וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחול לבן על כתב האישום: "על נתניהו להתפטר", ליברמן: לחכות להחלטת ביהמ"ש

עם הודעת היועמ"ש על הגשת כתב אישום נגד רה"מ, בכחול לבן אמרו כי על נתניהו לפרוש מתפקידו: "שילך להתמקד בעינייניו המשפטיים". בשמאל-מרכז תקפו: "נתניהו איבד כל סמכות מוסרית", "שפל היסטורי". מנגד, קרא ליברמן לאפשר לנתניהו להוכיח את חפותו בבית המשפט

סטילס: ראובן קסטרו, וידאו: ארכיון וואלה!NEWS, עריכה: ליר שפיגלר

הכרעת מנדלבליט - כל הפרטים:

  • היועמ"ש החליט על הגשת כתבי אישום נגד נתניהו בתיקי האלפים
  • תיק 4000: נתניהו יואשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים
  • התיקים 1000 ו-2000: נתניהו יואשם במרמה והפרת אמונים
  • בני הזוג אלוביץ' יואשמו בשוחד בתיק 4000, מוזס יואשם בשוחד בתיק 2000
  • מנדלבליט קיבל את עמדת הפרקליטות אחרי השימוע: "אין בטענות שעלו כדי לשנות את העבירות"

עם הודעת היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הערב (חמישי) על הגשת כתב אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, באשמת שוחד בתיק 4000 ובאשמת מרמה והפרת אמונים בתיק 1000 ו-2000, הגיבה על כך המערכת הפוליטית.

יו"ר כחול לבן, בני גנץ התייחס לנאום נתניהו עם ההודעה כל כתבי האישום, בו אמר כי מתקיים ניסיון להפיכה ממשלתית, ואמר כי "אין בישראל הפיכה שלטונית אלא התבצרות בשלטון". גנץ הביע את אמונו בגורמי אכיפת החוק, ותקף את ראש הממשלה: "נתניהו בהופעתו הערב הוכיח שהוא חייב לסיים את תפקידו וללכת ולהתמקד בענייניו המשפטיים. גם הוא יודע כי האתגרים הגדולים והמורכבים הניצבים בפני מדינת ישראל גם בזירה הביטחונית וגם בזירה החברתית והכלכלית, מחייבים ראש ממשלה שישקיע בהם את כל זמנו, מרצו וכוחו".

מס' 2 בכחול לבן, ח"כ יאיר לפיד, קרא אף הוא לנתניהו להתפטר. לדבריו, להודעת היועץ המשפטי לממשלה יש רק משמעות אחת: "בנימין נתניהו אינו יכול להמשיך לכהן כראש ממשלת ישראל. לא ייתכן שראש הממשלה יפציץ בלילה בסוריה ויילך בבוקר להתעמת עם ניר חפץ. לא ייתכן שמי שאחראי על מערכת החינוך של ילדינו יהיה נאשם בעבירות פליליות חמורות". לפיד הוסיף כי "בעיקר לא ייתכן שהוא יגרור איתו מדינה שלמה לסחרור מסוכן שייגמר באלימות ובמשבר פנימי חסר תקדים. עד לשנים האחרונות בנימין נתניהו הקדיש את רוב חייו לחיזוק מדינת ישראל. אם עדיין אכפת לו ממנה, הוא צריך לעשות למענה עוד דבר אחד: להתפטר".

לקריאת כתב האישום המלא

פגישת ראובן ריבלין, בנימין נתניהו, בני גנץ, בית הנשיא, ירושלים, 25.09.19. עמוס בן גרשום/ לע"מ, אתר רשמי
"יום עצוב מאוד למדינת ישראל". נתניהו גנץ בפגישתם בבית הנשיא/אתר רשמי, עמוס בן גרשום/ לע"מ

אחד מראשי מפלגתם, ח"כ גבי אשכנזי אמר בתגובה להגשת כתבי האישום כי מדובר ביום עצוב למדינת ישראל וכי הוא מקווה בשביל נתניהו ובשביל אזרחי ישראל שייצא זכאי, "אבל אין ספק שכעת הוא צריך להתרכז בניהול המשפט שלו ולא בניהול המדינה. העניינים המשפטיים של נתניהו משתקים את מדינת ישראל כבר שלוש שנים. ודי. הגיע הזמן להסקת מסקנות ולחשבון נפש".

גם לדברי ח"כ משה יעלון, מדובר ביום עצוב למדינת ישראל, "משום שהציפייה שלנו מההנהגה היא שתהיה ההנהגה נקייה, עם דוגמא אישית. במצב הזה ראש הממשלה נתניהו לא יכול להיות מועמד לראשות ממשלה יותר. הוא צריך לקבל את ההחלטה הנכונה. אבל הערב הזה הוא גם תעודת כבוד למערכת משפט עצמאית, שעל אף שהיא תחת מתקפה בתקופה האחרונה, קיבלה החלטה נכונה, ללא פחד וללא מורא".

עוד בוואלה!

היועמ"ש הכריע: נתניהו יואשם בשוחד בתיק 4000; מרמה והפרת אמונים ב-1000 ו-2000

לכתבה המלאה

ש"ס: "מחזקים את ידיו", סמוטריץ': "השמחים לאיד צריכים להתבייש"

מנגד, קרא יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, לתת לראש הממשלה הזדמנות להוכיח את חפותו. "יום קשה למדינת ישראל. אנחנו צריכים לתת לטחנות הצדק לבצע את עבודתם ולתת לראש הממשלה את ההזדמנות להוכיח את חפותו בבית המשפט".

ח"כ מיקי זוהר, יו"ר סיעת הליכוד אמר כי תנועת הליכוד עומדת לצד נתניהו ובטוחה בחפותו. "אנו קוראים לאזרחי ישראל לא להתרשם מנסיונות גורמי השמאל להפיל את ראש ממשלת הימין ובטוחים שרק הציבור הוא זה שיכריע את גורל המדינה ועתידה. בעזרת השם, האמת תנצח".

מתנועת ש"ס נמסר כי "אנו תומכים ומחזקים את ידיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, איש בעל זכויות עצומות בביטחון ובבניין מדינת ישראל. אנו מאמינים ובטוחים שחפותך תוכח והצדק יצא לאור. חזק ואמץ, אל תערוץ ואל תחת. זה יום קשה למדינת ישראל. אנו מתפללים שמדינת ישראל תצא מהמשבר הקשה חזקה ומאוחדת".

אביגדור ליברמן בכנסת, 20 בנובמבר 2019. רויטרס
קרא לתת לנתניהו הזדמנות להוכיח את חפותו. ליברמן/רויטרס

שר הביטחון נפתלי בנט אמר כי מדובר ב"‏לילה כואב לעם ישראל. רבים חשים שמה שקרה הערב לא מגיע לראש הממשלה נתניהו, אדם שהקדיש את כל חייו למען מדינת ישראל. למעננו. בערב זה חשוב לזכור את זכויותיו הגדולות. הוא ראש הממשלה של מדינת ישראל, ועומדת לו חזקת החפות". גם ח"כ איילת שקד, שותפתו של בנט לימין החדש, אמרה כי זהו "יום עצוב וקשה למדינת ישראל". שקד הבהירה כי "לכל אדם עומדת חזקת החפות, וכך גם לראש הממשלה נתניהו".

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' אמר כי מדינת ישראל ואזרחיה חבים "הכרת הטוב עצומה על עשרות שנים של הקרבה ומסירות" לנתניהו. "יריביו ששמחים לאידו ומתכחשים לתרומתו ולזכויותיו הרבות צריכים להתבייש. נתניהו הוא רק התירוץ עבורם במאבקם להפלת שלטון הימין", אמר סמוטריץ'. "‏המחשבה שמערכת המשפט שהחליטה על הגשת כתב האישום היא גם זו שתחליט האם נתניהו יכול להמשיך לכהן כראש ממשלה, בלי שלמערכת הדמוקרטית תהיה יכולת השפעה על כך היא מפחידה, לא דמוקרטית, וסותרת את עקרון הפרדת הרשויות במובן הכי בסיסי שלו".

שר הכלכלה אלי כהן אמר כי "חוק זה חוק ולראש הממשלה, כמו לכל אדם, קיימת הזכות להוכיח את חפותו. רק בית המשפט יקבע אם האדם אשם. לא חסרות דוגמאות למשפטים, בינהם של הרבה אנשי ציבור, שנפתחו בקול תרועה רמה והסתיימו בקול דממה דקה, בלא כלום".

השקת תכנית הדיור של מפלגת ימינה במעמד ראשי הרשימה, רמת אלקנה 21 באוגוסט 2019. ראובן קסטרו
קראו לזכור את זכויותיו של נתניהו. בנט וסמוטריץ'/ראובן קסטרו

שר המשפטים אמיר אוחנה אמר כי הוא גאה לעמוד לצד נתניהו. "ראש הממשלה איננו אשם. הוא איננו אשם, משום שכך קובע החוק ומשום שזוהי שיטתנו המשפטית. את אשמתו של אדם, במדינת ישראל, יש להוכיח בבית משפט. לא באולפנים, לא ברשתות החברתיות, אפילו לא במשרדי הפרקליטות", אמר אוחנה.

אוחנה הוסיף כי "אין צל של ספק בליבי כשאני אומר ומרשה לעצמי לקבוע, מהיכרות קרובה: בנימין נתניהו איננו אדם מושחת. את מיטב שנותיו נתן למדינת ישראל, ליחסי החוץ שלה ולבטחונה. במקום לעשות לביתו - הוא עשה לעמו. הוא עשה לארצו". הוא עקץ: "גאה בכם חברי הרבים השרים וחברי הכנסת (חוץ משניים) שעומדים שם יחד איתנו".

השר זאב אלקין אמר כי הוא מחזק את ידי ראש הממשלה. "תרומתו למדינת ישראל, לביטחונה ולכלכלתה, היא עצומה, וממש לא מגיע לו המשפט 'מדינת ישראל נגד בנימין נתניהו'. יחד עם כמחצית מאזרחי המדינה אני תמכתי ותומך בו, ורוצה להזכיר לכולם על חזקת החפות. אני מקווה שהצדק יצא לאור, וראש הממשלה יוכיח את חפותו בבית המשפט", אמר אלקין.

אמיר אוחנה, דודי אמסלם, יואב קיש,מליאת הכנסת, 29 במאי 2019. ראובן קסטרו
קיש, אוחנה ואמסלם במליאה/ראובן קסטרו

שרת התרבות והספורט מירי רגב אמרה הערב כי "אמון הציבור בפרקליטות ובמשטרה נמצא בלב הסערה הציבורית, ישנן שאלות כבדות משקל שראש הממשלה מעלה. והן חייבות להתבהר עד תום, כדי למנוע מצב שבו הפרקליטות וחוקרי משטרה הם חסינים מביקורת והם מעל החוק. אני מבקשת לחזק את ראש הממשלה ואת משפחתו בשעה קשה זו. ניתן היה להבחין גם בנאומו שהוא מדבר מדם ליבו". לדברי רגב, עשה נכון ראש הממשלה שקיבל החלטה להמשיך בתפקידו כפי שהחוק מאפשר לו, להלחם על צדקתו ועל שלטון הדמוקרטי במדינת ישראל. אני בטוחה בחפותו של ראש הממשלה".

שר החוץ ישראל כ"ץ אמר כי "אני תומך בנתניהו ומחזק את ידיו בשעה קשה זו. ישראל מדינת חוק וחזקת החפות עומדת לכל אדם, בוודאי לראש הממשלה בנימין נתניהו, פטריוט ישראלי, שהקריב ופעל כל חייו למען בטחונה של מדינת ישראל וחיזוק מעמדה בעולם. ראוי שגם יריבינו הפוליטיים יפנימו, כי כל עוד אין פסלות משפטית לכהונתו של נתניהו כראש ממשלה הוא רשאי להמשיך בתפקידו ורק הציבור ונציגיו בכנסת הם שיכריעו באופן דמוקרטי מי יוביל את מדינת ישראל בתקופה מאתגרת ועתירת סיכונים זו".

ח"כ שלמה קרעי מהליכוד הגיב להגשת כתב האישום, וכינה אותו "מאולץ ומופרך". "היועמ"ש לא הצליח לסתום עם האצבע את שטף הטרלול והניסיון להפיכה שלטונית באמצעות צבא של פרקליטים", אמר קרעי.

פנייה ליועמ"ש להבהרת מעמדו של נתניהו

יו"ר העבודה-גשר, עמיר פרץ, אמר בתגובה לכתבי האישום כי הכין צוות משפטי שיעתור לבג"ץ בדרישה להורות על נבצרות של ראש ממשלה. "כתבי האישום של נתניהו הם הסיבה שלא קמה בישראל ממשלה. בדמוקרטיה - לא נוכל להשלים עם ראש ממשלה תחת כתב אישום. רק בגלל כתבי האישום נוצר הפלונטר הפוליטי בישראל. אם נצליח למנוע מנתניהו להיאחז בקרנות המזבח, נמנע בחירות בפעם השלישית תוך שנה". לדבריו, מאחר ומדובר בראש ממשלת מעבר ולא בכזה שקיבל את אמון הכנסת, יש להודיע על נבצרותו כמתבקש לפי הדין לשרי ממשלה.

בנוסף לפרץ, ח"כ יאיר גולן (המחנה הדמוקרטי) פנה ליועמ"ש וליועץ המשפטי לכנסת, אייל ינון, וקרא להם להבהיר "האם נאשם בפלילים יוכל להיות מועמד של רוב חברי הכנסת להרכבת ממשלה".

איימן עודה ובנימין נתניהו בהצבעה על חוק המצלמות, 11.09.19. יצחק הררי, דוברות הכנסת, אתר רשמי
איימן עודה ובנימין נתניהו בהצבעה על חוק המצלמות, ספטמבר/אתר רשמי, יצחק הררי, דוברות הכנסת

ח"כ ניצן הורוביץ, יו"ר המחנה הדמוקרטי, קרא גם הוא לנתניהו להתפטר. "נתניהו חייב ללכת עכשיו. למען אזרחי ישראל והמדינה, למען הדמוקרטיה ושלטון החוק, אסור שנתניהו יכהן ולו רגע אחד נוסף. מדובר בשפל היסטורי. בפעם הראשונה בתולדות ישראל נאחז ראש ממשלה בכיסאו תחת כתב אישום חמור". הורוביץ הוסיף כי "זוהי קריאה אחרונה לכל נבחרי הציבור, לסיעות הכנסת ולחברי הליכוד בפרט: אמרו בקול ברור - עד כאן!".

שותפתו של הורוביץ להנהגת המחנה הדמוקרטי, ח"כ סתיו שפיר, אמרה כי "לו היה לנתניהו טיפה של כבוד, היה מתפטר היום, ואנשי הליכוד היו מניחים לו את המפתחות. אבל נתניהו נחוש להימלט ממשפט גם במחיר של פגיעה בישראל. הוא ממשיך לשלהב את אוהדיו בהסתה שעלולה להביא לאלימות ממש. אם ביבי לא מתפטר - הציבור יפטר אותו. בשבת הקרובה נצא לרחובות כדי לשחרר את ישראל מהשחיתות. זה מדינת ישראל נגד בנימין נתניהו - ומדינת ישראל תנצח".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מודיע על כתב אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. ראובן קסטרו
מנדלבליט במהלך נאומו לאחר פרסום הגשת כתב האישום, הערב/ראובן קסטרו

יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה, אמר כי נתניהו הסב נזק גדול בפשעיו החברתיים. "ביום שנתניהו ישלם על פשעיו הפליליים נוכל להתחיל לתקן את הנזק שהסב בפשעיו החברתיים". לדבריו, "הגזענות והשנאה שהפיץ לא ייעלמו אתו למעשיהו, וזה תלוי בנו - ערבים ויהודים - לבנות יחד חברה שוחרת שלום, ודמוקרטיה שוויונית שתשרת את כלל אזרחי המדינה".

יו"ר סיעת העבודה-גשר, ח"כ איציק שמולי, אמר בתגובה להחלטת היועמ"ש כי "מלא יהיה כלום כי לא היה כלום הגענו לכתב האישום החמור בהיסטוריה של המדינה שהוגש כנגד נבחר ציבור בעבירות של טוהר המידות". לדברי שמולי, נתניהו איבד כל סמכות מוסרית וציבורית לקבל החלטות בשם העם, "מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה ראש ממשלה שכבול לענייניו בבית המשפט בבוקר וצריך לכנס קבינט בטחוני בלילה. עליו לפנות את מקומו כדי לנהל את ענייניו מחוץ לפוליטיקה ולהפסיק להשתלח ולשסע את שליחיו במערכת אכיפת החוק שעשתה עבודתה נאמנה באופן מקצועי ויסודי. הדבר יאפשר ברגע גם הקמת ממשלת אחדות עם הליכוד ויחלץ את ישראל מהתסבוכת הפוליטית שאליה נקלעה".

סעיפי כתב אישום נגד רה"מ בנימין נתניהו. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
סעיפי כתב אישום נגד רה"מ בנימין נתניהו/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה

ח"כ תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי), התייחסה להחלטת היועמ"ש ואמרה כי אם נתניהו לא יתפטר הערב, לאיש אסור לשבת במפלגתו או בממשלתו. "עכשיו זה סופי. ראש הממשלה לא יכול לכהן ולו יום אחד. אין לו מנדט לנהל את המדינה. עליו להתפטר הערב. אם לא יעשה זאת אסור לאיש לשבת בממשלתו או במפלגתו. אסור לו לרוץ לבחירות ואינו יכול לקבל מנדט להרכיב ממשלה. עליו לעזוב את החיים הציבוריים היום".

בתנועה לאיכות השלטון הודיעו כי יזמו הפגנה שתיערך במוצאי השבת הקרוב, בה יקראו לנתניהו להתפטר מתפקידו, זאת לאור הגשת כתבי האישום נגדו. בהודעה שפרסמו, הזמינו את הציבור ב-30 לנובמבר בשעה 19:00 לכיכר הבימה בתל אביב: "לאחר הודעת היועץ המשפטי על הגשת כתבי אישום חמורים נגד ראש הממשלה, הוא לא יכול להמשיך בתפקידו ועליו להתפטר לאלתר ולהילחם על חפותו כאזרח פרטי. כפי שאמר נתניהו בעצמו בחקירות אולמרט: 'ראש ממשלה ששקוע עד צוואר בחקירות, אין לו מנדט ציבורי ומוסרי'".

(עדכון ראשון: 21.11 שעה 18:55)

GIF - תיק 1000. אתר רשמי
GIF - תיק 1000/אתר רשמי
GIF - תיק 2000. אתר רשמי
GIF - תיק 2000/אתר רשמי
GIF - תיק 4000. אתר רשמי
GIF - תיק 4000/אתר רשמי
ציר זמן פרשות נתניהו. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
ציר זמן פרשות נתניהו/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    10
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully