וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו מגיב להחלטת היועמ"ש: "אנחנו עדים לניסיון הפיכה שלטונית"

21.11.2019 / 20:49

ראש הממשלה אמר כי "צריך להיות עיוור כדי לא לראות שמשהו לא טוב קורה במשטרה ובפרקליטות", אחרי החלטתו של מנדלבליט להגיש נגדו כתב אישום בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים. הוא קרא "לחקור את החוקרים" וטען שחקירתו זוהמה. "לא חיפשו את האמת - חיפשו אותי"

צילום: לע"מ, עריכה: ליר שפיגלר

נתניהו מגיב להכרעת מנדלבליט - עיקרי הדברים:

  • "אנחנו עדים לניסיון הפיכה שלטונית, ניסיון להפיל ראש ממשלה של הימין"
  • "תהליך החקירה מזוהם ומגמתי במהירות שיא חסרת תקדים"
  • "פונה ליריבים הפוליטיים - אנחנו צריכים לדרוש שיחקרו את החוקרים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב (חמישי) כי "אנחנו עדים לניסיון הפיכה שלטונית", בתגובה להחלטת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט להגיש נגדו כתב אישום בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים. בהצהרה לתקשורת שמסר ממעונו, אמר נתניהו כי ההליך נגדו היה "מזוהם". לדבריו, "בהליך הזה לא חיפשו את האמת - חיפשו אותי".

על פי החלטת מנדלבליט, נתניהו יעמוד לדין בגין לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים בתיק 4000 (פרשת בזק-יס), ובגין מרמה והפרת אמונים בתיקי 1000 (פרשת המתנות) ו-2000 (פרשת נתניהו-מוזס), עבירות שאותן הוא לכאורה ביצע במהלך כהונתו כראש הממשלה וכשר התקשורת. בפתח דבריו, אמר נתניהו: "אני נותן את החיים שלי למען המדינה. נפצעתי בשבילה ונאבקתי בשבילה בשנים האחרונות כדי להפוך אותנו לכוח עולמי ואני גאה בהישגים שלנו. אבל אני חייב להגיד לכם שזהו יום קשה מאוד, ואני יודע שזה קשה להרבה אנשים שתומכים בי ואוהבים אותי".

לקריאת כתב האישום המלא

ראש הממשלה בנימין נתניהו בדברים לאחר ההודעה על הגשת כתב אישום נגדו, 21 בנובמבר 2019. צילום מסך
"אנחנו עדים לניסיון הפיכה שלטונית". נתניהו בהצהרה, הערב/צילום מסך

ראש הממשלה אמר כי הוא מכבד את רשויות המשפט בישראל, אך "צריך להיות עיוור כדי לא לראות שמשהו לא טוב קורה אצל חוקרי המשטרה ואנשי הפרקליטות. כי הערב אנחנו עדים לניסיון של הפיכה שלטונית נגד ראש הממשלה בעילות שווא ובתהליך חקירה מזוהם ומגמתי. בוודאי שמתם לב שההחלטה מתפרסמת דווקא היום, במהירות שיא חסרת תקדים, בעיתוי הרגיש ביותר של המערכת הפוליטית".

לדבריו, ההחלטה "נועדה להפיל ראש ממשלה של הימין, אותי, שבניגוד לרבים יריביי בשמאל והתקשורת המגויסת, רוצה לראות כאן שוק חופשי בשוק הדעות, ולא רק בכלכלה".

"אני פונה היום גם ליריבים פוליטיים הגונים, שמבינים שכדי שהמדינה שלנו תשגשג ותפרח, צריך פה שלטון חוק אמין וחסר פניות", המשיך נתניהו. "חייבים לשים לזה סוף. כשיש כזה רצף, צריך לפרק אותו. אתם צריכים לדרוש שיחקרו את החוקרים. הגיע הזמן שהציבור יקבל תשובות ברורות לכל המקרים הללו. גם לגביי החקירות המזוהמות שנוהלו נגדי".

מפגינים מול ביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ברחוב בלפור לאחר הידיעה על הגשת כתב אישום נגדו, 21 בנובמבר 2019. רוני כנפו
הפגנה מחוץ למעון ראש הממשלה, הערב/רוני כנפו

לטענתו, יש "אינספור דוגמאות מטלטלות על זיהום החקירה". הוא אמר כי איימו על עד המדינה בתיק 4000 ניר חפץ ש"נהרוס לך את המשפחה", אבל הסתירו את הסחיטה מהיועמ"ש והטילו צו איסור פרסום. "האם הפרקליטה ליאת בן ארי ידעה על כך? התהליך הפלילי הזה של סחיטה באיומים כדי לסחוט האשמות שווא, נודע לנו בטעות", אמר נתניהו. הוא הוסיף שגם במקרה של עד המדינה שלמה פילבר "פורסם שהיה תהליך סחיטה עברייני וכמובן גם בתרגיל זה התרגיל הוסתר מאתנו".

כמו כן, הוא אמר כי חוקרי המשטרה "בכוונת מכוון לא חקרו את עשרות חברי הכנסת שהגישו את החוק לסגירת 'ישראל היום' ותמכו בו. אני רוצה לבשר לכם כי 42 מתוכם לא נחקרו. אף אחד מהם לא נשאל אף לא שאלה אחת על הסיקור המלטף שקיבלו מידיעות אחרונות". לדבריו, "זו הפעם הראשונה בתולדות הדמוקרטיה, בתולדות ישראל ובכל העולם שחוקרי ישראל בפרקליטות רוקמים את היחסים בין התקשורת לפוליטיקאים אבל חוקרים רק אדם אחד - אותי. יש דין אחד לאחרים ודין אחר לנתניהו". הוא אמר כי "חייבים לשים לזה סוף" ולהקים ועדה חיצונית בלתי תלויה שתחקור את השיטה.

סעיפי כתב אישום נגד רה"מ בנימין נתניהו. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
סעיפי כתב אישום נגד רה"מ בנימין נתניהו/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה

נתניהו תיאר את הקושי שהוא חווה ואמר כי "גם אני בן אדם. מה שעוברת משפחתי זה קשה מנשוא. יום-יום, ערב-ערב, שופכים את דמי ואת דמם של רעייתי ובני, ברשעות שאין כדוגמתה".

בסיום דבריו, אמר: "אני לא אסתיר מכם שיעצו לי ל'התאתרג', אבל תחושת הצדק והאמת בוערת בי ואני לא מוכן להשלים עם העובדה שהמדינה שלי, שנאבקתי בשבילה, הובלתי אותה להישגים חסרי תקדים ושמתי אותה יחד אתכם על המפה, לא אתן שבמדינה שלנו יהיה זיהום חקירות כזה, אכיפה בררנית כזאת. לא אתן לשקר לנצח".

החשש של נתניהו מההשלכות המשפטיות

בהחלטתו, מנדלבליט אימץ את המלצת פרקליט המדינה שי ניצן ואת המלצת פרקליטת מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה), ליאת בן ארי שליוותה את תיקי נתניהו, שהמליצו בפניו להגיש נגדו כתב אישום בגין עבירות אלה אחרי השימוע שהתקיים לפני פחות מחודשיים.

עוד החליט מנדלבליט להגיש כתב אישום נגד בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ', לשעבר בעל השליטה בקבוצת "בזק", בעבירות של מתן שוחד, שיבוש מהלכי משפט והדחה בחקירה במסגרת תיק 4000, וכן בעבירות נוספות נגד אלוביץ'. כמו כן, הוחלט להגיש כתב אישום גם נגד בעל השליטה והעורך האחראי של קבוצת "ידיעות אחונות" נוני מוזס, בעבירה של הצעת שוחד בתיק 2000.

מנדלבליט אמר בהצהרה לתקשורת כי "זה לא עניין של ימין או שמאל" וכי הוא קיבל את ההחלטה "בלב כבד - אבל בלב שלם, מתוך תחושת מחויבות עמוקה לשלטון החוק ולאזרחי ישראל". הוא הוסיף כי "זה לא עניין פוליטי, אלא החובה מוטלת עלינו ועליי באופן אישי. לא מדובר בבחירה. מדובר בחובה להגיש כתב אישום. כך הדבר לכל אזרח, וכך פעלתי גם כאן".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מודיע על כתב אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. ראובן קסטרו
"זה לא עניין של ימין או שמאל". מנדלבליט/ראובן קסטרו

ביממה האחרונה נתניהו התייעץ עם מקורביו בסוגיה החוקתית שמתעוררת לאחר ההחלטה על כתב האישום: האם אחרי כתב האישום ניתן בכלל להטיל עליו את הרכבת הממשלה. נתניהו חושש שריבלין יבקש או יקבל חוות דעת משפטית שלפיה אי אפשר להטיל עליו יותר את הרכבת הממשלה, או שיהיו עתירות לבג"ץ בנושא, מה שעשוי לטלטל את הליכוד ואת גוש הימין-חרדים כבר ב-21 הימים שנפתחו עם העברת המנדט להרכבת הממשלה לידי הכנסת.

בעקבות החלטת מנלדבליט, יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר מוקדם יותר כי זהו "יום עצוב למדינת ישראל". כמו כן, במפלגות השמאל תקפו את נתניהו: יו"ר המחנה הדמוקרטי ניצן הורוביץ אמר כי "מדובר בשפל היסטורי" ויו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה אמר כי "ביום שנתניהו ישלם על פשעיו הפליליים נוכל להתחיל לתקן את הנזק שהסב בפשעיו החברתיים".

כמו כן, יו"ר העבודה-גשר עמיר פרץ הכין צוות משפטי שיעתור לבג"ץ בדרישה להורות על נבצרות של ראש הממשלה. "בדמוקרטיה - לא נוכל להשלים עם ראש ממשלה תחת כתב אישום", אמר פרץ. במקביל, גם ח"כ יאיר גולן (המחנה הדמוקרטי) פנה ליועץ המשפטי של הכנסת וליועץ המשפטי לממשלה בבקשה להבהיר האם נאשם בפלילים יוכל להיות מועמד של רוב חברי הכנסת להרכבת ממשלה. במוצאי שבת הבאים מתוכננת הפגנה של התנועה לאיכות השלטון בכיכר הבימה בתל אביב.

"ביבי לכלא", קריאות קשות נגד פרקליט המדינה

עם ההודעה על הגשת כתבי האישום, עשרות בודדות מתומכיו של ראש הממשלה הגיעו הערב למעונו ברחוב בלפור בירושלים, תחת כוחות משטרה גדולים, לאחר שבליכוד קראו לתומכים ופעילים להגיע כדי להביע בו תמיכה. "זהו צו 8. מי שיכול להגיע - שיגיע עכשיו", הודיעה המפלגה. "צריכים אתכם עכשיו בבלפור. תגיעו לתמוך ולהראות לראש הממשלה שהוא לעולם לא יצעד לבד". חלק מהמפגינים קראו בקריאות קשות נגד מנדלבליט ופרקליט המדינה שי ניצן. אחד מהם צעק כי "שי ניצן הוא חיית פרא. הוא תפר פה תיק. אנחנו פה מאהבה ועד היום היא ניצחה ותנצח גם הלאה".

ממול, התייצבו מפגינים בודדים שקראו לנתניהו להתפטר מתפקידו. אורי נחמן, שהגיעה מעמק יזרעאל במוצאי שבת ומאז היא פה אומרת כי "ישראל לפני מלחמת אזרחים של ממש וזה מדאיג. זה לא בית הדין, זה מעון ראש הממשלה. החוק מאפשר לך להישאר פה אבל יש דברים שהם מעבר למשפט והחוק. יש לנו גם ערכים ומי שמנהיג את החברה לא יכול להיות אחד שמרחף מעליו ספק. זה לא מופת והדר של הליכוד שאנחנו מכירים".

(עדכון ראשון: 20:19)

מפגינים מול ביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ברחוב בלפור לאחר הידיעה על הגשת כתב אישום נגדו, 21 בנובמבר 2019. רוני כנפו
המפגינים מחוץ למעון ראש הממשלה, הערב/רוני כנפו
מפגינים מול ביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ברחוב בלפור לאחר הידיעה על הגשת כתב אישום נגדו, 21 בנובמבר 2019. רוני כנפו
המפגינים מחוץ למעון ראש הממשלה, הערב/רוני כנפו
מפגינים מול ביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ברחוב בלפור לאחר הידיעה על הגשת כתב אישום נגדו, 21 בנובמבר 2019. רוני כנפו
המפגינים מחוץ למעון ראש הממשלה, הערב/רוני כנפו
ציר זמן פרשות נתניהו. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
ציר זמן פרשות נתניהו/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully