וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא לבנון: תומך בדיאלוג עם המפגינים, שינוי הממשלה על הפרק

24.10.2019 / 22:50

בנאום שנשא בפני האומה, אמר עאון כי הוא ייאבק בשחיתות שמוציאה מאות אלפים לרחובות במהלך השבוע האחרון. הוא קרא לנציגיהם לפתוח עמו בשיחות, כדי להימנע מ"קריסה כלכלית וכאוס". למרות זאת, המפגינים לא התרשמו מנאומו: "חיכינו לשווא, חשבנו שאנחנו הבנים שלך"

צילום:רויטרס, עריכה:שאול אדם

נשיא לבנון מישל עאון אמר היום (חמישי) כי הוא מוכן לדיאלוג עם המפגינים כדי למצוא את הפתרון הטוב ביותר ליציאה מהמשבר הכלכלי ואמר כי האפשרות לערוך שינויים בממשלה נמצאת על השולחן. עם זאת, המפגינים לא התרשמו מנאומו, שהיה הראשון מאז פרוץ המשבר, והם ממשיכים לפקוד את הרחובות בבירה ביירות ובערים אחרות במדינה.

המפגינים, שמוחים מאז יום חמישי שעבר, מאשימים את הפוליטיקאים בשחיתות ודורשים את התפטרות הממשלה והחלפת השיטה הפוליטית המבוססת על חלוקת תפקידים לפי עדות.

המחאה, הגדולה ביותר במדינה מאז זו שהובילה לנסיגת הכוחות הסוריים ב-2005, משתקת את המדינה למרות חבילת הצעדים הכלכליים שאותה הציג ראש הממשלה סעד אל-חרירי הסוני. האחרון בירך על דבריו של הנשיא הנוצרי על כך שיש לבחון את הממשלה הנוכחית דרך "המנגנון החוקתי". מנהיג הדרוזים ווליד ג'ונבלאט, מצדו, אמר כי זהו "הפתרון הטוב ביותר" להוציא את המדינה והמשבר, ובהמשך יש לקיים בחירות חדשות לפרלמנט.

נשיא לבנון מישל עאון בנאום לאומה, 24 באוקטובר 2019. רויטרס
"אני ממתין לכם". נשיא לבנון, היום/רויטרס

הכלכלה הלבנונית, שעמודי התווך שלה כוללים בנייה ותיירות, סבלה משנים של צמיחה נמוכה כתוצאה מהסערות האזוריות, עם מלחמה מתמשכת מעבר לגבול עם סוריה. החוב הלאומי שלה, המהווה 150% מהתוצר המקומי הגולמי, הוא אחד מהגבוהים בעולם.

ארצות הברית, בריטניה וצרפת הפצירו בלבנון בימים האחרונים לפעול במהירות כדי לבצע רפורמות וקיצוצים, והביעו את תמיכתן במפגינים. בלבנון מקווים שהרפורמות ישכנעו את התורמים ממדינות המערב לשחרר 11 מיליארד דולר שהובטחו בשנה שעברה, אך מותנים בהעברתן של הרפורמות המתעכבות.

עוד בוואלה!

בלבנון השסועה, המפגינים מצליחים להתאחד בשנאתם חוצת העדות לממסד

לכתבה המלאה

נשיא לבנון: תומך בדיאלוג עם המפגינים

בנאום שנשא בפני האומה, הבטיח עאון כי הוא יילחם בשחיתות הממשלתית כפי שדורשים מאות אלפי המפגינים. הוא אמר כי יש צורך לבחון את הרכב הממשלה, והוסיף כי הוא יתמוך בחוקים חדשים שנועדו להיאבק בשחיתות. בין היתר, אלו כוללים הסרת הסודיות הבנקאית מחשבונותיהם של פוליטיקאים, וביטול החסינות לפוליטיקאים שתאפשר לחקור אותם ולהעמידם לדין.

הוא התייצב לצד תסכול המפגינים, ואמר כי השחיתות "אוכלת אותנו עד העצם". הוא אמר למפגינים: "הצעקות שלכם לא צריכות להיות לשווא". נשיא לבנון אמר כי הוא מוכן להיפגש עם נציגיהם. "אתם תשמעו מאתנו לגבי החששות שלנו מפני קריסה כלכלית", אמר עאון.

חיילים מול מפגינים בעיר צידון, לבנון, 24 באוקטובר 2019. רויטרס
חיילים מול מפגינים בעיר צידון, היום/רויטרס
הפגנה בלבנון כנגד הממשל בעיר טריפולי
 23 באוקטובר 2019. רויטרס
ההפגנות בלבנון בעיר טריפולי/רויטרס

"אנחנו נדון במה שניתן לעשות כדי להשיג את מטרותיהם, מבלי לגרום לקריסה כלכלית ולכאוס, ולפתוח בדיאלוג שיכול להוביל לתוצאות ולהגדיר את האפשרויות שיובילו לתוצאות הטובות ביותר", אמר הנשיא. "הדיאלוג הוא תמיד הישועה הטובה ביותר. אני ממתין לכם".

הצעדים הממשלתיים שהוכרזו השבוע, הכוללים קיצוצים במשכורות השרים ומסים על הבנקים, לא הצליחו לנטרל את הכעס העממי ולהניע את התורמים המערביים להתקדם במימון שהובטח. "הנאום הזה כלל לא שכנע אותנו", אמרה קלרה, סטודנטית באוניברסיטה. "שמענו את זה הרבה בעבר. זו הסיבה שאנחנו נשארים כאן עד שהממשלה תיפול".

בעיירה ג'ל אל דיב, מפגינים נופפו בדגלי לבנון והצטיידו במטריות ומעילים, כדי להמשיך בהפגנות למרות הגשם. חלקם הקימו מחסומים מאולתרים כדי לחסום כביש ראשי. "אנחנו רוצים לספר למישל עאון, חשבנו שאנחנו הבנים שלך. חיכינו לך שמונה ימים והיום הבנו שזה היה לשווא", אמר סלאם זטארי, שדיבר במיקרופון כדי לשלהב מאות מפגינים.

הפגנה בלבנון כנגד הממשל בעיר טריפולי
 23 באוקטובר 2019. רויטרס
ההפגנות בלבנון בעיר טריפולי/רויטרס

המפגינים, החסרים הנהגה ברורה, מסרבים לסגת מדרישותיהם להתפטרותה של הממשלה בת השנה. הצבא מתקשה למנוע מהם לחסום את הכבישים, אך הוא הבטיח שלא להשתמש בכוח כדי לבצע זאת. בתי הספר והבנקים יישארו סגורים גם מחר. איגוד הבנקים אמר כי הפעילות תחודשת עם התייצבות המצב, וכי פעילות הבנקים תוגבל לתשלום משכורות דרך כספומטים.

"אף אחד לא יכול לשאת ולתת בשם הרחוב. הם חייבים להשיג את מטרותיהם של ההמונים והתפטרות הממשלה היא הדרישה העיקרית", אמר בסיל סלאח, בן 39. "הכדור מתגלגל והוא לא לטובת הממשלה".

ההפגנות נותרו ברובן שלוות גם ביומן השמיני ברציפות, פרט לכמה דיווחים על תקריות בין מפגינים לבין אנשי מפלגות שונות, כמו חיזבאללה ואמל השיעים, ותומכי המפלגה של הנשיא, שהוא בעל ברית של חיזבאללה.

(עדכון ראשון: 15:31)

הפגנה בלבנון כנגד הממשל בעיר טריפולי
 23 באוקטובר 2019. רויטרס
ההפגנות בלבנון/רויטרס
הפגנה בלבנון כנגד הממשל בעיר טריפולי
 23 באוקטובר 2019. רויטרס
ההפגנות בלבנון/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully