וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנדלבליט: קיבלתי את ההחלטה בלב כבד אך שלם

היועץ המשפטי לממשלה פירט בהצהרה לתקשורת את שורת האישומים שיוחסו לראש הממשלה נתניהו, ואמר כי מדובר "ביום עצוב לעם ישראל, ולי באופן אישי". היועמ"ש דחה את הטענות נגד מערכת אכיפת החוק: "לא הושפענו מאיומים ומלחץ של שני הצדדים. תיקיו של רה"מ טופלו באחריות"

צילום: לע"מ, עריכה: ליר שפיגלר

הצהרת מנדלבליט - עיקרי הדברים:

  • "יום קשה ועצוב לציבור בישראל ולי באופן אישי"
  • "קיבלתי את ההחלטה בלב כבד, אך גם בלב שלם"
  • "יש להתנער מהשיח המאיים נגד עובדי מערכת אכיפת החוק"
  • "פעלנו ללא מורא ופחד למען שלטון החוק"
  • "הטענה לפיה אין עבירת שוחד אם עובד הציבור לא יקבל כסף היא משוללת יסוד"

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מסר הערב (חמישי) הצהרה לתקשורת, זמן קצר לאחר שפורסמו החלטותיו בדבר הגשת כתבי אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בתיקי 1000, 2000 ו-4000. "את ההחלטה על הגשת כתב האישום נגדו קיבלתי בלב כבד אך בלב שלם", אמר. "מתוך תחושות מחויבות עמוקה לשלטון החוק לאזרחי ישראל - אכיפת החוק אינה נתונה לבחירה".

"העבירות בהן הואשם נתניהו הן עבירות חמורות", אמר מנדלבליט לאחר שהציג את האישומים בשוחד, מרמה והפרת אמונים שיוחסו לנתניהו. "הטענה לפיה אין שוחד היא משוללת יסוד. העבירה של הפרת אמונים אף היא עבירה חמורה של עובד ציבור המנצל את משרתו".

לקריאת כתב האישום המלא

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מודיע על כתב אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. ראובן קסטרו
בלב כבד, אך שלם. מנדלבליט, הערב/ראובן קסטרו

במהלך ההצהרה שיגר מנדלבליט קריאה לכלל הגורמים במערכת הפוליטית והמשפטית לפיה "יש להתנער מהשיח האלים והמתלהם נגד אנשי מערכת אכיפת החוק; יש להוקיע אותו; יש לגנות אותו". הוא אמר כי זו "אחריות משותפת, של כולנו יחד, לשמור על מוסדות החוק והמשפט שמגנים על אזרחי המדינה מפני פשיעה על סוגיה השונים. יש בהחלט מקום להעביר ביקורת ולקיים שיח ודיון על פעולות מערכת אכיפת החוק, אך נדרש לקיים את השיח הזה באופן ענייני ומכבד".

מנדלבליט דחה את הטענות נגד מערכת אכיפת החוק, וטען כי השיקולים שנעשו לאורך התהליך היו מקצועיים. "איננו חפים מטעויות, איננו חסינים מביקורת, אך יש מרחק רב בין ביקורת עניינית, גם אם נוקבת, לבין קונספירציות חסרות כל ביסוס", אמר מנדלבליט. "מערכת אכיפת החוק היא מוסד ממלכתי.
היא מוסד של המדינה. לכל אורך הדרך, מערכת זו פעלה, פועלת ותמשיך לפעול, בצורה ממלכתית ועניינית. לא הושפענו מאיומים, מלחצים ומהכפשות, מכל הצדדים, ופעלנו ללא מורא וללא פחד, למען האינטרס הציבורי ולמען שלטון החוק".

סעיפי כתב אישום נגד רה"מ בנימין נתניהו. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
סעיפי כתב אישום נגד רה"מ בנימין נתניהו/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה

"תיקי החקירה בעניינו של ראש הממשלה טופלו באחריות, ביסודיות ובכובד ראש", הצהיר היועמ"ש. "בתיקי 1000 ו-2000, אישרתי פתיחה בחקירה רק לאחר קיום בדיקה מקדמית שנמשכה כמה חודשים, ושבה התברר כי יש חשד סביר לביצוע עבירות מצד ראש הממשלה. תיק 4000 החל למעשה בעקבות חקירה של רשות ניירות ערך בפרשת בזק, שראש הממשלה כלל לא היה חשוד במעורבות בה.
החקירה בעניין ראש הממשלה נפתחה רק לאחר שהגיע מידע שהחשיד אותו באופן ברור בביצוע עבירות מתחום טוהר המידות".

מנדלבליט הדגיש כי בתיקים האחרים, שבהם לא התעורר חשד סביר למעורבות ראש הממשלה בפלילים הוא גם לא נחקר כחשוד. "לא היססנו לנקות אותו מחשד, גם אל מול ביקורת ציבורית שנמתחה על כך", אמר. "במסגרת הליווי של החקירות בתיקים אלו, הקפדתי להתמקד אך ורק בחשד למעשים פליליים. לא עסקתי ברכילות, ולא עסקתי בזוטות - חתרתי למילוי חובתי מכוח החוק למיצוי דין אך ורק במקום בו הדבר נדרש. החקירות היו מקצועיות ויסודיות".

ציר זמן פרשות נתניהו. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
ציר זמן פרשות נתניהו/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה

היועמ"ש ביקש להדגיש גם כי לאחר הגשת כתב אישום - ככל אדם, ראש הממשלה הוא בחזקת חף מפשע. הוא שב על חובת התביעה הכללית להוכיח את אשמת נתניהו במשפט, ו"רק הוא היחיד שיוכל להרשיעו - אם ייקבע כי ראש הממשלה אכן ביצע את העבירות המיוחסות לו בכתב האישום, כי אז מדובר במעשים חמורים. זאת, מאחר שקבלת מתנות על ידי נבחר ציבור בהיקף של מאות אלפי שקלים במסגרת מעין קו אספקה שיטתי שמתקיים באופן רצוף לאורך שנים - היא דבר חמור", אמר מנדלבליט. "זאת, מאחר שטיפול של נבחר ציבור בענייניו האישיים והכלכליים של נותן המתנות הללו - הוא דבר חמור. זאת, מאחר שקיום שיח מתמשך על ידי נבחר ציבור אודות הצעת שוחד במטרה להפיק טובת הנאה מקיומו של השיח - הוא דבר חמור".

מנדלבליט הוסיף: "כפי שכבר הבהרתי, בעניינו של ראש הממשלה מצאתי כי ישנן ראיות לכאורה לביצועם של מעשים חמורים אלה, המקימות סיכוי סביר להרשעה. לכן, חובתי על פי הדין - היא הגשת כתב אישום. לא מדובר בבחירה. מדובר בחובה. כך הדבר כלפי כל אזרח, וכך פעלתי גם כאן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully