וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעימות הדמוקרטי, כולם הסכימו על דבר אחד: צריך להדיח את טראמפ

21.11.2019 / 12:04

עשרת המועמדים היו מאוחדים סביב הדחת הנשיא, ונמנעו מהמתקפות הסוערות אחד נגד השני שאפיינו את העימותים הקודמים. "אף אחד לא נמצא מעל החוק", אמרה הסנאטורית וורן. ביידן: "טראמפ לא רוצה שאהיה המועמד". סנדרס תקף את מדיניות נתניהו: "לא מספיק להיות רק פרו-ישראלי"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

עשרת המועמדים המובילים בפריימריז הדמוקרטיים התכנסו הלילה (חמישי) לעימות נוסף, אך בניגוד לאלו הקודמים, הוא היה מנומס יותר. הם היו מאוחדים סביב התמיכה בהליך ההדחה של הנשיא הרפובליקני דונלד טראמפ, שנמשך רק כמה שעות קודם לכן בקונגרס. הדמוקרטים בקונגרס מאשימים את טראמפ בניצול לרעה של סמכותו כדי לשכנע את אוקראינה למצוא רפש על סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן, אחד המועמדים הדמוקרטים המובילים.

במהלך העימות החמישי בין המועמדים המתחרים על הזכות להתמודד, ככל הנראה, מול טראמפ בנובמבר הבא, הצליחו הסנאטורית הפרוגרסיבית אליזבת וורן וראש העיר פט בוטיג'ג', שנוסק בסקרים, לחמוק מהביקורת של יריביהם. המועמדים היו חלוקים בנוגע לסוגיות ביטוח הבריאות ומסים על עשירים, אך תקפו בחריפות את טראמפ.

"עלינו לבסס את העיקרון שאף אחד לא נמצא מעל החוק, יש לנו אחריות חוקתית ואנחנו צריכים לעמוד בה", אמרה וורן, מחברי הקונגרס הראשונים שתמכו בפתיחת הליך הדחה נגד טראמפ. היא אמרה כי היא תנסה לשכנע את הסנאטורים הרפובליקנים לתמוך בהדחתו של הנשיא, אם כי הסיכוי לכך בשלב זה נראה קלוש. כדי להדיח נשיא, על בית הנבחרים, הנשלט על ידי הדמוקרטים, לתמוך בסעיפי ההדחה ברוב רגיל, אולם יש צורך בשני שלישים ממאה חברי הסנאט, הנשלט בידי הרפובליקנים.

ג'ו ביידן, ברני סנדרס, אליזבת' וורן בעימות הדמוקרטי, 20 בנובמבר 2019. רויטרס
המועמדים המובילים. סנדרס, ביידן וורן בעימות הלילה/רויטרס

וורן, שמנהלת קמפיין להוצאת כספי התורמים מהפוליטיקה, אמרה כי היא לא תמנה שום תורם לשגריר אם תהיה נשיאה. גורדון סונדלנד, תורם משמעותי לקמפיין של טראמפ והשגריר לאיחוד האירופי, העיד אתמול כי הוא "עקב אחרי הוראות הנשיא" על מנת להוציא לפועל את קמפיין הלחץ על אוקראינה. "לא נתן את תפקידי השגרירים למרבה במחיר".

כשנשאל אם הוא יתמוך בפתיחת חקירה פלילית נגד טראמפ אם הוא יעזוב את הבית הלבן, אמר ביידן שהוא משאיר זאת לפתחו של משרד המשפטים. "אם יוחלט שהוא הפר את החוק, ושיש להעמיד אותו לדין פלילי, כך יהיה, אבל אני לא הורה על כך, ואני לא חושב שזה רעיון טוב שאנחנו נחקה את טראמפ ונגיד 'כלאו אותו'". ביידן התייחס לסיסמה שהשמיעו תומכיו של טראמפ נגד הילרי קלינטון, המועמדת הדמוקרטית ב-2016.

סגן הנשיא לשעבר, שנחשב בתחילת המרוץ למועמד הכמעט בטוח ליצוג הדמוקרטים, אמר כי הוא למד משהו חשוב מחקירת ההדחה נגד טראמפ. "למדתי, קודם כל, שדונלד טראמפ לא רוצה שאהיה המועמד. זה די ברור".

עוד בוואלה!

סנדרס: "אם ישראל רוצה סיוע צבאי - שתשנה את המדיניות בעזה"

לכתבה המלאה
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נואם בוושינגטון - 16 נובמבר 2019. רויטרס
יעמוד לדין אחרי תום כהונתו? טראמפ/רויטרס

העימות הדמוקרטי נערך 11 שבועות בלבד לפני תחילת הפריימריז באייווה, ב-3 בפברואר, כך שהמועמדים עשו מאמצים רבים להותיר את חותמם על המצביעים. עד עתה המרוץ התחלק בין ביידן, המשתייך לממסד הדמוקרטי ולאגף המתון שלו, לבין וורן וסנדרס, השייכים לאגף הרדיקלי. עם זאת, בוטיג'ג' נטל את ההובלה בשני סקרים אחרונים באייווה והוא גם מתחזק בניו המפשיר, שבה יתקיים הפריימריז לאחר מכן.

בוטיג'ג', ראש עיריית סאות' בנד, אינדיאנה, הרוצה להיות הנשיא ההומו המוצהר הראשון, נשאל על חוסר הצלחתו לקבל את תמיכתם של מצביעים שחורים, פלח חשוב באלקטורט הדמוקרטי. "לא חוויתי אפליה בשל צבע עורי", אמר ראש העיר בן ה-37, אך הוסיף: "יש לי ניסיון להרגיש זר בארצי, לצפות בחדשות ולראות את הזכויות שלי עולות לדיון".

וורן, שרוצה להיות האישה הראשונה בתפקיד נשיא ארצות הברית, נבלמה בסקרים בשל שאלות רבות שעלו לגבי התכניות השאפניות שלה לספק ביטוח בריאות לכולם, מבלי להטיל מסים חדשים על מעמד הביניים.

ביידן, התומך בהרחבת "אובמה-קר", אמר כי "הרוב הגדול" של הדמוקרטים לא תומך בתכנית "ביטוח רפואי לכולם", שתחליף את ביטוחי הבריאות הרפואיים בתכנית ממשלתית אחת.

כמו בדיוני העבר, המועמדים גם חלקו על ההצעה של וורן להטיל מסים על העשירים. הסנאטורית ממסצ'וסטס אמרה כי הצעתה למסות את ההון, ולא רק את הכנסתם של העשירים, לא תעניש אף אחד.

"עייפתי ממיליארדרים טפילים", אמרה וורן. "אני חושב שהגיע הזמן שאלו שבצמרת ישלמו יותר".

"להתייחס גם לפלסטינים בכבוד"

המועמדים תקפו את מדיניות החוץ של הנשיא מעבר לזו מול אוקראינה. הסנאטור הסוציאליסטי ברני סנדרס אמר כי על ארצות הברית לחשב מחדש את המדיניות שלה במזרח התיכון, במיוחד בכל הנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני. רק השבוע קיבל ממשל טראמפ החלטה נוספת לטובת ישראל, כשמחלקת המדינה נסוגה מהגדרת ההתנחלויות כבלתי-חוקיות.

"זה כבר לא מספיק עבורנו להיות רק פרו-ישראלים", אמר הסנאטור היהודי, שידוע באחד המבקרים התקיפים ביותר של ממשלתו של בנימין נתניהו. "אני פרו-ישראלי, אבל עלינו להתייחס גם לעם הפלסטיני בכבוד שהוא ראוי לו". דבריו זכו למחיאות כפיים מהקהל בעימות. סנדרס תקף את מדיניות החוץ של טראמפ, שאותה תיאר כ"ציוץ בשעה שלוש בבוקר".

הסנאטורית קמאלה האריס אמרה כי טראמפ "סחר בתמונות תמורת שום דבר" בעסקאותיו עם קוריאה הצפונית, וביידן אמר שטראמפ נתן לה "כל דבר שהיא רצתה".

סגן הנשיא לשעבר אף הבטיח כי אם יהיה נשיא, ערב הסעודית כבר לא תזכה ביחס המועדף שממנו היא נהנית. הוא אמר כי עליה לשאת במחיר על הפרות זכויות האדם שביצעה, כמו רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י.

פיט בוטיג'ג' בעימות הדמוקרטי, 20 בנובמבר 2019. רויטרס
"יש לי ניסיון בלהרגיש זר בארצי". בוטיג'ג', הלילה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully