וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דאעש מאשר: מנהיג הארגון אל-בגדאדי נהרג

ארגון המדינה האסלאמית הודיע כי המנהיג ודוברו אבו חסן אל-מוהג'יר נהרגו. כמו כן, הכריזו כי מינו יורש במקומו של אל-בגדאדי: אבו אברהים אל-האשמי. בעקבות החשש מפעולות נקם מצד תומכי דאעש, בארצות הברית ובאירופה העלו כוננות

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) הודיע היום (חמישי) כי המנהיג אבו בכר אל-בגדאדי והדובר אבו חסן אל-מוהג'יר נהרגו. בנוסף לכך, בארגון הכריזו בהודעת אודיו מוקלטת כי מינו את אבו אברהים אל-האשמי אל-קוריישי לתפקיד המנהיג. הכינוי אל-קוריישי מצביע על כך שמנהיג דאעש החדש הוא לכאורה צאצא של שבט קורייש, שבטו של הנביא מוחמד, אולם מעבר לכך לא נמסרו פרטים נוספים על "החליף" החדש.

איימן אל-תמיני, שחוקר את דאעש באוניברסיטה בשבדיה, אמר כי שמו של היורש אינו מוכר. עם זאת, הסביר כי ייתכן ומדובר בבכיר בארגון בשם חאג' עבדללה, אותו זיהו במשרד החוץ האמריקני כיורש אפשרי לאל-בגדאדי. "זה יכול להיות מישהו שאנחנו מכירים, שייתכן כי אימץ שם חדש". דובר דאעש החדש, אבו חאמזה אל-קוריישי קרא למוסלמים להישבע אמונים למנהיג החדש.

אבו בכר אל-בגדאדי, מנהיג דאעש, 29 אפריל 2019. עיבוד תמונה
בארגון אישרו את מותו. אל-בגדאדי/עיבוד תמונה

ביום ראשון הודיע נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי אל-בגדאדי חוסל במבצע אמריקני במחוז אידליב שבצפון-מערב סוריה. אמש פרסם הפנטגון תיעוד מתוך מבצע החיסול בו נראו, בין היתר, לוחמי קומנדו מגיעים למתחם בו נמצאו אל-בגדאדי ואחרים. מפקד הפיקוד המרכזי של ארצות הברית, גנרל פרנק מקנזי, אמר בתדרוך עיתונאים עם פרסום התיעוד כי "הבאתו של אל-בגדאדי לדין הייתה מאמץ משותף של כמה סוכנויות, והמאמץ הזה התקדם משמעותית לאחרונה כשגילינו את מקום הימצאותו".

לדבריו, ארצות הצליחה לאסוף כמות "משמעותית" של תיעוד וחומרים אלקטרוניים במתחם, אך הוא לא פירט. הוא טען כי למרות שהמבצע הצליח, זאת תהיה טעות לחשוב שהארגון הקיצוני הובס לחלוטין. "אנחנו מעריכים שהם ינסו איזושהי דרך של מתקפת תגמול. ואנחנו מוכנים לכך", אמר.

עוד בוואלה!

גנץ נועד עם עודה וטיבי: "פגישה טובה ועניינית"

לכתבה המלאה
תיעוד מבצע ארצות הברית לחיסול אל-בגדאדי. צילום מסך
תיעוד הפשיטה על המתחם שבו שהה אל-בגדאדי/צילום מסך

בעקבות החשש מפעולות נקם מצד תומכי דאעש, בארצות הברית ובאירופה העלו כוננות. דובר המשרד לביטחון המולדת בוושינגטון אמר כי הוא "פועל ברמת כוננות מוגברת". לדבריו, "הכוננות הביטחונית שלנו תישאר גמישה, ונמשיך להגיב ולהכיל את האיום המתפתח".

בשבוע שעבר, בארצות הברית ועיראק גבר החשד כי אל-בגדאדי אכן מסתתר באידליב שבצפון סוריה, ונע בין בתים באזור ברישה. בשלב מסוים, וושינגטון התערבה ובעזרת אמצעים טכנולוגים הצליחה לבסס מידע על אודות מקום הימצאו והאנשים שסובבים אותו. ביום ראשון לפנות בוקר פשטו לוחמי יחידת העלית "כוח דלתא" על המתחם, שם איתרו את מנהיג דאעש. שעות לאחר מכן אישר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי אל-בגדאדי חוסל במבצע אמריקני במחוז אידליב שבצפון-מערב סוריה. לדבריו, לא היו נפגעים בשורות הכוחות האמריקניים, פרט לפציעתו של אחד הכלבים שסייעו במשימה. טראמפ ציין כי מספר רב מתומכיו של אל-בגדאדי נהרגו במבצע.

לדברי טראמפ, כוחות אמריקניים שהו במתחם בצפון-מערב סוריה במשך כשעתיים, במהלכן אל-בגדאדי הרג את עצמו באמצעות פיצוץ חגורת נפץ בתוך מנהרה במקום. "מידע רגיש נלקח במהלך הפשיטה", אמר טראמפ. "הוא מת כמו כלב, כמו פחדן. הוא היה אדם חולה ומושחת ועכשיו הוא איננו". מקנזי לא אישר ולא הכחיש את תיאורו של טראמפ. לאחר שתיאר את מותו של אל-בגדאדי, אמר כי אינו יכול לאשר כל דבר אחר בנוגע לרגעיו האחרונים. עוד הוסיף הגנרל כי הכלב שנפצע במבצע הוא בעל ותק של ארבע שנים והשתתף בכ-50 משימות קרביות. הכלב, ששמו לא הותר עד כה לפרסום, נפצע לאחר שבא במגע עם כבלים חשמליים לאחר ההתאבדות של אל בגדאדי.

(עדכון ראשון: 17:17)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully