וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערפל הפוליטי גובר - ומסבך את המרוץ לתפקיד פרקליט המדינה

26.11.2019 / 6:30

בחודש הבא צפוי שי ניצן לסיים את תפקידו, אך נכון להיום אפילו לא הוקמה הוועדה שתאתר לו מחליף. כך או אחרת, החילופים לא צפויים להתבצע בזמן ממשלת מעבר, והפרקליטות צפויה להצטרף למשטרה כגוף שבראשו יעמוד ממלא מקום זמני

.

ככל שגוברים הסימנים כי ישראל בדרך למערכת בחירות שלישית, גובר גם חוסר הוודאות באשר לזהותו של פרקליט המדינה הבא. פרקליט המדינה הנוכחי, שי ניצן, אמור לסיים את תפקידו באמצע דצמבר - ונכון להיום לא רק שלא ידוע מי יחליפו, אלא שאפילו לא ידוע מה יקרה כשיעזוב את משרד המשפטים.

בתקופה הזו לפני שש שנים בדיוק כבר אישרה שרת המשפטים ציפי לבני כי ניצן, שעליו המליצה ועדת איתור, יחליף את משה לדור. היום טרם הוקמה ועדה, כך שלא ניתן להגיש מועמדות לתפקיד, וספק אם ועדה כזו תוקם כל עוד מכהנת ממשלת מעבר. במשטרת ישראל, לשם השוואה, מסתפקים מהסיבה הזו כבר שנה בממלא מקום למפכ"ל, ולא ממונה מפכ"ל קבוע.

פריקליט המדינה, שי ניצן ושר המשפטים הנכנס, אמיר אוחנה במהלך טקס קבלת פנים לשר המשפטים, משרד המשפטים, ירושלים 23 ביוני 2019. ראובן קסטרו
סיכויים קלושים שכהונת הפרקליט הנוכחי תוארך. אוחנה וניצן/ראובן קסטרו

ההערכה הרווחת כרגע היא כי ישנם סיכויים קלושים ששר המשפטים אמיר אוחנה יבקש מניצן להאריך את כהונתו בפרק זמן נוסף, וכי בדומה למשטרה - התרחיש הסביר הוא מינוי ממלא מקום זמני מתוך הפרקליטות. מי שנחשב למועמד המוביל הוא שלמה (מומי) למברגר, המשנה של ניצן לעניינים פליליים, שכיהן בעבר כפרקליט מחוז דרום ופרקליט מחוז תל אביב. אם למברגר אכן ימונה לממלא מקום פרקליט המדינה, הדבר יציב אותו באופן טבעי בעמדת זינוק טובה למרוץ על מינוי הקבע - כשזה ייצא לפועל.

ליאת בן ארי, פרקליטת מיסוי וכלכלה שמונתה לאחרונה למשנה הכלכלי של ניצן, נחשבה גם היא מועמדת בעלת סיכויים טובים, אך אם לא יהיה שינוי של ממש בהרכב הממשלה הבאה, קשה לראות ממשלת ימין שתחתום על מינויה של התובעת המלווה בתיקי ראש הממשלה לפרקליטת המדינה. בפרקליטות יש מי שסבורים שבלי קשר לאופי הממשלה הבאה, ייתכן שהדרג הפוליטי יהסס למנות את בן ארי, שהייתה התובעת גם במשפט אולמרט, ובאופן כללי כפרקליטת מחוז הובילה את המלחמה בשחיתות הפוליטית.

עוד בוואלה!

השופטת חיות לשי ניצן: אל תפנה לשופטים בנוגע למתקפות על הפרקליטות

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המועמד המוביל. למברגר/מערכת וואלה!, צילום מסך

בן ארי הובילה קו קשוח בתיקי ראש הממשלה, וסברה שיש להעמידו לדין באשמת שוחד בכל שלושת התיקים. בתגובה זכתה בן ארי למתקפה אישית מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו ומקורביו. גם כלי תקשורת שנחשבים מקורבים לנתניהו הציפו סיפורים שונים מעברה, ובראשם החשד כי הגישה תצהיר כוזב לבית הדין לעבודה, אף שהפרשה כבר פורסמה ב-2016 ונסגרה מבלי שננקטו צעדים כלשהם נגדה. גם החופשה שלקחה בן ארי, בעטיה לא נכחה בשניים מארבעה ימי השימוע של נתניהו, לא צפויה לשפר את סיכוייה.

עמית אייסמן, כיום פרקליט מחוז חיפה (פלילי), מוערך מאוד ואף כיהן כבר שנתיים במינוי בפועל כמשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים. מה שעשוי להקשות על מינויו של אייסמן הוא פרשה מלפני כמה שנים, במסגרתה נחקר בחשד להטרדה מינית בגין התבטאויות לא הולמות. בסופו של דבר הוטל על אייסמן עונש של התראה ממנכ"לית משרד המשפטי דאז, אמי פלמור. "הוא מועמד מצוין", אמר גורם בפרקליטות. "הוא פרקליט חכם, שקול ומאוזן. אבל השאלה היא כמה היועמ"ש יהיה אמיץ, כי אנחנו באווירה שמי שעברו לידו טענות כאלה פסול לגמרי".

עו"ד ליאת בן ארי. ראובן קסטרו, מערכת וואלה!
הדרג הפוליטי עשוי להסס למנות את מובילת המלחמה בשחיתות הפוליטית. בן ארי/מערכת וואלה!, ראובן קסטרו

שני בכירים נוספים שעשויים להתמודד על התפקיד הם דן אלדד, ראש המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, ורז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים ציבוריים-חוקתיים, ולניהול ותפקידים מיוחדים. המחלקה הכלכלית בראשות אלדד הובילה בשנים האחרונות כמה תיקי שחיתות גדולים, ובראשם פרשת ישראל ביתנו. באשר לנזרי, אף שהוא מוערך מאוד, אין לו כל ניסיון כפרקליט. יתרה מכך, נזרי עשוי להיות מועמד מוביל להחליף את אביחי מנדלבליט שצפוי לפנות בעוד שלוש שנים את לשכת היועמ"ש.

עורך דין עמית אייסמן, 2013. אוליבייה פיטוסי, הארץ, מערכת וואלה! NEWS
נחקר בחשד להטרדה מינית בגין התבטאויות לא הולמות. אייסמן/מערכת וואלה! NEWS, אוליבייה פיטוסי, הארץ

מעל הכול מרחפת אופציית המועמד החיצוני. גורמים משפטיים מדברים באחרונה על אפשרות שממשלה שתיבחר עשויה לנסות "להצניח" לתפקיד מועמד מחוץ למערכת, בשל שיקולים פוליטיים. בינתיים, כל עוד הערפל הפוליטי ממשיך להיות סמיך, קשה אפילו להעריך את הסבירות לאפשרות הזו, וקשה עוד יותר להעריך מי יכול להיות אותו מועמד.

רז נזרי, במהלך כנס לשכת עורכי הדין באילת 27 במאי 2019. ליאב פלד, אתר רשמי
מוערך מאוד, אך אין לו כל ניסיון כפרקליט. רז נזרי/אתר רשמי, ליאב פלד
דן אלדד. דוברות משרד המשפטים, אתר רשמי
המחלקה הכלכלית בראשותו הובילה בשנים האחרונות כמה תיקי שחיתות גדולים. דן אלדד/אתר רשמי, דוברות משרד המשפטים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully