וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הנבחרים בארה"ב הצביע בעד הפיכת הליך ההדחה נגד טראמפ לרשמי

31.10.2019 / 18:02

הליך ההדחה נגד הנשיא יחל באופן רשמי, במהלכו תיחקר בקשתו מנשיא אוקראינה לפתוח בחקירה נגד סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן. טראמפ תקף: "ציד המכשפות הגדול ביותר בהיסטוריה האמריקנית". הבית הלבן: "לא הוגן, לא חוקתי ולא אמריקני"

צילום: רויטרס

בית הנבחרים בארצות הברית אישר הערב (חמישי) את הפיכת הליך ההדחה נגד נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לרשמי. הנשיא האמריקני תקף את ההחלטה וצייץ בחשבון הטוויטר שלו כי מדובר ב"ציד המכשפות הגדול ביותר בהיסטוריה האמריקנית!". דוברת הבית הלבן סטפני גרישם אמרה לאחר ההצבעה כי "הדמוקרטים רוצים להגיש את פסק הדין מבלי לתת לממשל הזדמנות להתגונן. זה לא הוגן, לא חוקתי ולא אמריקני".

232 חברי בית נבחרים לעומת 196 תמכו בהצעה, שעלולה לפגוע בטראמפ לקראת הבחירות לנשיאות ב-2020. ההצבעה היא מבחן התמיכה הראשון בהליך ההדחה והוכיחה כי לדמוקרטים, שמרכיבים את רוב בית הנבחרים, יש מספיק תמיכה כדי להפוך בהמשך את החקירה לאישום נגד הנשיא - אם יהיו לכך מספיק ראיות. במהלך הליך ההדחה תיחקר בקשתו של טראמפ מנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי לפתוח בחקירה נגד סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן ובנו האנטר.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מעניק אות הוקרה איש צבא בטקס בבית הלבן בוושינגטון, 31 באוקטובר 2019. רויטרס
"ציד המכשפות הגדול בהיסטוריה האמריקנית". טראמפ, היום/רויטרס

"זה יום עצוב", אמרה יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי בפתח ההצבעה. "אף אחד לא מגיע לקונגרס כדי להדיח נשיא". מנגד, מרבית הרפובליקנים עמדו לצדו של טראמפ וגינו את המהלך. "אלה חוקים בסגנון סובייטי", אמר חבר הקונגרס סטיב סקליס.

הצבעת חברי בית הנבחרים פירטה כיצד להפוך את ההליך לפומבי יותר, ולא אם יש צורך להדיח את הנשיא. ההחלטה אף מגדירה את הזכויות שיוענקו לעורכי דינו של טראמפ.

רק שני דמוקרטים, שמייצגים מחוזות בהם ניצח טראמפ ב-2016, הצביעו נגד ההחלטה יחד עם כל חברי בית הנבחרים הרפובליקנים. האחרונים מתחו ביקורת על הדמוקרטים שלא ערכו את השימועים עד כה באופן גלוי. אך חברי המפלגה הדמוקרטית התעקשו כי הם צריכים לאסוף עדויות לפני השלב הפומבי של ההליך ודחו את ההאשמות כי השימועים התנהלו בסודיות.

עוד בוואלה!

דאעש מאשר: מנהיג הארגון אל-בגדאדי נהרג

לכתבה המלאה
בית הנבחרים של ארצות הברית מצביע על הפיכת הליך ההדחה נגד הנשיא דונלד טראמפ לרשמי, 31 באוקטובר 2019. רויטרס
"אף אחד לא מגיע לקונגרס כדי להדיח נשיא". בית הנבחרים, היום/רויטרס

מוקדם יותר היום טים מוריסון, ששימש כיועץ בכיר לרוסיה ואירופה במחלקה לביטחון לאומי, החל להעיד בפני המחוקקים. מוריסון היה אחד הבכירים שקיבלו אישור להאזין לשיחתו של טראמפ עם זלנסקי והתפטר מתפקידו ביום רביעי. הוא צפוי לספק הסבר ממקור ראשון לשיחות עם בכירים אוקראינים על דרישותיו לכאורה של הנשיא לקשור בין סיוע צבאי לחקירת ביידן. דבריו צפויים לאשר את עדותו של ביל טיילור, שגריר ארצות הברית באוקראינה.

במקביל, היועץ לביטחון לאומי לשעבר ג'ון בולטון זומן להעיד בפני בית הנבחרים בשבוע הבא. עורך דינו, צ'ארלס קופר, אמר כי בולטון לא מתכוון להגיע מרצונו, אך מוכן לקבל זימון להעיד.

בשבוע שעבר "הסתערו" כמה חברי קונגרס רפובליקנים על דיון סגור במסגרת הליך ההדחה נגד טראמפ, לקראת תחילתה של עדות מפתח בפרשת אוקראינה-גייט. קבוצת המחוקקים מבית הנבחרים קראה "תנו לנו להיכנס" והתפרצו לחדר מאובטח שבו הייתה לאורה קופר, בכירה בפנטגון האחראית על מדיניות אוקראינה, למסור את עדותה.

הרפובליקנים שהתפרצו לדיון אינם חברים בוועדות המעורבות בהליך ההדחה - המודיעין, הפיקוח והרפורמות ויחסי החוץ - ולא היה להם אישור להשתתף בשימוע. בוועדות האלו יש כבר נציגים רפובליקנים, לצד הדמוקרטים, והם שואלים את השאלות בשימועים, שבמקרה זה היה סגור בפני הציבור והתקשורת.

חברי קונגרס רפובליקנים מחוץ לשימוע של בכירה בפנטגון, 23 באוקטובר 2019. רויטרס
חברי קונגרס רפובליקנים מחוץ לשימוע, בשבוע שעבר/רויטרס

פרשת "אוקראינה-גייט" נחשפה אחרי שחבר אנונימי בקהילת המודיעין האמריקנית הגיש תלונה חשאית על שיחה "מטרידה" שניהל הנשיא עם מנהיג זר. בהמשך התברר כי היה זה נשיא אוקראינה החדש, וכי הנשיא לחץ עליו לחקור את ביידן, המועמד המוביל מקרב הדמוקרטים לקראת הבחירות לנשיאות בשנה הבאה. טראמפ הודה בקיום השיחה, אך מכחיש כי נעשתה בתמורה למשהו, כפי שטוענים הדמוקרטים שפתחו בהליך הדחה נגדו.

ב-9 בספטמבר עדכן המפקח הכללי את הקונגרס לגבי עצם קיומה של התלונה, אך לא את פרטיה. מאז הגבירו הדמוקרטים את הלחץ על הממשל, בדרישה לקבל הן את התלונה ואת התמלילים מהשיחה, ויו"ר בית הנבחרים - הדמוקרטית הבכירה ביותר בקונגרס - השתכנעה לפתוח בהליך ההדחה המסורבל.

הרפובליקנים ברובם התייצבו לצד טראמפ, מה שמקטין את הסיכוי להדחתו של טראמפ לאור העובדה כי הם השולטים בסנאט - בו נדרש רוב של שני שלישים מתוך מאה החברים כדי להדיח נשיא. חלקם אמרו כי יש לחקור את מקור הדלפת השיחה, שלטענתם תרתיע מנהיגים זרים בעתיד מלשוחח בחופשיות עם נשיא ארצות הברית.

מה הסיכוי להדיח את טראמפ?

בהצבעה בבית הנבחרים, המונה 435 נציגים, יש צורך ברוב רגיל, של 218 תומכים. הדמוקרטים מחזיקים ברוב מבוסס של 235 מושבים, אולם השלב הבא הוא בעייתי הרבה יותר ובלתי-ניתן לצליחה. זאת הייתה הסיבה שבגללה התלבטו במפלגה עד כה אם לנקוט במהלך, שעשוי לחזק את בסיס תומכיו של טראמפ לקראת הבחירות בנובמבר.

במשפט הדחה בקונגרס יש צורך גם באישור הסנאט, אך בניגוד לבית הנבחרים, נדרשת תמיכתם של שני שלישים מהחברים - 67 סנאטורים. הרפובליקנים מחזיקים ברוב, עם 53 מושבים, ואין תרחיש סביר שבו מצליחים הדמוקרטים לגייס כל כך הרבה חברים מהמפלגה היריבה כדי להדיח את נשיאה.

(עדכון ראשון: 17:42)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully