וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מקדמים אינטרסים רוסיים": יועצת בבית הלבן העידה נגד הרפובליקנים

22.11.2019 / 4:00

פיונה היל, ששימשה כיועצת לענייני רוסיה, טוענת שגורמים המקורבים לטראמפ מעודדים תיאוריית קונספירציה שהומצאה על ידי הרוסים, לפיה אוקראינה התערבה בבחירות 2016 ולא רוסיה, בשיתוף פעולה עם הדמוקרטים. היא אף הזהירה מפני התערבות נוספת בבחירות הקרובות

צילום:רויטרס, עריכה:שאול אדם

פיונה היל, יועצת לשעבר לענייני רוסיה בבית הלבן, העידה אתמול (חמישי) בוועדת המודיעין של בית הנבחרים וקראה בעדותה לרפובליקנים שלא לקדם את "השקר הפוליטי", לפיו אוקראינה ולא רוסיה התערבה בבחירות לנשיאות ארה"ב בשנת 2016. היל אמרה בעדותה כי הטענה בדבר עסקה שנעשתה בין אוקראינה למפלגה הדמוקרטית היא קונספירציה שהומצאה על ידי שירותי המודיעין הרוסיים כדי לערער את היציבות בארה"ב ולהסיט את תשומת הלב מאשמתם.

"במהלך החקירה הזאת אני מבקשת מכם שלא לקדם בדיות שמונעות מסיבות פוליטיות ומקדמות באופן ברור אינטרסים רוסיים", אמרה היל בבית הנבחרים. היא אמרה כי בהתבסס על שאלות והצהרות כמה מחברי ועדת המודיעין, נראה שהם מאמינים שרוסיה ושירותי הביטחון שלה לא התערבו בקמפיין הבחירות ב-2016 ושייתכן שאוקראינה עשתה זאת. היל הפצירה בחברי ועדת החקירה להתמקד במעשיו של טראמפ ולא בתיאוריות קונספירציה שאותן מעלים רפובליקאים.

הרעיון שלפיו אוקראינה היא זו שהתערבה בבחירות, אף היה אחד משני נושאים שעלו בשיחה בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, שעומדת במרכז הפרשה. במהלך השיחה, לפי החשד, דחק טראמפ בזלנסקי לפתוח בחקירה נגד מי שנחשב לאחד המתמודדים המובילים להתחרות על הנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית, ג'ו ביידן, ובנו האנטר, שעובד במדינה. לפי החשד, טראמפ דחק במקבילו האוקראיני שיפתח בחקירה גם בנושא הזה.

פיונה היל, יועצת לשעבר לענייני רוסיה בבית הלבן, מגיעה לעדותה בבית הנבחרים, 22 בנובמבר 2019. רויטרס
יצאה נגד ג'וליאני. פיונה היל מגיעה לעדותה בבית הנבחרים, אתמול/רויטרס

בנוסף לעדותה של היל, גם דיוויד הולמס, היועץ הפוליטי של שגריר ארה"ב באוקראינה, העיד אתמול בבית הנבחרים. הוא סיפר כי מאמציו של ג'וליאני להוציא את שתי החקירות האלו לפועל, האפילה על עבודתו במדינה. היל נזכרה במהלך עדותה בשיחה שקיימה עם היועץ לביטחון לאומי לשעבר ג'ון בולטון על פעולותיו של ג'וליאני. לדבריה, היא כבר הביעה בפניו תרעומת על "קמפיין ההשמצות" שניהל ג'וליאני נגד מארי יובנוביץ', שגרירת ארצות הברית לשעבר באוקראינה, שהודחה על ידי טראמפ בחודש מאי. היא ציינה כי בולטון נראה כאוב בסיטואציה ההיא ו"בסופו של דבר שפת הגוף שלו הראתה שאין שום דבר שאנחנו יכולים לעשות בעניין. מאוחר יותר הוא גם אמר שרודי ג'וליאני הוא רימון יד שהולך לפוצץ את כולם". לדבריה, נראה היה כי ראש עיריית ניו יורק לשעבר "בבירור דוחף סוגיות ורעיונות שיודעים, כנראה, לחזור ולרדוף אותנו".

סוכנויות המודיעין האמריקניות והחוקר המיוחד רוברט מולר קבעו שרוסיה התערבה בבחירות 2016 בקמפיין שכלל פריצה למחשבים והפצת תעמולה שנועדה לזרוע מחלוקות בתוך ארצות הברית. לפי מסקנות החקירה, חלק מהמטרה הרוסית היתה לחזק את המועמדות של טראמפ ולפגוע ביריבתו הדמוקרטית, הילרי קלינטון. הצוות של מולר הגיש כתבי אישום נגד 12 סוכני מודיעין רוסיים בגין פריצה למחשבים ושתילת תוכנות זדוניות. היל הזהירה בעדותה את המחוקקים בוועדת המודיעין כי רוסיה מוכנה לחזור על פעולותיה ולהתערב גם בבחירות המתוכננות בשנת 2020. "נגמר לנו הזמן בשביל לעצור אותם", הזהירה היל.

עוד בוואלה!

השגריר לאיחוד העיד בקונגרס: טראמפ הורה ללחוץ על אוקראינה

לכתבה המלאה
דיוויד הולמס, היועץ הפוליטי של שגריר ארה"ב באוקראינה, בעדותו בבית הנבחרים, 22 בנובמבר 2019. רויטרס
סיפר על שיחת הטלפון בין סונדלנד לטראמפ. דיוויד הולמס במהלך עדותו, אתמול/רויטרס

עם זאת, הרפובליקני הבכיר בוועדה, דווין נונס, אמר כי לפי דוח רפובליקני של ועדת המודיעין, שניתח את ההתערבות הרוסית בבחירות 2016, קבע כי ייתכן לחלוטין ששתי מדינות נפרדות יעסקו בהתערבות בבחירות בו זמנית. "הרפובליקנים מאמינים שעלינו להתייחס ברצינות להתערבות של כל מדינה זרה, בלי קשר איזה קמפיין הוא היעד", אמר נונס.

עובד השגרירות הולמס שגם העיד אתמול אמר כי הוא שמע את הנשיא טראמפ שואל בשיחת טלפון ב-26 ביולי את שגריר ארצות הברית באיחוד האירופי, גורדון סונדלנד "האם הוא (נשיא אוקראינה) עומד לבצע את החקירות?". לפי הולמס, סונדלנד השיב לטראמפ: "הוא הולך לעשות את זה". שיחת הטלפון הזו נערכה לפי החשד, חודש לאחר שטראפ ביקש מזלנסקי בטלפון לחקור את ג'ו והאנטר ביידן. סונדלנד הוסיף, לטענת הולמס, כי נשיא אוקראינה יעשה "כל מה שתבקש ממנו".

פיונה היל, יועצת לשעבר לענייני רוסיה בבית הלבן, במהלך עדותה בבית הנבחרים, 22 בנובמבר 2019. רויטרס
"להפסיק להפיץ שקרים". פיונה היל במהלך עדותה, אתמול/רויטרס

הולמס אמר שסונדלנד אמר לו שטראמפ מעוניין ב"דברים גדולים" באוקראינה, כמו לדוגמה "חקירת ביידן שג'וליאני דחף", ביום רביעי השבוע העיד סונדלנד שהוא לא זוכר את הפרטים המדויקים מאותה שיחה, אך אמר כי הוא כן זוכר שדיבר על ביידן. טראמפ אמר ברסיעי שהוא לא זוכר את השיחה עם סונדלנד.

מכיוון שלא יופיעו עדים נוספים, היום החמישי לשימוע יכול היה לסיים את שלב החקירה בהליכי ההדחה. לאחר שהוועדות המנהלות את החקירה מסכימות שהבדיקה הושלמה, הראיות עוברות לוועדה משפטית בבית הנבחרים, שתשקול אם לנסח כתבי אישום רשמיים נגד טראמפ. לפי מחוקקים דמוקרטים, לא סביר שזה יקרה לפני חג ההודיה ב-28 בנובמבר. אם כל בית הנבחרים יצביע בעד הדחת טראמפ, ההאשמות יועברו לסנאט שבשליטת הרפובליקנים, למשפט אם להדיחו מתפקידו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully