וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הטענות לזיופים: נשיא בוליביה הכריז ניצחון בבחירות

25.10.2019 / 6:42

לאחר כמה ימים של הפגנות, הכריז מוראלס על ניצחונו בסיבוב הראשון. מוראלס זכה בפער של מעט יותר מ-10%, כשפער קטן יותר היה מוביל לסיבוב שני. ארה"ב, ברזיל, ארגנטינה וקולומביה הודיעו כי הן לא מכירות בתוצאות הבחירות. ההפגנות צפויות להימשך

צילום: רויטרס

נשיא בוליביה אבו מוראלס הכריז הלילה (שישי) על עצמו כמנצח בבחירות לנשיאות המדינה. הכרזתו של מוראלס עוררה כעס נוסף בקרב מתנגדיו, שמפגינים ברחבי המדינה כבר במשך כמה ימים, בטענה לזיופים בספירת הקולות. עם היוודע תוצאות הבחירות, הבהירו ארצות הברית, ברזיל, ארגנטינה וקולומביה כי לא יכירו בתוצאות הבחירות, אלא אם יוכיחו כי הן "משקפות באמת את רצון העם בבוליביה".

הוועדה המארגנת של הבחירות הודיעה בשלהי ספירת הקולות כי תידרש הצבעה חוזרת בחמישה אזורים באמזונס, בגלל אי סדרים בהצבעה. בוועדה אמרו כי ההצבעות החוזרות שייערכו ב-3 בנובמבר לא ישנו את התוצאה. עם זאת, התפתחות זו עדיין מוסיפה לתסיסה במדינה.

נשיא בוליביה אבו מוראלס חוגג את נצחונו בבחירות, 25 באוקטובר 2019. רויטרס
מוראלס מצהיר על ניצחונו, היום/רויטרס

לאחר ספירת 99.99% מהקולות, הוביל מוראלס עם 47.07% לעומת 36.51% בלבד שקיבל הנשיא לשעבר קרלוס מסה, שסיים במקום השני מתוך תשעת המועמדים. משום שניצח בפער של מעט יותר מ-10%, מוראלס לא ייאלץ להתמודד בסיבוב שני של הבחירות. "ניצחנו בסיבוב הראשון", הצהיר מוראלס בשעות הבוקר המוקדמות.

מוראלס, המנהיג הוותיק ביותר באזור הרוצה להיבחר לקדנציה רביעית ברציפות, אמר כי הפער שלו נובע מהתמיכה שקיבל באזורים הכפריים. בהמשך הוא קצת חזר בו מדבריו, ואמר כי הוא יהיה מוכן לסיבוב שני אם לאחר ההכרזה הרשמית על התוצאות היתרון שלו יהיה נמוך מ-10%.

בהצהרה שפרסם משרד החוץ של קולומביה, בשמן של ארצות הברית, ברזיל וארגנטינה, נכתב כי הממשלות "יכירו רק בתוצאות המשקפות את רצון העם בבוליביה". האיחוד האירופי נקט עמדה דומה, ואמר כי הוא תומך בקריאה של ארגון מדינת אמריקה לקיום סיבוב שני על מנת לעצור את ההפגנות, שלעתים התדרדרו לאלימות.

מוראלס טרם הגיב על הדברים של המדינות השכנות ושל ארצות הברית והאיחוד האירופי.

עוד בוואלה!

בוליביה בוערת: מפגינים הציפו את הרחובות במחאה על תהליך ספירת הקולות

לכתבה המלאה
הפגנות בבוליביה, 25 באוקטובר 2019. רויטרס
ההפגנות התעצמו לאחר הודעת מוראלס על ניצחונו, היום בבוליביה/רויטרס

באופוזיציה זועמים על ההאטה הפתאומית שחלה בתחילת השבוע בספירת הקולות, בשלב שבו היה נראה שייכפה סיבוב שני. מנהיגי האופוזיציה דחו את הצהרת הניצחון של מוראלס, בעוד שתומכיו חגגו ברחובות. לפי ההערכות, אופוזיציה מאוחדת עשויה לגבור על מוראלס בסיבוב השני, ולהביא לסיום שלטונו בן 14 השנים של המנהיג הסוציאליסטי, הנשיא הילידי הראשון במדינה.

לצדם של מנהיגי אופוזיציה אחרים, מסה קרא לאזרחים ולארגונים חברתיים "להישאר מגויסים עד להשגת כיבוד רצון העם, ללא אלימות". מוראלס, מצדו, הפציר בתומכיו להגן על הניצחון שלו והכחיש את הטענות לזיופים. הוא קרא למתנגדיו להראות הוכחות והזהיר כי הם מתכננים "הפיכה" נגדו.

ההפגנות היו מהגדולות ביותר במדינה בעשורים האחרונים, ומספר המשתתפים עמד על יותר ממאה אלף איש. כמה אתרים הקשורים בבחירות הוצתו, ושני אנשים נאלצו לקפוץ מבניין בוער בעיר פוטוסי.

הפגנות בבוליביה, 25 באוקטובר 2019. רויטרס
הפגנות בבוליביה, היום/רויטרס

"אנו בתחילת משבר שעלול להשפיע על היציבות החברתית, הפוליטית והכלכלית של המדינה," אמר המומחה הפוליטי חורחה דולון מהאוניברסיטה הקתולית הבוליביאנית.

תומכי האופוזיציה קיימו הפגנות סוערות מאז יום שני ושרפו את משרדי לשכות ועדת הבחירות העליונה בשלוש ערים. במעוז האופוזיציה בסנטה קרוז, נרשמו יומיים של שביתה חלקית "להגנת ההצבעה והדמוקרטיה". מנגד, ביום חמישי הודיעו תומכי מוראלס על צעדות תמיכה בנשיא באזור גידולי הקוקה בצ'אפרה, אחד ממעוזי התמיכה בו.

משקיפים בינלאומיים הטילו ספק בפערים בספירת הקולות. משימת הפיקוח של OAS פרסמה הודעה שבה היא הביעה "דאגה והפתעה מהשינוי הדרסטי והקשה להסבר בנטיית התוצאות".

מוראלס, בן 59, הוא מהשבט הילידי אימרה שברמות בוליביה. הוא היה לנשיא הילידי הראשון במדינה ב-2006, וזכה בקלות בשתי מערכות הבחירות שלאחר מכן אחרי יותר מעשור של תנופה כלכלית במדינה הענייה ביותר בדרום אמריקה. הוא סלל כבישים, שיגר את הלוויין הראשון של בוליביה לחלל ובלם את האינפלציה.

עם זאת, הוא מתמודד עם תסכול הולך וגובר מצד האזרחים, במיוחד בגלל סירובו לקבל את תוצאות משאל העם לשנת 2016 שבו דחו המצביעים את ביטול מספר הכהונות. בית המשפט העליון במדינה, שבו רואים מבקריו של מוראלס כידידותי לנשיא, קבע כי המגבלות יפרו את זכויותיו הפוליטיות של מוראלס כאזרח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully