וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאת הענק משתקת את לבנון; אל-חרירי הציב 72 שעות לפתרון המשבר

סוכנויות הידיעות ויפעת רוזנברג

18.10.2019 / 18:59

צירי תנועה מרכזיים בביירות ובמוקדים נוספים נחסמו לתנועה במהלך יומה השני של המחאה בעקבות המשבר הכלכלי במדינה. על פי דיווחים, שני בני אדם נהרגו מירי מאבטחי חבר פרלמנט לשעבר. אל-חרירי נתן אולטימטום לחברי ממשלתו להשגת הסכם

צילום:רויטרס, עריכה:שאול אדם

עשרות אלפי מפגינים חסמו היום (שישי) צירי תנועה ושרפו צמיגים ברחבי לבנון. זאת במסגרת יומה השני של המחאה הקוראת להביא לסיומו של השלטון שהוביל למשבר כלכלי במדינה. אזרחים מכל קצות לבנון יצאו לרחובות כשהם נושאים שלטים וקוראים להתפטרותו של ראש הממשלה, סעד אל-חרירי. המפגינים הגיעו למוקדים רבים, בהם הבירה ביירות וארמונו של הנשיא מישל עאון. כמו כן, על פי דיווח ברשת סקיי ניוז בשפה הערבית, שני מפגינים נהרגו ושבעה נוספים נפצעו מירי מאבטחי חבר פרלמנט לשעבר בעיר טריפולי.

אל-חרירי נשא הערב נאום, במהלכו נתן לחברי ממשלתו ארכה בת 72 שעות להשגת הסכם שיוביל לפתרון המשבר הכלכלי. "אני מנסה ארבע שנים לחפש פתרון, לחכות זאת כבר לא אופציה ומי שיש לו פתרון למשבר שיביא אותי", אמר ראש הממשלה. "אני חש בכאבם של הלבנונים ותומך בזכותם להביע את עצמם. הכעס הוא תגובה טבעית נוכח המצב הפוליטי בלבנון ואתמול זה התפוצץ. האנשים נתנו לנו הזדמנות יותר מפעם אחת, ופעם שנייה ושלישית ועשירית".

הפגנות בביירות במחאה על המצב הכלכלי הירוד - ה-18 באוקטובר 2019. AP
קוראים להתפטרות ראש הממשלה. מפגינים בביירות, היום/AP

בתי ספר, בנקים ועסקים נסגרו לאור הסלמת המחאה, שהתפשטה כמעט לכל עיר ומחוז במדינה. עשן היתמר מעל ביירות וערים נוספות בעקבות שריפות הצמיגים. הדרך לנמל התעופה הבינלאומי בביירות נחסמה על ידי המפגינים, ובשוליה נראו עוברי אורח צועדים עם מזוודות. בכמה מוקדים אף פרצו עימותים, כשהמפגינים הבעירו מבנים וניפצו חלונות ראווה.

בעקבות המחאה, שר החוץ ג'בראן באסיל אמר כי "מה שקרה היה צפוי ומה שיבוא יהיה עוצמתי יותר. הלבנונים ניצבים בפני שתי ברירות, או קריסה או חילוץ". לטענתו, ההפגנות ברחבי המדינה עולות בקנה אחד עם דרישות הממשלה, אולם "יש גורמים כלכליים שמנהלים מלחמה כלכלית נגד לבנון ומנסים להפיל את המשטר". באסיל הצהיר כי "אם הממשלה לא תצליח לאשר את התקציב עד סוף החודש עליה להתפטר".

עוד בוואלה!

היום ה-10 למבצע הטורקי בסוריה

לכתבה המלאה
ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי נואם ברקע ההפגנות במדינה, 18 באוקטובר 2019. רויטרס
"חש בכאבם של הלבנונים ותומך בזכותם להביע את עצמם". אל-חרירי, הערב/רויטרס

פאדי עיסה, מפגין בן 51 שהגיע יחד עם בנו, סיפר כי "הגענו לרחובות בגלל שאנחנו לא יכולים יותר לסבול את המצב הזה. השלטון מושחת לגמרי. הם כולם גנבים, הם הגיעו לממשלה כדי למלא את כיסיהם, לא כדי לשרת את המדינה". עוד הוסיף עיסה כי "אנחנו לא רוצים את התפטרותם, אנחנו רוצים שהם ייקחו אחריות. הם צריכים להשיב את כל הכסף שגנבו. אנחנו רוצים שינוי".

מפגין נוסף, לואי עובייד, אמר כי "אנחנו כאן היום כדי לדרוש את זכויותינו. המדינה מושחתת, זבל נערם ברחבי הרחובות ונמאס לנו מכל זה". לדבריו, "אנחנו כאן למען עתיד ילדינו. אין לנו עתיד, אין עבודות וזה לא מקובל יותר. שתקנו במשך זמן רב ועכשיו זה הזמן לדבר".

הפגנות בביירות במחאה על המצב הכלכלי הירוד - ה-18 באוקטובר 2019. רויטרס
הדרך לנמל התעופה הבינלאומי נחסמה. שורפים צמיגים בלבנון, היום/רויטרס

היקפן יוצא הדופן של ההפגנות במדינה המפולגת נראה כסימן של העמקת הזעם האזרחי על הפוליטיקאים שהובילו את המדינה למשבר. ללבנון היקף חובות מהגדולים בעולם, ואחוז האבטלה בה בקרב אזרחים מתחת לגיל 35 עומד על 37%. המשבר הכלכלי הנוכחי נגרם גם על ידי האטה בזרימת ההון ללבנון.

המחאה החלה בעקבות אישור הממשלה על הטלת מס על שיחות בווטסאפ וביישומים דומים כגון פייסבוק ופייסטיים, וזאת במסגרת המאמצים להגדלת ההכנסות עבור תקציב 2020. בעקבות זאת, בסוכנות הידיעות הלבנונית העניקו להפגנות את השם "אינתיפאדת הווטסאפ". עם זאת, לאור המחאה הגוברת נגד הצעד, משרד התקשורת הלבנוני הודיע על ביטול המס.

(עדכון ראשון: 17:21)

הפגנות בביירות במחאה על המצב הכלכלי הירוד - ה-18 באוקטובר 2019. רויטרס
מפגינים בלבנון, היום/רויטרס
הפגנות בביירות במחאה על המצב הכלכלי הירוד - ה-18 באוקטובר 2019. רויטרס
מפגינים בלבנון, היום/רויטרס
הפגנות בביירות במחאה על המצב הכלכלי הירוד - 18 באוקטובר 2019. רויטרס
מפגינה בלבנון, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully