וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נסראללה מזהיר: הפלת הממשלה בלבנון תוביל לקריסה כלכלית או מהומות

יפעת רוזנברג

19.10.2019 / 18:06

מזכ"ל חיזבאללה נאם ברקע המחאה הגוברת במדינה בעקבות המשבר הכלכלי. לאור קריאת המפגינים להתפטרות בכירי הממשל, שיגר אזהרה ודרש מהפוליטיקאים לשאת באחריות למצב. "לא נפקיר את עמנו ולא נאפשר להביא את המדינה לחורבן". ההפגנות ברחבי לבנון נמשכות

צילום:רויטרס, עריכה:שאול אדם

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה הזהיר היום (שבת) כי הפלת הממשלה בלבנון תוביל לקריסה כלכלית או למהומות נרחבות ברחובות. בנאום שנשא בבעלבכ לרגל ציון החג השיעי ארבעין, אמר נסראללה כי המדינה עומדת בפני שתי סכנות אמיתיות. לדבריו, "מה שקרה ביומיים האחרונים מדגיש שטיפול בבעיה באמצעות מסים יביא לפיצוץ. הטלת מיסים על הווטסאפ הוציאה את האנשים לרחובות וזה סימן".

המחאה ברחבי המדינה נמשכת זה היום השלישי, במהלכה נחסמו צירי תנועה מרכזיים ובכמה מוקדים נרשמו עימותים בין כוחות הביטחון לבין המפגינים שמוחים נגד המצב הכלכלי והשחיתות של האליטה הפוליטית. ראש הממשלה סעד אל-חרירי הציב אמש אולטימטום בן 72 שעות לחברי ממשלתו להשגת הסכם שיוביל לפתרון המשבר, ולא, רמז, הוא יתפטר.

"אנחנו לא תומכים בהתפטרות הממשלה הנוכחית מהסיבה שלא תהיה ממשלה חדשה בתוך שנה או שנתיים", הדגיש היום נסראללה, שחברי ארגונו הם חלק מהממשלה והפרלמנט. "בחירות חוזרות לפרלמנט יביאו לאותה תוצאה של הפרלמנט הנוכחי. אם הממשלה הנוכחית לא תוכל לפתור את הבעיות הנוכחיות גם ממשלה חדשה לא תצליח לפתור אותן".

"כמה מהמנהיגים הפוליטיים מתנהגים כמו צופים מהגבעה, מסירים אחריות ומאשימים את האחרים", הוסיף מזכ"ל הארגון השיעי. "על כולם בלבנון, מי שחוץ לשלטון ומי שבתוכו, לשאת באחריות כלפי המציאות החמורה בה נמצאת המדינה".

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, 19 באוקטובר 2019. צילום מסך
"טיפול בבעיה באמצעות מסים יביא לפיצוץ". נסראללה, היום/צילום מסך

נסראללה אמר כי הוא מעריך את זעקת הכאב של המפגינים. לדבריו, "ההפגנה היא מסר לכולם וחייבים לפעול לפיו. החשיבות של ההפגנות הייתה שהן היו כנות וספונטניות והביעו את כעסם של האנשים. לא נפקיר את עמנו ולא נאפשר להביא את המדינה לחורבן. יש אופק לפתרונות ולא נאפשר לייאוש להסתנן ללבבות ולשכל הישר".

עם זאת, הבהיר כי אם הארגון השיעי יצטרף למחאה, ישתמע כאילו איראן תומכת במוחים. נסראללה ציין כי הוא "מתוסכל מהבנקים, אבל אף פעם לא חשבתי לצאת לרחובות. אם נצא לרחובות, לא נעזוב עד שכל דרישותינו ייענו".

המצב הכלכלי בלבנון הוחרף בעקבות הסנקציות שהטילה ארצות הברית על בנקים ואנשי עסקים הקשורים לחיזבאללה, בניסיון לעצור את השפעתה של איראן.

אל-חרירי אמר כי "אני מנסה ארבע שנים לחפש פתרון, לחכות זאת כבר לא אופציה ומי שיש לו פתרון למשבר שיביא אותי. אני חש בכאבם של הלבנונים ותומך בזכותם להביע את עצמם. הכעס הוא תגובה טבעית נוכח המצב הפוליטי בלבנון ואתמול זה התפוצץ. האנשים נתנו לנו הזדמנות יותר מפעם אחת, ופעם שנייה ושלישית ועשירית".

עוד בוואלה!

מחאת הענק משתקת את לבנון; אל-חרירי הציב 72 שעות לפתרון המשבר

לכתבה המלאה
הפגנות בביירות, 19 באוקטובר 2019. רויטרס
"מעריך את זעקת המפגינים". הפגנות בביירות, אמש (צילום: רויטרס)/רויטרס

עשרות אלפי אזרחים צעדו אתמול ברחבי לבנון בדרישה להתפטרות הממשל, שהוביל לטענתם למשבר הכלכלי. עדי ראייה סיפרו כי כוחות הביטחון עשו שימוש בגז מדמיע ובירי כדורי גומי כדי להרחיק את המתפרעים בעיר הבירה. עשרות בני אדם נפצעו ונעצרו.

פאדי עיסה, מפגין בן 51 שהגיע יחד עם בנו, סיפר כי "הגענו לרחובות בגלל שאנחנו לא יכולים יותר לסבול את המצב הזה. השלטון מושחת לגמרי. הם כולם גנבים, הם הגיעו לממשלה כדי למלא את כיסיהם, לא כדי לשרת את המדינה". עוד הוסיף עיסה כי "אנחנו לא רוצים את התפטרותם, אנחנו רוצים שהם ייקחו אחריות. הם צריכים להשיב את כל הכסף שגנבו. אנחנו רוצים שינוי".

הצבא הלבנוני נלחם במפגינים בביירות, 19 באוקטובר 2019. רויטרס
עימותים בין כוחות הביטחון למפגינים בביירות, אמש (צילום: רויטרס)/רויטרס

היקפן יוצא הדופן של ההפגנות במדינה המפולגת נראה כסימן של העמקת הזעם האזרחי על הפוליטיקאים שהובילו את המדינה למשבר. ללבנון היקף חובות מהגדולים בעולם, ואחוז האבטלה בה בקרב אזרחים מתחת לגיל 35 עומד על 37%. המשבר הכלכלי הנוכחי נגרם גם על ידי האטה בזרימת ההון ללבנון.

(עדכון ראשון: 11:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully