וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חקירת ההדחה: היועץ המשפטי לשעבר בבית הלבן יחויב להעיד בקונגרס

דון מקגאן יצטרך להעיד לאחר שבית משפט פדרלי פסק כי ניתן לאלץ פקידי ממשל להיחקר על ידי הדמוקרטים במסגרת פרשת אוקראינה-גייט. השופטת טענה כי "אף אדם לא מעל החוק, גם לא הנשיא עצמו". במשרד המשפטים יערערו על ההחלטה

צילום:רויטרס, עריכה:שאול אדם

שופטת בבית המשפט הפדרלי בארצות הברית קבעה הלילה (שלישי) כי ניתן לאלץ פקידי ממשל להעיד בפני הקונגרס, ובכך דחתה את טענות ממשלו של הנשיא דונלד טראמפ לחסינות גורמי הממשל. הפסיקה מכריחה למעשה את היועץ המשפטי לשעבר בבית הלבן דון מקגאן להעיד בחקירת ההדחה של טראמפ בהנהגת הדמוקרטים, שנפתחה בעקבות פרשת אוקראינה-גייט. למהלך יש השלכה משמעותית על הליך ההדחה נגד הנשיא, ומשרד המשפטים אמר כי יערער על הפסיקה.

החקירה מנסה לברר אם טראמפ, בשיחה שהתקיימה ב-25 ביולי, ביקש מנשיא אוקראינה הטרי דאז, וולודימיר זלנסקי, לקיים שתי חקירות שיכולות לסייע לו פוליטית, כולל אחת נגד יריבו ג'ו ביידן. בשנייה מעורבת תיאוריית קונספירציה, שהופרכה, ולפיה אוקראינה, ולא רוסיה, היא זו שהתערבה במרוץ לנשיאות ב-2016. חלק מבעלי בריתו של טראמפ אימצו אותה וקידמו אותה.

הממשל מסרב לשתף פעולה עם חקירת ההדחה ועם בדיקות נוספות בנושא שעורכים הדמוקרטים, והנחו בעבר את היועץ המשפטי לשעבר וזה הנוכחי להתחמק ממתן עדות וממסירת מסמכים.

היועץ המפשטי לשעבר בבית הלבן, דון מקגאהן במהלך ועדת שופטים בקונקרס 27 בפסטמבר 2018. רויטרס
יחוייב להעיד בפני הקונגרס? דון מקגאהן בוועדת המשפט/רויטרס

מקגאן, שעזב את תפקידו באוקטובר שעבר, נקרא בחודש מאי להתייצב בפני ועדת המשפט של בית הנבחרים, כדי לענות על שאלות בעניין ניסיונותיו של הנשיא להכשיל את חקירת התובע המיוחד רוברט מולר, שהושלמה, במעורבות רוסיה בבחירות לנשיאות 2016.

השופטת קטאנג'י בראון ג'קסון קבעה בפסיקה כי "אף אדם אינו נמצא מעל החוק. נציגי הרשות המבצעת אינם חסינים בפני הליכי הקונגרס - גם אם הנשיא מורה לפקידים באופן מפורש שלא לציית", כתבה.

היא הוסיפה כי לנשיא אין את הסמכות לעצור את יועציו מלהעיד בפני הקונגרס - והוסיפה כי "הנשיאים אינם מלכים" וגם הנשיא עצמו, אינו מעל החוק. "אף אחד, גם לא ראש הרשות המבצעת, נמצא מעל החוק". עם זאת, היא ציינה כי היועץ המשפטי לשעבר יוכל להפעיל צו נשיאותי, ככל שיהיה מתאים, כדי להגן על מידע רגיש.

יו"ר ועדת המשפט, ג'רולד נדלר, אמר כי הוא מצפה ממקגאן למלא את חובותיו לחוק וציין כי עליו "להתייצב בפני הוועדה ללא דיחוי".

עוד בוואלה!

אוקראינה-גייט: מסמכים חושפים מגעים בין פומפאו לג'וליאני

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נפגש עם נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי בניו יורק, ארה"ב, 25.09.19. רויטרס
"אף אדם אינו מעל החוק". הדמויות העיקריות בפרשה, טראמפ וזלנסקי/רויטרס

הדמוקרטים מאשימים את טראמפ בניצול סמכותו לרעה כדי ללחוץ על בעלת ברית על מנת להשיג לכלוך על יריבו האפשרי בבחירות בשנה הבאה. בית הנבחרים, הנשלט על ידי הדמוקרטים, צפוי להצביע בסוף התהליך על אישומים נגד טראמפ, אך הסנאט הנשלט על ידי הרפובליקנים יצטרך להכריע אם להדיח אותו במשפט שבו נדרש רוב של שני שלישים מתוך מאה סנאטורים. עד כה, רפובליקנים בודדים התנערו מטראמפ.

ביום שישי שחרר משרד החוץ של ארצות הברית מצבור תיעודים החושפים מגעים בין שר החוץ האמריקני מייק פומפאו לראש עיריית ניו יורק לשעבר ועורך דינו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ - רודי ג'וליאני - במקביל למאמצי ממשל טראמפ ממשיך לדחוף להפסקת הליך ההדחה נגדו.
מאה עמודי המסמכים מראים קשר חוזה ונשנה בחודש מרץ האחרון בין פומפאו לג'וליאני, זאת בעזרת גורמים בבית הלבן. התיעודים פורסמו בשעה האחת-עשרה של המועד האחרון שהוקצב בהוראת בית משפט, כחלק מתביעה של הארגון "המפקח האמריקני", המבקש לחשוף תיעודים הנוגעים לקשריו של טראמפ עם אוקראינה.

בהודעת דואר אלקטרוני שפורסמה ב-27 במרץ, נחשף כי העוזרת האישית לשעבר של טראמפ, מדלן ווסטרהוט, עזרה לקשר בין שר החוץ לג'וליאני, לאחר שהצוות של האחרון "ניסה וכשל להגיע אליו בערוצים הרגילים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully