וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוליביה בוערת: מפגינים הציפו את הרחובות במחאה על תהליך ספירת הקולות

23.10.2019 / 11:25

תומכיו של קרלוס מסה, יריבו של הנשיא המכהן אבו מוראלס, מסרבים לקבל את תוצאות הבחירות ומאשימים כי הן זויפו. מאה אלף בני אדם יצאו לרחובות לה פאז במסגרת ההפגנות הנרחבות ביותר בעשורים האחרונים ודרשו לקיים סיבוב שני: "אנחנו לא מפחדים"

צילום:רויטרס, עורך:שאול אדם

ההפגנות המצפיות את בוליביה בעקבות הבחירות לנשיאות המדינה צפויות להימשך היום (רביעי), במחאה על החשד לזיוף התוצאות. על פי התוצאות, הנשיא המכהן אבו מוראלס קרוב לניצחון בבחירות מבלי להזדקק לסיבוב שני.

מוראלס וחברי ממשלתו הכחישו כל התערבות בבחירות וקראו להרגעת הרוחות. למרות זאת, בלה פאז וערים אחרות, מפגינים הציפו את הרחובות, זעקו "אנחנו לא מפחדים!" ופרצו מחסומי משטרה.

"גנבו את ההצבעה שלי", טען עורך דין מקומי בדרכו להפגנות בעיר, "בוודאי שהבחירות לנשיאות זויפו". מדיווחים שהתקבלו ברויטרס נמסר כי ההפגנות היו מהגדולות ביותר במדינה בעשורים האחרונים, ומספר המשתתפים עמד על יותר ממאה אלף איש. כמה אתרים הקשורים בבחירות הוצתו, כך ששני אנשים נאלצו לקפוץ מבניין בוער בעיר פוטוסי.

אבו מוראלס הנשיא הבוליביאני המכהן, נבחר שוב. 23 באוקטובר 2019. רויטרס
מכחיש התערבות בבחירות. הנשיא אבו מוראלס, היום/רויטרס

במהלך אחת ההפגנות הופיע מסה באופן מפתיע, לאחר שהגיע מהעיר השנייה בגודלה במדינה, סנטה קרוז, שהיא מעוז תומכיו. "ממש כאן, מטרים ספורים מאיתנו, מתבצעת שחיתות ענק, במטרה לגרום לנו שלא לצאת לסיבוב שני", הצהיר המתחרה הפוליטי. "הם (אנשי הוועדה) משקרים לאזרחים ומפנים גבם להצבעותיכם!".

כוחות המשטרה ניסו במשך שעה לפזר את המפגינים תוך שימוש בגז מדמיע, כשחלק מהמפגינים הגיבו ביידוי אבנים לעברם. בניסיון להרגיע את הרוחות, דובריו של מוראלס חזרו בהם מההצהרה שנתנו ביום ראשון - על כך שנותרו רק הצבעות אחרונות מתושבי הכפרים, "כדי לקבוע עוד ניצחון היסטורי".

עוד בוואלה!

בוליביה: מאות אלפים הפגינו בשל אוזלת היד של הנשיא מול שריפות הענק

לכתבה המלאה
הפגנות אלימות ברחבי בוליביה לאחר החשד בהטיית הבחירות לטובת אבו מוראלס. 23 באוקטובר 2019. רויטרס
מפגינים קוראים להפסקת השחיתות. ההפגנות בבוליביה, אמש/רויטרס

החשש מפני זיוף מצד מנהיג השמאל המכהן, מוראלס, החל להתגבש כבר ביום הבחירות. ועדת הבחירות הרשמית עצרה בפתאומיות את מכשיר הספירה האלקטרוני, לאחר ספירת 84% מהקולות שהעידו לכאורה על כך שהיריבים יזדקקו לסיבוב בחירות נוסף. הספירה חודשה רק למחרת. חידוש ספירת הקולות באופן הזה עוררה ביקורות ברחבי העולם, והובילה להפרות הסדר ברחובות.

ועדת הבחירות בבוליביה המשיכה לספור אמש את הפתקים שנותרו בבירה לה פאז, בעוד הפגנות נערכו במוקדים שונים במדינה, ובעיקר מול המלון בו נבדקו פתקי ההצבעה. לאחר שעברו על 97% מהקולות, עלה כי מוראלס גבר על יריבו קרלוס מסה בתשעה וחצי אחוזים. על מנת לנצח בבחירות, נזקקים המועמדים ליותר מ-50% מהקולות, או ל-40% בתנאי שהם מובילים על פני יריבם בעשרה אחוזים. עם ספירת 97% מהקולות, עלה כי מוראלס זכה ל-46% מהקולות, בעוד מסה קיבל 37% - כמעט מספיק להבטחת הניצחון. אולם, הבחירות הנוכחיות איבדו מהלגיטימיות שלהן כשמסה ותומכיו סירבו להכיר בתוצאות.

היריב הפוליטי קרלוס מסה, מגיע להפגנות נגד השחיתות בבחירות בבוליביה. 23 באוקטובר 2019. רויטרס
הגיע להפגנות באופן מפתיע. קרלוס מסה בהפגנות, היום/רויטרס

מוראלס צפוי להיפגש היום עם ארגון המדינות האמריקניות ולדון בין היתר במשבר. שר החוץ הבוליביאני, דיאגו פארי, זימן את משקיפי הבחירות הרשמיים מטעם הארגון כדי שיבדקו את המשך תהליך ספירת הקולות. ביום שני הארגון הודיע כי תוצאות הבחירות שלאחר הפסקת הספירה "שינו באופן דרסטי את גורל הבחירות" ופגעו באמון בתהליך.

דוברת מטעם הקמפיין של מסה אמרה כי הפגישה המתוכננת עם הארגון נחשבת ל"חדשות טובות", אך הוסיפה כי המפגינים צריכים להמשיך ללחוץ על הממשלה לקיים סיבוב בחירות נוסף. "הכינוס נועד לחקירה ביקורתית. עלינו להמשיך להילחם וללחוץ לקיים בחירות נוספות כל עוד ניתן", סיפרה לרויטרס.

נשיאת ועדת הבחירות המרכזית במדינה, מריה אאוחניה צ'וקה, הכחישה כל ניסיון שחיתות בבחירות בהודעה נרגשת בפני התקשורת. סגן נשיא הוועדה, אנטוניו קוסטה, התפטר לאחר המחאות כשאמר שהשהיית ספירת הקולות "פגעה באמינות הליך הבחירות כולו, וגרמה לזעזוע חברתי". טרם הודיע על קוסטה על התפטרותו, הוא סיפר לרויטרס כי לא נכנע ללחץ פוליטי לעצירת הספירה, אך אינו יכול לדבר בשמם של אחרים.

הפגנות אלימות ברחבי בוליביה לאחר החשד בהטיית הבחירות לטובת אבו מוראלס. 23 באוקטובר 2019. רויטרס
כמה אתרים הוצתו. ההפגנות בבוליביה, אמש/רויטרס
הפגנות אלימות ברחבי בוליביה לאחר החשד בהטיית הבחירות לטובת אבו מוראלס. 23 באוקטובר 2019. רויטרס
המפגינים הציפו את הרחובות/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully