וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שגריר ארה"ב באוקראינה: "ג'וליאני דחף את קייב להתערב בפוליטיקה"

במסגרת הליך ההדחה נגד טראמפ בית הנבחרים פרסם את עדותו של ביל טיילור, ממנה עולה כי וושינגטון השהתה את הסיוע הצבאי לאוקראינה בתמורה לפתיחת חקירה נגד ביידן. השגריר סיפר: "בכירים שאלו אותי למה עצרתי את הסיוע ולא יכולתי לענות". בשבוע הבא ישתתף בשימוע פומבי

צילום: רויטרס

שגריר ארצות הברית לאוקראינה ביל טיילור אמר כי רודי ג'וליאני, עורך דינו הפרטי של הנשיא דונלד טראמפ, דחק באוקראינה "להתערב במדיניות הפנים או בפוליטיקה האמריקנית" באמצעות חקירת יריביו הפוליטים של טראמפ - כך עולה מעדותו שפרסם הלילה (חמישי) בית הנבחרים. במסגרת עדותו בפני הקונגרס בחודש שעבר סיפר טיילור כי חשב שבקשותיו של ג'וליאני היו כה מסוכנות, עד שהיה סבור כי נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי צריך להתעלם מהן - גם במחיר של ביטול פגישה בארבע עיניים עם טראמפ.

לדבריו, "אם הנשיא זלנסקי, במטרה להשיג פגישה (עם טראמפ), התכוון להתערב במדיניות הפנים או בפוליטיקה האמריקנית... על ידי הצהרה על פתיחת חקירה שתועיל למישהו בארצות הברית, אז לא היה ברור לי שזה יהיה שווה את זה".

עדותו של טיילור מחזקת את תלונתו של איש המודיעין, שאמר שג'וליאני וטראמפ ניסו לשדל את האוקראינים לסייע להם להגביר את הסיכויים לנצח בבחירות 2020. ג'וליאני רצה שאוקראינה תחקור את סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן ואת חברי הוועדה הדמוקרטית הלאומית.

שגריר ארצות הברית באוקראינה ביל טיילור, 22 באוקטובר 2019. AP
היה סבור כי זלנסקי צריך להתעלם מבקשותיו של ג'וליאני. טיילור/AP

השגריר לשעבר תיאר כי "הבין באופן ברור" שכל סיוע צבאי אמריקני לאוקראינה לא יצא לפועל, אלא אם הנשיא יכריז שיפתח בחקירת יריביו הפוליטיים של טראמפ. לטענתו, ג'וליאני עמד מאחורי מה שהיועץ לביטחון לאומי לשעבר ג'ון בולטון כינה: "עסקת סמים". לדברי טיילור, "מקור הרעיון לגרום לנשיא זלנסקי להצהיר שיחקור את 'בוריסמה' ואת בחירות 2016 היה של מר ג'וליאני".

עדותו של טיילור נחשבת לאחת החשובות ביותר בחקירת ההאשמות כי וושינגטון התנתה סיוע צבאי בסך 400 מיליון דולר וקיום פגישה בין טראמפ לזלנסקי בכך שקייב תודיע על חקירת הבחירות ב-2016 ו"בורסימה", חברת האנרגיה האוקראינית שהעסיקה של בנו של של ביידן, האנטר. טיילור הסביר ששליח ארצות הברית לאיחוד האירופי, גורדון סונדלנד, אמר לו ש"כל דבר" שאוקראינה רוצה יתקבל בתנאי שתפתח בחקירה. בשלב זה אין עדויות כי ביידן או בנו האנטר עברו על החוק.

יו"ר ועדת המודיעין של בית הנבחרים, אדם שיף הדמוקרטי, הודיע כי טיילור יעיד ביום רביעי הבא - היום הראשון בו הדמוקרטים יערכו שימועים פומביים במסגרת הליך ההדחה.

עוד בוואלה!

חקירת ההדחה: בנו של טראמפ צייץ את שמו של חושף השחיתויות

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נפגש עם נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי בניו יורק, ארה"ב, 25.09.19. רויטרס
עצר את הסיוע הצבאי בתמורה לפתיחה בחקירה. טראמפ וזלנסקי/רויטרס

בתכתובת מסרונים שפורסמה בעבר, טיילור כתב לסונדלנד כי יהיה "משוגע" להשהות סיוע צבאי בתמורה לעזרה פוליטית מאוקראינה, ורמז כי ייתכן ונוצר מצב של מידה כנגד מידה. השגריר אמר כי השליח לאיחוד האירופי הבהיר לו שוב ושוב כי טראמפ לא רואה את ההסדר כ"מידה כנגד מידה".

טיילור מסר למחוקקים מידע חדש על אודות הדרך בה השתמשו מקורביו של טראמפ ללחוץ על אוקראינה. הוא תיאר שיחה עם סונדלנד ב-27 ביוני בה דנו השניים בשיחת טלפון עתידית בין הנשיא האמריקני למקבילו האוקראיני. השליח לאיחוד האירופי אמר לשגריר כי "הנשיא זלנסקי צריך להבהיר לנשיא טראמפ שהוא לא עומד בדרכן של החקירות".

בנוסף לכך, טיילור הצהיר כי בכירים במחלקות המדינה והביטחון הלאומי הדגישו בפניו כמה פעמים כי משרד ההגנה, מחלקת המדינה, היועץ לביטחון לאומי וראש ה-CIA תמכו בסיוע צבאי לאוקראינה. הוא ציין כי חש מבוכה בשיחות עם בכירים בקייב כשנשאל מדוע הושהה אותו סיוע, מכיוון שלא ידע את הסיבות לכך. "אני מייצג כאן את הממשל האמריקני, והוא שאל אותי שאלות לגיטימיות לחלוטין, למה אתה עוצר את הסיוע ואני לא יכולתי לענות לו", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully