וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקרון: נאט"ו זקוקה לקריאת השכמה; טורקיה: הוא תומך בטרור

28.11.2019 / 21:40

נשיא צרפת סירב התנצל על טענתו שהברית נמצאת ב"מוות מוחי" בשל מדיניות ארה"ב ועיסוק היתר בשאלות של תקציב על פני הכרעות אסטרטגיות, ובמקביל טען כי אנקרה לא יכולה לצפות לסולידריות כשהיא יוצאת למבצע בסוריה כ"עובדה מוגמרת". טורקיה תקפה חזרה: "הוא נותן חסות לטרור"

צילום: רויטרס

נשיא צרפת עמנואל מקרון הגן היום (חמישי) על טענתו לפיה ברית נאט"ו נמצאת במצב של "מוות מוחי" בשל המדיניות האמריקנית, וטען כי האמירה שעוררה סערה היוותה קריאת השכמה מועילה לחברי הברית. הוא הבהיר כי אינו מתכוון להתנצל על הדברים. עוד מתח מקרון בדבריו ביקורת על מבצע "מעיין השלום", במסגרתו פלשה טורקיה אל צפון סוריה ופתחה במתקפה נגד המיליציות הכורדיות באזור. לדברי מקרון, טורקיה אינה יכולה לצפות לסולידריות מחברות נאט"ו כשהיא פותחת במבצע צבאי בסוריה כ"עובדה מוגמרת".

אמירתו מעוררת המחלוקת של מקרון, שנאמרה לקראת פסגה לציון 70 שנה לכינון הברית שתיערך בתחילת דצמבר בלונדון, עוררה סערה בקרב עמיתיו האירופים של מקרון, המאמינים כי אירופה עדיין צריכה להישען על הברית הטראנס-אטלנטית לצורך הגנה. אולם, המנהיג הצרפתי, שנשא דברים במסיבת עיתונאים משותפת עם מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג, טען כי הדברים היו צריכים להיאמר לאחר שחברות היו עסוקות לטענתו יותר מדי בענייני תקציבים ופחות בהתפתחויות הגיאופוליטיות. "השאלות שהעליתי הן שאלות פתוחות, שעדיין לא פתרנו", אמר מקרון.

"שלום באירופה, המצב שלאחר היציאה מהסכם פירוק הנשק הגרעיני לטווח בינוני, היחסים עם רוסיה, הנושא הטורקי, מיהו האויב? לכן אני אומר: ככל שהשאלות האלה אינן נפתרות, בואו לא נדון על עלויות והשתתפות בעול התקציבי", אמר מקרון, "אז אולי היינו זקוקים לקריאת השכמה. אני שמח שהדברים הועברו, ואני שמח שכולם חושבים כעת שעלינו לחשוב על המטרות האסטרטגיות שלנו".

נשיא צרפת, עמונאל מקרון במהלך מסע"ת בארמון האליזה בפריז, צרפת 28 בנובמבר 2019. רויטרס
"האויב המשותף של הברית, כך נראה, הוא הטרור, שפוגע בכולנו". מקרון בארמון האליזה, היום/רויטרס

מקרון, שהפתיחות שלו ביחס לרוסיה בחודשים האחרונים הדאיגה את חברות הברית ממזרח אירופה, אמר עוד כי שאלת המפתח כעת עבור נאט"ו הוא להחליט מהו היריב המשותף שלה, בהתחשב בעובדה שברית המועצות התפרקה מזמן.

"מי האויב המשותף שלנו?", שאל מקרון, "השאלה הזאת צריכה להתברר. האם האויב שלנו היום, כפי שאני שומע לעתים, הוא רוסיה? האם זאת סין? האם מטרתה של הברית האטלנטית היא לסמן אותם כאויבים? אני לא סבור כך. האויב המשותף במסרת הברית, כך נראה, הוא הטרור, שפוגע בכל מדינותינו". מקרון הוסיף, ברמז למדינות שטען כלפיהן כי אינן משתתפות מספיק בהשקעה בביטחון, כי "הצהרה של האחד כלפי ביטחון הקולקטיב אינה מספיקה. יש להפגין אותה. ברית אמיתית פירושה פעולות, החלטות, לא מילים".

סטולטנברג הגיב למקרון, ואמר כי בזמנים של חוסר ודאות, מוסדות בינלאומיים כמו נאט"ו הם חיוניים. "זה לא סוד שיש בהחלט הבדלים בין חברות הברית. אבל חוזקה של נאט"ו הוא שהיו לנו את אותם הבדלים בעבר, ובכל פעם הצלחנו להתגבר עליהם".

עוד בוואלה!

גם במחיר סנקציות של ארה"ב, ארדואן העדיף את פוטין על פני נאט"ו

לכתבה המלאה

טורקיה: "מקרון מארח ארגון טרור בארמון האליזה"

שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושואלו תקף את מקרון בתגובה לדבריו ביחס למבצע הצבאי בצפון סוריה, והאשים את נשיא צרפת בתמיכה בטרור. "הוא כבר נותן החסות של ארגון טרור שהוא מארח כל הזמן בארמון האליזה. אם הוא אומר שהוא בן ברית של ארגון טרור, אין עוד הרבה מה לומר", טען צ'בושואלו. "כיום יש חלל באירופה, ומקרון מנסה לשמש כמנהיג - אך מנהיגות צומחת בטבעיות", הוא אמר לכתבים בפרלמנט.

בחודש שעבר פגש מקרון את ג'יהאן אחמד, דוברת של הכוחות הסורים הדמוקרטיים (SDF), אשר למיליציה הכורדית YPG חלק משמעותי בהם, כדי להביע סולידריות עם מאבקם נגד ארגון המדינה האסלאמית (דאעש) בסוריה. אנקרה רואה ב-YPG ארגון טרור, והיא כועסת על תמיכה של בעלות בריתה בכוחות. המבצע הצבאי, שיצא לדרכו בתחילת אוקטובר, זכה לגינוי מצד חברותיה לברית נאט"ו, לרבות צרפת.

שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושאולו, במהלך ישיבה של נאט"ו בבריסל, בלגיה 20 בנובמבר 2019. רויטרס
"יש חלל באירופה, ומקרון מנסה לשמש כמנהיג - אך מנהיגות צומחת בטבעיות". צ'בושואלו/רויטרס

היחסים בין טורקיה וצרפת היו מתוחים בשנים האחרונות, אולם הערותיהם של מקרון וצ'בושואלו מדגישות המתחים הגוברים לקראת הפסגה המשותפת של חברי נאט"ו בלונדון. השבוע דווח כי טורקיה מסרבת לגבות תוכנית הגנה של נאט"ו למדינות הבאלטיות ולפולין עד שתקבל יותר תמיכה במאבקה נגד הכוחות הכורדיים. אתמול אמר גורם טורקי כי הצעד נבע מנסיגתה של ארצות הברית מתמיכה בתכנית הגנה נפרדת עבור טורקיה עצמה.

כשנשאל על כך, ענה צ'בושואלו כי על נאט"ו לנהוג במתייחס לדאגות של כל חברות הברית, אך הוסיף כי אנקרה מעוניינת למצוא פיתרון למבוי הסתום. "אנחנו איננו נגד תכנית נאט"ו הנוגעת לארצות הבאלטיות. על כל פנים, מה שנחוץ למדינות הבאלטיות צריך להיעשות גם כלפינו. גם אנחנו בעלות ברית", אמר על כך שר החוץ הטורקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully