וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרדה באמצע הכביש ופחד לצאת מהמיטה: יום עם צוותי הסיוע הנפשי בשדרות

13.11.2019 / 15:59

עובדי ומתנדבי מרכז החוסן העירוני התעוררו לבוקר שקט, אלא שאז הגיעו מטחי הרקטות והפניות מתושבים שזקוקים לתמיכה. ברקע קולות הפיצוצים הצוותים יוצאים לשטח, מגיעים לבתים ומסייעים טלפונית. עם זאת, במרכז יודעים - כשהאזעקות ייפסקו, החרדות יתחילו לצוף

בווידאו: יום במרכז חוסן בשדרות במהלך ההסלמה בדרום/צילום: יותם רונן, עריכה: ניר חן ושאול אדם

את הבוקר הזה עובדי ומתנדבי מרכז החוסן בשדרות לא ישכחו הרבה זמן. מי שמתבונן מבחוץ היה חושב שמדובר בחדר מלחמה צבאי, אך כאן במרכז הצוות כבר מתורגל. הבוקר התחיל יחסית שקט והעובדים היו בדרכם להרצאה מיוחדת של הפסיכולוג ד"ר גרי קווין, שהגיע ללמד אותם על שיטת טיפול חדשה בחרדות של ילדים. אלא שאז הגיעו מטחי הרקטות, האזעקות לא פסקו וכך גם הפניות מהתושבים שזקוקים לסיוע. כאן במרכז החוסן אפשר להתחיל להבין מה עובר על תושבי שדרות.

בזמן שהדי הפיצוצים רועמים מעל המבנה של המרכז, הצוותים כבר מתכוננים ליציאה לשטח. הפסיכולוג המוערך שהגיע להרצות מבין שעכשיו זאת העת ללמוד את מצבם של ילדי העיר. הוא לובש את האפוד ויוצא עם העובדים והמתנדבים לאחד הבתים.

מרכז חוסן שדרות ביום הלחימה השני, 13 בנובמבר 2019. יותם רונן, צילום מסך
מרכז החוסן בשדרות/צילום מסך, יותם רונן

מנהלת היחידה הקלינית במרכז החוסן, אירית סגל, תיארה כי "לצערי אנשים רגילים למצב". לדבריה, "אנחנו רואים עלייה בפניות, ותהיה עלייה נוספת בעוד כמה ימים". יחד עם עמיתתה, הפסיכולוגית קרן שאול, הן מנסות להרגיע את התושבים שסובלים מחרדה. שאול מנחה צעיר שחברתו נכנסה להתקף חרדה ושוכבת על הכביש. היא לא עוזבת אותו לרגע, ומלווה אותו שלב אחר שלב עד שהחברה מצליחה לקום.

"הייתה אזעקה בזמן שהם היו בדרך לשדרות", סיפרה הפסיכולוגית. "חברה שלו קיבלה התקף חרדה מאוד גדול ולא הסכימה לצאת מהאוטו. אחר כך היא נשכבה על הכביש ולא הסכימה לקום, אז הדרכתי אותו כדי לעזור לה". כעבור חצי שעה התקשרה שאול לצעיר לוודא שהכול בסדר, "אנחנו צריכים לסגור מעגל".

עוד בוואלה!

השאירו את הילדים בבית, למרות ההנחיות: "ואם תהיה אזעקה בחזור?"

לכתבה המלאה
מרכז חוסן שדרות ביום הלחימה השני, 13 בנובמבר 2019. יותם רונן, צילום מסך
מרכז חוסן בשדרות, היום/צילום מסך, יותם רונן

במקביל, איילת שמואל, עובדת סוציאלית קלינית במרכז כבר נמצאת יחד עם ד"ר קווין בביתה של רעות פורטל, אם לארבעה. כמה מילדיה סובלים מחרדות ומטופלים במרכז החוסן העירוני. שמואל מוצא את אחת הבנות מכורבלת מתחת לשמיכה, לא מוכנה לצאת. העו"סית קופצת על מיטתה בחיוך ואפילו מצליחה להוציא חיוך מהילדה המבוהלת. שני המטפלים אוספים את הילדים יחד ומפעילים אותם בעזרת תנועות וריקודים. תוך זמן קצר מצב הרוח בבית השתפר פלאים.

פורטל סיפרה כי הטראומה הגדולה של ילדיה החלה בפסטיבל לייב בקיץ האחרון, אז נשמעה התרעת צבע אדום בעת מופע מוזיקלי בעיר. "הבנות שלי היו שם והן נכנסו לחרדות קשות", העידה. "מאתמול הקטנה מסתגרת, לא מדברת, עצובה ולא יוצאת מהממ"ד. הילד הקטן שלי מפחד נורא". לדבריה, "קשה להיות בשדרות בתקופה האחרונה וחייבים לסיים את זה כמה שיותר מהר אחת ולתמיד".

שמואל תיארה את הטיפול בילדים, שאותם היא כבר מכירה מסבב ההסלמה הקודם. "כשדיברתי עם האימא הבנתי שהיום קשה לה מאוד והילדות בחרדות בגלל האזעקות והפיצוצים", סיפרה העובדת הסוציאלית. "הפעלתי את הילדה הקטנה ולילדה הגדולה נתתי אחריות כדי שתדאג לאחים שלה וזה הוציא אותם מהחרדות". למרות הטיפול המוצלח, היא כנראה עוד תשוב לבית משפחת פורטל.

"חיבוק לחיות יכול לעזור"

למרות הקושי הנפשי, התשישות והעייפות, אנשי המרכז לא נחים לרגע ומגיעים לכל מי שמבקש סיוע. בפינת החי של מרכז החוסן באים ילדים כדי להתחזק בעזרת טיפול בבעלי החיים. מנהלת המרכז הטיפולי, הגר שנל, הסבירה כיצד השהות עם החיות מסייעת לילדים להתמודד עם הפחדים והחרדות. "בזמן חירום אנחנו מזמינים את המטופלים שלנו עם בני המשפחות שלהם", תיארה שנל. "הם מדברים על המצב ומה עובר עליהם. התחושה הזאת שהם עושים למען החיות מחזקת אותם ומכניסה אותם לתוך הצבע האדום בצורה יותר רגועה. יש כאלה שרק מחבקים את החיות וזה עוזר להם".

מרכז חוסן שדרות ביום הלחימה השני, 13 בנובמבר 2019. יותם רונן, צילום מסך
מרכז חוסן בשדרות, היום/צילום מסך, יותם רונן

מנהלת מרכז חוסן בשדרות, הילה גונן ברזילי, אמרה כי "יומיים קשים עבור התושבים וגם עבורנו. יש לנו ידע וניסיון, אצלנו כל העובדים מרגישים שליחות. אנחנו רואים דברים לא פשוטים - אנשים שמקיאים, רועדים, לא יוצאים מהממ"ד, לא מתקלחים... לא פשוט לראות את זה".

גונן ברזילי עוד לא מסכמת את סבב הלחימה. עם זאת, לדבריה, כשהשקט היחסי ישוב לאזור, החרדות יצופו ומספר הפניות למרכזי החוסן יעלה. הרקטות אולי ייפסקו בעוד יומיים, אבל החרדות ימשיכו ללוות את התושבים עוד שנים קדימה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully