וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלחץ על נשיא בוליביה גובר: שוטרים הצטרפו למחאה, הצבא לא יתערב

10.11.2019 / 9:47

מוראלס גינה את "ההפיכה" נגדו, אחרי שכוחות משטרה חברו למפגינים ואמרו כי לא יאפשרו להפוך את המדינה לדיקטטורה כמו קובה וונצואלה. הצבא אמר כי הוא עומד לצד העם, בעוד שמנהיגי השמאל באזור הביעו תמיכה במנהיג הוותיק ביותר ביבשת שבהתפטרותו רוצה האופוזיציה

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

הלחץ על נשיא בוליביה אבו מוראלס הולך וגובר, אחרי שחלק מכוחות המשטרה הצטרפו לשורות המפגינים נגדו והצבא הבהיר כי הוא לא "יתעמת עם העם" סביב סוגיית הבחירות השנויות במחלוקת. עם זאת, הנשיא מסרב להתפטר ודוחה את הטענות נגדו.

ממשלתו של מוראלס, המנהיג הוותיק ביותר באמריקה הלטינית, גינתה את "ההפיכה" נגד הנשיא בידי "ארגונים אלימים". כמה מנהיגי שמאל באזור, בהם מנהיגי ארגנטינה, מקסיקו וונצואלה, הביעו את תמיכתם במנהיג הילידי, וקראו לפתור את המשבר בדרכי שלום.

נשיא ונצואלה ניקולס מדורו, שדיכא בכוח הפגנות נגד שלטונו בשנים האחרונות ונתון לבידוד בינלאומי, גינה את "ניסיון ההפיכה" שלדבריו מתנהל נגד "האח, הנשיא אבו מוראלס".

מוראלס ניצח בבחירות שהתקיימו במדינה ב-20 באוקטובר, אולם דחייה בת כמעט יום בספירת הקולות הובילה לטענות לזיופים ולהפגנות, שביתות וחסימות כבישים. לפחות שלושה אנשים נהרגו ומאות נפצעו בעימותים שהתנהלו בארבעת השבועות שחלפו מאז הבחירות.

נשיא בוליביה אבו מוראלס, 9 בנובמבר 2019. רויטרס
מסרב להתפטר וקורא לדיאלוג. מוראלס, אתמול/רויטרס

במהלך סוף השבוע, תועדו שוטרים בכמה ערים במדינה צועדים יחד עם המפגינים, במה שנראה כמו מרי, והצטרפו לקריאות המחאה. הם אמרו כי על מוראלס לפרוש והוסיפו כי הם ימנעו ממנו מלהפוך את בוליביה לדיקטטורה כמו בעלות בריתה קובה וונצואלה. שוטרים אף נטשו את עמדותיהם בארמון הנשיאות בלה פס, בזמן שמוראלס לא נכח במקום.

לכך נוספו הצהרת הצבא מהלילה, שבה הבהיר כי הוא לא יפעל נגד המפגינים. "אנחנו תמיד נפעל להבטיח את השלום, את דו-הקיום ואת הפיתוח של המולדת שלנו", נמסר.

עוד בוואלה!

בוליביה: תקלה מסתורית במסוק של הנשיא

לכתבה המלאה
שוטרים לצד המפגינים נגד נשיא בוליביה בבירה לה פז, 9 בנובמבר 2019. רויטרס
שוטרים מקריאים הצהרה במהלך הפגנה בבירה לה פז, אתמול/רויטרס

מוראלס כינס אתמול מסיבת עיתונאים, שבה קרא לקיום פגישה דחופה עם ארבע המפלגות בפרלמנט. עם זאת, לפחות שתיים מהן סירבו להזמנתו, בעוד שאחת הסכימה. הנשיא אמר כי הוא יזמין גם נציגים מהוותיקן, מהאו"ם ומארגון מדינות אמריקה, שמפקח על תוצאות הבחירות.

הוא גינה גם את השתלטותם של פעילי אופוזיציה על שתי תחנות רדיו וטלוויזיה בבירה שבשליטת הממשלה, שאותן הורידו מהאוויר. "הם אומרים שהם מגנים על הדמוקרטיה, אבל הם מתנהגים כאילו שהם בדיקטטורה", אמר הנשיא, הנמצא בשלטון מאז 2006.

מפלגתו של מוראלס, התנועה למען סוציאליזם, קראה מצדה לתומכיו להגיע לבירה "ולהגן" על תוצאות הבחירות לנשיאות, שבהן התמודד הנשיא על כהונתו הרביעית. זו הייתה מלכתחילה שנויה במחלוקת, משום שהוא עקף את תוצאות משאל העם שהתקיים בנושא וקיבל אישור להתמודד מבית המשפט שבו מכהנים תומכיו.

עם זאת, באופוזיציה מתעקשים כי על הנשיא להתפטר. קרלוס מסה, הנשיא לשעבר שסיים במקום השני בבחירות, אמר כי "אנחנו נמצאים בימים, ואפילו בשעות, ההכרעה עבור גורל המדינה".

שותפו, לואיס פרננדו קמאצ'ו, מנהיג אזרחי מהעיר סנטה קרוס שבמזרח המדינה שהפכה לסמל של המחאה, אמר כי "מה שאנחנו רוצים זה לאחד את כל הבוליביאנים סביב מטרה אחת". הוא מתכנן להוביל צעדה לארמון הממשלה ביום שני, כדי להגיש מכתב התפטרות סמלי למוראלס שעליו הוא רוצה שיחתום.

בצל העימותים, האיחוד האירופי הפציר בצדדים להימנע מאלימות, שלדבריו לא תעזור לפתור את המשבר. "הפתרון יכול להיות רק דרך משא ומתן, הליך אלקטורלי אמין המבטיח את כיבוד רצון העם ומוסדות דמוקרטיים חזקים", נאמר בהצהרת האיחוד.

מפגינים נגד נשיא בוליביה אבו מוראלס בבירה לה פז, 9 בנובמבר 2019. רויטרס
מפגינים נגד מוראלס בבירה לה פז, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully