וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כתב האישום הוכיח: הררי הטיעונים בשימוע לא שינו את התמונה

21.11.2019 / 21:58

כתב האישום נגד נתניהו כמעט זהה לכתב החשדות, למרות שלל הטענות שהעלו סנגוריו בארבעת ימי השימוע. אחרי הזהירות שבה נקט מנדלבליט מלכתחילה, נותר לטיעוני הגנה מעט מקום לשנות את התמונה. כעת מעמדו המשפטי החדש של נתניהו מאיר את מעמדו הפוליטי בסימן שאלה

.

הדבר הבולט ביותר בכתב האישום שפורסם הערב (חמישי) נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא ההבדלים המינוריים, כמעט זניחים, לעומת כתב החשדות שפורסם בפברואר. התמונה הכללית נשארה זהה - וכך גם סעיפי האישום והשחקנים העיקריים. זאת, חרף שלל הטענות שהעלו סנגורי ראש הממשלה בארבעת ימי השימוע.

העובדה שכתב האישום כמעט זהה לכתב החשדות עשויה להעלות חשש כי טענות ההגנה לא נשמעו בלב פתוח ובנפש חפצה. אך מי שיטען זאת צריך לזכור כי טענת הגנה טובה לא נעלמת אם מתעלמים ממנה - אלא שבה בעוצמה רבה יותר בבית המשפט. מנדלבליט וצמרת הפרקליטות יודעים את זה היטב.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך כנס החירום של הליכוד נגד ממשלת מיעוט בתמיכת המפלגות הערביות, גני התערוכה, תל אביב 17 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
טענת הגנה טובה שבה בבית המשפט. נתניהו/ראובן קסטרו
מנדלבליט כלל בכתב החשדות רק את הטענות בהן הוא בטוח לחלוטין. יש לא מעט שטוענים כי היה זהיר מדי. כך או אחרת, התוצאה היא שלשימוע נותר מעט מאוד מקום לשנות את התמונה

הדיונים שנערכו במשרד המשפטים בעקבות השימוע היו רציניים ומעמיקים, וההסבר להיעדר השינויים פשוט יותר: טענות ההגנה אפשריות רבות כבר הועלו בישיבות הפנימיות האינסופיות שנערכו במשרד המשפטים לפני פרסום כתב החשדות, ולמעשה כבר שוקללו לתוכו. לכן לא הצליחו לשנות את התוצאה.

מי שמחפש את כוחם של טיעוני ההגנה יכול למצוא אותו בהבדלים התהומיים בין המלצות המשטרה, ולאחר מכן המלצות הפרקליטות, לבין כתב החשדות וכתב האישום. שם, בין חוות הדעת השונות של הבכירים וצוות ה"איפכא מיסתברא", קוצצו שני אישומי שוחד והוצאו מכתב האישום שרה ויאיר נתניהו. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כלל בכתב החשדות רק את הטענות בהן הוא בטוח לחלוטין. יש לא מעט שטוענים כי היה זהיר מדי. כך או אחרת, התוצאה היא שלשימוע נותר מעט מאוד מקום לשנות את התמונה.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מודיע על כתב אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. ראובן קסטרו
יש לא מעט שטוענים כי היה זהיר מדי. מנדלבליט/ראובן קסטרו

למרות זאת, ששת השבועות שחלפו מאז השימוע היו מרתון עבור הצוות שסביב מנדלבליט. "בחלק מהנושאים שעלו בשימוע, האירו הסנגורים את ההתרחשויות שנחקרו באור שונה", הסביר אתמול מנדלבליט. "הם ביקשו להציב בפנינו זוויות ראייה אחרות מאלו שעמדו בבסיס כתב החשדות. כל טענה שעלתה בשימוע, בין בעל פה ובין בכתב, נבחנה לעומקה. קיימתי ימים ארוכים של דיונים על הטענות הללו. לקראתם, קיבלתי מהפרקליטות חוות דעת של מאות עמודים שניתחו את כל הטענות שעלו בשימוע".

בתקופה הקרובה, השאלה המרכזית שתעסיק את טובי המשפטנים היא האם התואר "ראש ממשלה" יכול לדור בכפיפה אחת עם התואר "נאשם". בלי קשר להכרעה המשפטית, דווקא נתניהו עצמו נתן לכך אתמול בנאומו את התשובה הברורה ביותר. ראש הממשלה ששכח מזמן מהי ממלכתיות תקף בצורה חריפה מאי פעם את מערכת אכיפת החוק והמשפט. "אכיפה בררנית על סטרואידים", "חקירה מזוהמת", ואפילו האשמה ב"ניסיון הפיכה שלטוני". בנאומו הוכיח נתניהו שמעכשיו הוא רואה בעצמו קודם כל נאשם, ורק אז ראש ממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully