להפיץ "שקרים" עליה על מנת לפגוע בה.

יובנוביץ' אמרה כי היא גם הוזהרה על ידי משרד המשפטים של אוקראינה שעליה "לשמור מקרוב על הגב שלה". היא עזבה את המדינה במאי, כמה חודשים לפני סיום תפקידה המתוכנן. היא אמרה לחברי הקונגרס כי הבוסית שלה צלצלה אליה באפריל ואמרה לה שעליה לשוב מידית לארצות הברית.

"היא אמרה שזה למען הביטחון שלי, שזה למעני, שאנשים מודאגים", אמרה יובנוביץ' לקונגרס. בנוסף לכך, היא סיפרה שג'וליאני ניסה להשיג ויזת תייר לתובע הכללי לשעבר של אוקראינה ויקטור שוקין, שבקשתו נדחתה על ידי מחלקת המדינה על בסיס "פעולות מושחתות ידועות". שוקין היה מי שביידן, בעודו סגן נשיא ארצות הברית, ונציגים אחרים בממשלות מערביות, ביקשו להחליף בשל מעשי שחיתות שבהם היה חשוד.

המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארצות הברית ג'ו ביידן. 05 בנובמבר 2019. רויטרס
טראמפ רצה למצוא מידע "שיוכל לפגוע במועמד לנשיאות". ביידן/רויטרס

טראמפ ובעלי בריתו טוענים כי ביידן ניסה לפטר את התובע האוקראיני בשל החלטתו לחקור את חברת הגז "בוריסמה", שבה בנו האנטר היה חבר במועצת המנהלים. עדיין לא ברור מדוע ג'וליאני לחץ על השגת ויזה לשוקין.

בנוסף לעדותה של השגרירה לשעבר, ועדת המודיעין בבית הנבחרים פרסמה אתמול גם את עדותו של מייקל מקינלי, יועץ בכיר לשעבר של שר החוץ מייק פומפאו. הוא סיפר כי הוא המליץ להוציא הצהרת תמיכה ביובנוביץ' אחרי שפורסמה בפומבי השיחה בין טראמפ לזלנסקי, אולם נאמר לו כי פומפאו החליט "שעדיף שלא בזמן הזה".

הוא פרש מתפקידו ימים לפני עדותו בקונגרס בחודש שעבר, והוא סיפר למחוקקים כי הוא עשה זאת בשל חששו "ממעורבות הנציגויות שלנו בייצור מידע פוליטי שלילי למען מטרות פנימיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully