וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שגרירת אוקראינה לשעבר העידה: "חשתי המומה משיחת טראמפ-זלנסקי"

יומיים לאחר פתיחת השימועים הפומביים, מרי יובנוביץ' מסרה את עדותה במסגרת הליך ההדחה נגד הנשיא. במקביל, טראמפ תקף את השגרירה לשעבר: "כל מקום אליו הלכה הפך לרע". יו"ר ועדת המודיעין רמז: דברי הנשיא - ניסיון להטרדת עד

צילום:רויטרס, עריכה:שאול אדם

שגרירת ארצות הברית לשעבר באוקראינה מרי יובנוביץ' העידה היום (שישי) בשימוע בקונגרס, במסגרת הליך ההדחה נגד הנשיא דונלד טראמפ. זאת לאחר שביום רביעי האחרון נכנס ההליך לשלב חדש, עם תחילת השימועים הציבוריים בקונגרס.

השגרירה לשעבר תיארה כי חשה "המומה ומזועזעת" ששמעה ששמה עלה בשיחת הטלפון בין טראמפ ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ב-25 ביולי, שהובילה לפתיחת הליך ההדחה. "הנשיא טראמפ אמר שאני חדשות רעות למנהיג אחר ושאני הולכת לעבור דברים קשרים", אמרה.

ביחס לשמועה שאוקראינה התערבה בבחירות לנשיאות ב-2016, הדגישה יובנוביץ' את מסקנות החקירה לפיהם אין ראיות שקושרות את קייב לכך. לדבריה, "ועדת המודיעין האמריקנית כבר סיכמה שזאת הייתה רוסיה".

שגרירת ארצות הברית באוקראינה לשעבר מרי יובנוביץ' מעידה בפני הקונגרס, 15 בנובמבר 2019. רויטרס
"המומה ומזועזעת". יובנוביץ' בקונגרס, היום/רויטרס

באביב האחרון יובנוביץ' התבקשה בפתאומיות לעזוב את קייב, בעקבות הוראה ישירה של טראמפ. הנשיא קיבל את ההחלטה לאחר חודשים של קמפיין נגד השגרירה, אותו הובילו עורך דינו הפרטי, רודי ג'וליאני וגורמים נוספים. בעדותה אמרה יובנוביץ' כי ניהלה "קשרים מעטים" עם ג'וליאני ופגשה אותו שלוש פעמים בלבד. "אני לא מבינה מה המניעים של ג'וליאני לתקוף אותי, או אם הוא עצמו האמין להאשמות שהטיח בי. בכנות, אף אחד במחלקת המדינה לא יודע זאת".

יו"ר ועדת המודיעין הדמוקרט אדם שיף שאל את השגרירה לשעבר כיצד התקבלו פיטוריה בקרב עמיתיה. בתגובה ענתה כי "זאת הייתה פגיעה קשה במורל, גם בשגרירות ארצות הברית בקייב וגם באופן נרחב יותר במחלקת המדינה כולה".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נפגש עם נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי בניו יורק, ארה"ב, 25.09.19. רויטרס
"הנשיא אמר שאני חדשות רעות". טראמפ וזלנסקי/רויטרס

לדבריה, היא מעולם לא שמעה על פיטורים של שגריר אמריקני לשעבר "ללא סיבה ובהתבסס על האשמות שבמחלקת המדינה ידעו כי אינן נכונות". עוד הוסיפה כי "אני בשום אופן לא מתווכחת על זכותו של הנשיא להדיח שגריר בכל זמן ומכל סיבה, אבל אני תוהה למה היה נחוץ לו גם להכתים את המוניטין שלי?"

יונוביץ' אמרה כי הממשל באוקראינה קיווה כי פיטוריה מתפקיד השגרירה יקל עליו לעשות דברים המנוגדים לאינטרסים של ארצות הברית. לדבריה, "היו שני אמריקנים שעבדו עם ג'וליאני, פרנס ופורמן, שרצו להחליף את השגרירה ואני חושבת שבטוח הייתה להם סיבה לכך". עם זאת, העידה כי שר החוץ מייק פומפאו פעל כדי להשאיר אותה בתפקיד "ככל היה יכול".

באמצע השימוע: טראמפ תקף

במקביל, הבית הלבן פרסם תמלול של שיחת טלפון שנערכה בין טראמפ ונשיא אוקראינה זלנסקי באפריל. במהלך השיחה בירך הנשיא האמריקני את מקבילו האוקראיני על ניצחונו בבחירות והזמין אותו לבקר בבית הלבן. "יש לנו הרבה על מה לדבר", אמר טראמפ. "אבל אנחנו תומכים בך לאורך כל הדרך".

בעת העדות בקונגרס, טראמפ תקף בטוויטר את השגרירה לשעבר. "כל מקום אליו הלכה מרי יונוביץ' הפך לרע", כתב. "היא התחילה בסומליה, איך זה הלך? אחר כך התקדמה לאוקראינה, שם הנשיא לא ציין אותה לטובה. זאת זכותו המלאה של הנשיא למנות שגרירים".

בעקבות זאת, שיף רמז כי הציוץ של טראמפ עשוי להוות הטרדת עד. "הוכחת אומץ להגיע להעיד כאן היום", אמר ליובנוביץ'. "הנשיא באופן מפורש איים עלייך באותה שיחת טלפון וכעת - בזמן אמת - הוא תוקף אותך. איזו השפעה את חושבת שיש לכך את הנכונות של עדים להעיד ולחשוף עוולות?". השגרירה ענתה כי זה "מאיים מאוד".

יו"ר ועדת המודיעין אדם שיף במהלך עדותה של שגרירת ארצות הברית באוקראינה לשעבר מרי יובנוביץ' בפני הקונגרס, 15 בנובמבר 2019. רויטרס
חיזק את יובנוביץ'. שיף, היום/רויטרס

בעדותה שהתקיימה בדלתיים סגורות בחודש שעבר, אמרה יבנוביץ' כי היא חשה מאוימת מדבריו של הנשיא בשיחה שקיים עם זלנסקי. היא תיארה בפני הקונגרס כי הייתה "מאוד מודאגת" כשטראמפ אמר לעמיתו: "טוב, היא הולכת לעבור כמה דברים". בעדותה סיפרה כי הייתה "המומה" מדברי הנשיא, שתיאר אותה בפני זלנסקי כ"חדשות רעות".

השיחה, שבה טראמפ ביקש לכאורה מזלנסקי לחקור את יריבו ג'ו ביידן ומשפחתו, עומדת מאחורי הליך ההדחה שמתנהל בקונגרס. הדמוקרטים בבית הנבחרים חוקרים את הלחץ שהפעיל טראמפ על אוקראינה כדי לחקור יריבים פוליטיים בזמן שהקפיא את כספי הסיוע למדינה המזרח אירופית. עם זאת, טראמפ מתעקש שהוא לא עשה שום דבר רע. "פשוט קראו את התמלול", כתב טראמפ.

(עדכון ראשון: 16:08)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully