וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלבנון השסועה, המפגינים מצליחים להתאחד בשנאתם חוצת העדות לממסד

20.10.2019 / 8:31

המשבר הכלכלי החריף והשחיתות הוציאו אזרחים מכל העדות לרחובות נגד מנהיגיהם, במקום אחד נגד השני. נסראללה עוד צופה מהצד, וגם אם הממשלה תיפול, יתקשו המפגינים להשיג את מבוקשם

צילום: רויטרס

אם יש מאפיין אחד בולט ללבנון הוא הפילוג העדתי והאתני שלה. הוא מקובע בחוקה, המחלקת את תפקידי המפתח בהנהגת המדינה לפי שיוך עדתי, והוא הוביל למלחמת אזרחים עקובה מדם ולשיתוק פוליטי מתמשך. לכן, העובדה שההפגנות הסוחפות את ארץ הארזים בשלושת הימים האחרונים הן ספונטניות וא-פוליטיות ממחישה עד כמה המצב במדינה חמור.

לאזרחים נמאס מהשחיתות הכרונית, שהיא מנת חלקם של כל הפלגים הפוליטיים, בין אם הם שיעיים, סוניים, דרוזים, נוצרים או אחרים. ראש הממשלה סעד אל-חרירי, הפוליטיקאי הסוני הבכיר ביותר, מנסה לקדם גזירות כלכליות קשות כדי לקבל סיוע מגופים בינלאומיים, אך כשהלבנוני הממוצע מגלה שהוא שילם מיליוני דולרים רק כדי להשתיק דוגמנית שעמה קיים יחסי מין הוא אינו יכול שלא לצאת בזעם לרחובות.

מפגינים מניפים את הדגל הלאומי של לבנון ומדליקים נרות בהפגנות נגד הממשלה בביירות ב-19 באוקטובר 2019. רויטרס
הפגנה חוצת מגזרים. מפגינים מניפים את הדגל הלאומי ומדליקים נרות בביירות, אתמול/רויטרס

אז הסונים שורפים את תמונותיו של אל-חרירי, אחד האנשים העשירים ביותר בלבנון, והשיעים לא מהססים לתקוף את נציגיהם מחיזבאללה ואמל, כשהנוצרים לא חוסכים את שבטם מהנשיא מישל עאון. במקום להתקוטט בינם לבין עצמם, ריכזו המפגינים את הזעם והתסכול שלהם כלפי האליטה כולה, שקוטפת את פירות השסע החברתי לכיסיה במשך עשורים ארוכים.

חלק מכלי התקשורת הערביים, שאופי סיקוריהם את האירועים הפוקדים את האזור נובע מהשקפותיהם, מנסים לצבוע את המחאה לפי המחנות הקבועים של סונים מול שיעים. עם זאת, כפי שקרה בעיראק החודש, האמת היא פשוטה בהרבה. האזרחים פשוט מאסו בשליטים, לאל קשר לשיוכם העדתי. אם איראן מזוהה עם מצבם הקשה כמו בעיראק, אז גם היא תחטוף מטחי קללות מהמפגינים, אולם אין זו מחאה שנולדה ישירות בשל השפעה זרה כזו או אחרת.

עוד בוואלה!

נסראללה מזהיר: הפלת הממשלה בלבנון תוביל לקריסה כלכלית או מהומות

לכתבה המלאה
ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי נואם ברקע ההפגנות במדינה, 18 באוקטובר 2019. רויטרס
הבטיח "חדשות חיוביות" שלא קרו. אל-חרירי/רויטרס

כך, למשל, בעת שידור של כתבת רשת אל-ערביה הסעודית מביירות, אחד המפגינים הטיח בה שהם "ערוץ אל-עבריה (העברי)", לאור היחסים המתהדקים, גם אם מאחורי הקלעים, בין ריאד ומדינות המפרץ לירושלים. מנגד, רשת אל-מנאר של חיזבאללה נאלצה לקטוע את שידוריה כשאחד המפגינים צעק "ישראל טובה מכם", בהתייחסו להנהגה הלבנונית. כולם חוטפים, ללא הבדל של דת, גזע או שיוך פוליטי.

ישראל תושפע משכנתה

אל-חרירי, אל-חרירי, שמעמדו נחלש אחרי פארסת ההתפטרות שלו לפני כשנתיים, בעת שספק נחטף על ידי ערב הסעודית, הקצה 72 שעות לשותפיו הפוליטיים להסכים ליישום הרפורמות שלו. ספק אם זה ירצה את המפגינים, שכבר רוצים להפיל את הראש כולו - החלפת שיטת הבחירות המתבססת על מפתח עדתי - ולא רק את המסים שתוכננו להיגזר על שיחות ווטסאפ ושירותים אחרים.

גם אם אל-חרירי יתפטר, המערכת הנוכחית לא תאפשר פתרון של ממש. לבנון הייתה כבר בעשור האחרון ללא נשיא במשך שנתיים וחצי, וללא פרלמנט מתפקד במשך כמה שנים, בשל היריבויות הפנימיות. מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה, שנציגי ארגונו מכהנים בפרלמנט ובממשלה, מתנגד להתפטרות הממשלה בשל הסיבה הזו. באופן חריג הוא הודה כי גם לארגונו, הנתמך על ידי איראן, יש חלק במשבר הנוכחי, אולם קרא ליתר הפוליטיקאים שלא להתנער מאחריותם.

הצבא הלבנוני מול המפגינים בביירות, 19 באוקטובר 2019. רויטרס
ההפגנות הנוכחיות עשויות להיות משחק ילדים. הצבא הלבנוני עומד מול המפגינים בביירות, אתמול/רויטרס

נסראללה ניסה להציג את ארגונו כמי שעומד לצד דרישות העם, אך הכיר בכך שאם תומכי חיזבאללה היו מצטרפים להפגנות, היו רואים בהן ככאלו המוכוונות על ידי איראן. מנהיג הארגון השיעי הזהיר כי יש שתי אפשרויות במקרה של נפילת הממשלה, ושתיהן גרועות - קריסה כלכלית או מהומות אזרחיות. עימותים ספורדיים כבר פרצו בכמה מוקדים, ושני בני אדם נהרגו מאש מאבטחיו של חבר פרלמנט לשעבר בעיר טריפולי. ברשתות החברתיות דווח גם על אלימות שנקטו אנשי חיזבאללה ואמל נגד מפגינים.

זו דוגמה מובהקת לכישלונה של לבנון כמדינה. לכל מיליציה המייצגת עדה מסוימת יש כלי נשק, ולאחת מהן, חיזבאללה, יש למעשה צבא מקביל לצבא הרשמי. חלוקת המשאבים הממשלתית נעשית לפי אינטרסים אישיים או מקומיים, והתוצאה היא מעט מאוד השקעה בכלל האזרחים. הצבא הבהיר כי הוא תומך בדרישות המפגינים, אך כשהוא לא מסוגל לרסן את הארגונים המזוינים הפועלים מחוץ למסגרת החוקית של המדינה הצהרותיו לא שוות הרבה.

פעילותם של אותם ארגונים ומיליציות תרמה חלק ניכר למשבר הכלכלי הנוכחי. בשל ההשפעה של איראן על לבנון דרך חיזבאללה, הגבירה ארצות הברית את הסנקציות על המגזר הבנקאי במדינה. במקביל, ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות ומדינות המפרץ האחרות מסתייגות מלהעביר את הסיוע הכלכלי הגדול שנהגו להעביר לביירות בעבר. חרירי הבטיח לבשר "חדשות חיוביות" אחרי שנועד עם יורש העצר של איחוד האמירויות החודש, אולם מסיבה לא ידועה, הן לא קרו. אדרבא, מדינות המפרץ הזהירו בימים האחרונים את תושביהן מלבקר בלבנון, שנשענת במידה רבה על ענף התיירות.

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, 19 באוקטובר 2019. צילום מסך
הודה כי לארגונו יש חלק במשבר. נסראללה/צילום מסך

ללבנון יש את אחד הגירעונות העמוקים ביותר בעולם, וללא שינויים אמתיים במערכת הכלכלית, הכסף הזר לא יגיע, והניסיון לגבות אותו דרך מסים משונים על האזרחים נחל כישלון חרוץ. משמעות הדבר עשויה להיות פשיטת רגל בתוך כמה חודשים, ואז היקף ההפגנות הנוכחיות עשוי להיות משחק ילדים לעומת מה שיתרחש אז בשכנה מצפון. אל-חרירי חזר לאחרונה בידיים ריקות גם מצרפת, השליטה הקולוניאלית לשעבר שלה עדיין יש השפעה רבה על לבנון ועל משפחתו. היו שרמזו שחיזבאללה דוחף להפגנות האלו בשל הלחץ הכלכלי המופעל עליו ומאלץ אותו לצמצם את פעילותו, אולם נסראללה הכחיש זאת.

"מהפכת הווטסאטפ", כפי שכינה העיתון אל-אחבאר המזוהה עם חיזבאללה את גל המחאה הנוכחי, עשויה לדעוך כמה הפגנות קודמות בשנים האחרונות, על אף שהיא התרחבה במהירות למחאה אנטי-ממסדית כוללת, בדומה למה שאירע במדינות אחרות בעולם הערבי בשנה החולפת וב"אביב הערבי". לא מעט רואים בגל ההפגנות הנוכחי "אביב ערבי 2", אחרי שהרודנים של סודאן ואלג'יריה נפלו, אך בסוף העשור הנוכחי כמו בתחילתו, לא ברור כיצד ייראה השלטון החדש. במקרה של לבנון עתירת הטילים והרקטות, לכל אנרכיה צפויה להיות השפעה ישירה גם על ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully