וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת החרמת הטלפונים מדוברי נתניהו: בית המשפט אישר חיפוש "כירורגי"

במסגרת חקירת הטרדת עד המדינה, בית המשפט קיבל את בקשת המשטרה לבצע חיפוש במכשיריהם של ארבעה ממקורבי רה"מ בפיקוח. פרקליטי דוברי ראש הממשלה: "נערער על ההחלטה לאלתר". בתום הדיון הבהירו בפרקליטות: אין אינדיקציה למעורבות רה"מ בהטרדה

צילום: אבי כהן, עריכה: עמית שמחה

הטרדת עד המדינה - כל העדכונים

  • ביהמ"ש אישר לעיין בטלפונים של ארבעה בכירים במטה הליכוד
  • נציג המשטרה: חוקרת דיווחה מחדר החקירות בקבוצה מסווגת
  • הפרקליטות: אין אינדיקציה למעורבות ראש הממשלה בהטרדה
  • פרקליטי מקורבי נתניהו: נערער על ההחלטה לאלתר
  • מקורבי יועצי רה"מ: אלמלא דובר בחקירה פוליטית התיק היה נסגר

בית משפט השלום בתל אביב אישר הערב (רביעי) את בקשת המשטרה לעיין בטלפונים הניידים של הבכירים במטה הליכוד. זאת, במסגרת חקירת פרשת הטרדת עד המדינה בתיק 4000, שלמה פילבר. השופט עלאא מסארווה אמרי כי "לנוכח השלב הדיוני הנוכחי, וגם לאחר התחשבות בפגיעה בזכויות החשודים ובפגמים שנפלו בחקירה, מצאתי, לאחר התלבטות, לקבל את בקשת המבקשת לצווי החיפוש המדודים ואשר מציעים חיפוש 'כירורגי' ומוגדר, תחת פיקוח שיפוטי צמוד". עוד הוסיף השופט כי צווי החיפוש יבוצעו על ידי חוקר מיחידה חוקרת אחרת, וממצאיו יובאו לעיון בית המשפט בלבד.

השופט מסארווה ציין בהחלטתו את הפגמים שנפלו בחקירת ארבעת אנשי הקמפיין: בעיקר העובדה שהחיפוש נעשה ללא צו, ושהנחקרים לא חתמו על טופס הסכמה לחיפוש, כפי שדורש הנוהל המשטרתי. עם זאת, הוא ציין שמיד כשהחשודים הביעו התנגדות לחיפוש, הוא הופסק מיד "ללמדנו שאין מדובר בפגיעה מכוונת או בפגיעה בחוסר תום לב". עוד ציין השופט כי "חומר החקירה מחמד על קיומו של חשד סביר בעוצמה גבוהה כי החשודים היו מעורבים בקשירת קשר לעבירת הטרדת עד".

גורם המעורה בפרטים אמר לאחר החלטת בית המשפט כי "אמנם נפלו פגמים מסויימים בהתנהלות החקירה אך עוצמת החשדות גבוהה, וקיים חשד סביר לביצוע העבירה". לדברי הגורם, "הדבר החמור בסיפור הוא שמדובר במספר אנשים שחברו לכאורה יחדיו על מנת להטריד עד מדינה". הגורם לא שלל כי ייתכן ויזומנו חשודים נוספים לחקירה בהמשך.

עורכי הדין עמית חדד ונועה מילשטיין, המייצגים את דוברי ראש הממשלה עופר גולן ויונתן אוריך, מסרו כי יערערו על ההחלטה לאלתר. "חיפוש ותפיסה של מכשירי הטלפון מבלי שקדמה לכך בקשה לבית המשפט להוצאת צו שיפוטי הוא פגם משמעותי", מסרו. "הביקורת החריפה של בית המשפט נגד המשטרה והפרקליטות מחייבים את סגירת התיק והחזרת הטלפונים הניידים ליועצי ראש הממשלה".

המכשירים הניידים של בכירים במטה הליכוד נלקחו על ידי המשטרה לפני כמה ימים במסגרת חקירתם בפרשה. בהם אוריך דוברו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו וגולן, דובר משפחת נתניהו ויוסי שלום, בכיר נוסף בקמפיין הליכוד. מקורבים ליועצי ראש הממשלה מסרו בעקבות ההחלטה כי "אלמלא היה מדובר בחקירה פוליטית, די היה במחדלים הבלתי חוקיים אותם פירט בית המשפט בכדי לסגור את התיק המופרך הזה עוד הערב".

דיון בבקשה לעיין בטלפונים של יועצי רה"מ, השלום ת"א 30 באוקטובר 2019. אבי כהן
עורכי דינם של בכירי מטה הליכוד בבית המשפט, היום/אבי כהן

הפרקליטות ביקשה מהשופט להשאיר עותק של ארבעת המכשירים הניידים של בכירי המטה במשטרה, תוך התחייבות לעיין רק בתכתובות בין התאריכים 28-30 באוגוסט. ראש מחלקת הסייבר בפרקליטות ד"ר חיים ויסמונסקי, שטען מטעם פרקליטות המדינה, הבהיר כי "כל המטרה היא רק עניין הטרדת העד. לא השלמות (בתיק) 4000 ולא שום דבר אחר".

ראש מחלקת הסייבר סיפר כי "ב-29 באוגוסט עומדת ניידת מתחת לביתו של פילבר ומקריאה עם רמקול טענות שנוגעות של פילבר. פילבר לא היה בבית. זה נודע לו שהוא ראה את הסרטון בטוויטר, ובנוסף שוטרים סיפרו לו. הוא מדווח למשטרה ומוסר תלונה ב-4 בספטמבר". הוא תיאר כי "ראשית הגיעו למי שהפעיל את הניידת ואז לשותף שלו. הייתה התרשמות שהם הופעלו על ידי אחרים. קוראים לזה הטרלה אבל זה הטרדה. הטרדה בנסיבות מחמירות".

ויסמונסקי הסביר כי עוד במהלך החקירה ביקשו מחלק מהנחקרים את הסכמתם לעיין בטלפונים הניידים שלהם. "כל הנחקרים הסכימו ופתחו את המכשיר שלהם מול החוקר. חלק מהנחקרים מדפדפים בטלפון בעצמם", אמר. לטענתו, "יש נחיצות אמיתית לעיין בטלפון אך ורק במה שרלוונטי. אנחנו לא בטוחים שגילינו את הסיפור".

עוד הוסיף כי אף אחד מארבעת הנחקרים לא חתם על טופס הסכמה לחיפוש במכשיר. השופט שאל מדוע לא ביקשו במשטרה צו, ובתגובה ענה ויסמונסקי: "בגלל שהלכו על הסכמה. זו הייתה חקירה מתגלגלת. לא אספו מודיעין מראש".

עוד בוואלה!

אחרי דבריו על רצח רבין: המרצה מבר אילן זומן לשימוע באוניברסיטה

לכתבה המלאה
דיון בבקשה לעיין בטלפונים של יועצי רה"מ, השלום ת"א 30 באוקטובר 2019. אבי כהן
עורכי דינם של בכירי מטה הליכוד בבית המשפט, היום/אבי כהן

עו"ד חדד, המייצג את גולן אמר כי "הוא לא הלך באופן חופשי לרכב להביא את המכשיר. ליווה אותו שוטר לרכב. בשום שלב לא נאמר שהוא לא חייב למסור את המכשיר. יותר מזה, נאמר לו שהוא חייב למסור את המכשיר". עוד טען כי "כשהחוקרת מסתכלת בטלפון של עופר היא צילמה ותיעדה את מה שראתה בתוך המכשיר". נציג המשטרה הודה והבהיר: "היא תיעדה את הדבר הספציפי שקשור לחקירה".

חדד טען כי המשטרה הגיעה לבית המשפט בעקבות דברים שראו בטלפונים הניידים. במשטרה הכחישו ואמרו כי "התחלנו לראות את ההתכתבויות מיום האירוע ואז החשוד ביקש שנפסיק. הבנו שההתכתבות לא הסתיימה ויש עוד תכתובת ולכם באנו לכאן".

עופר גולן. אתר רשמי
מכשירו נלקח. גולן/אתר רשמי

"החוקרת עיינה בהתכתבות בין עופר גולן ליאיר נתניהו?", שאל חדד. נציג המשטרה ענה: "החוקרת הבחינה בצ'ט כזה ופנתה אל החשוד, ושאלה אותו אם הוא מסכים לבדיקת הצ'ט. החשוד לא הסכים ולכן הטלפון נסגר". עוד הוסיף הנציג כי "היא (החוקרת) פתחה את הצ'ט בווטסאפ עם יאיר נתניהו כדי לראות אם יש יותר מהתכתבות אחת ביניהם".

עוד טען פרקליטו של דובר ראש הממשלה כי בחקירה של אוריך הוצגו לו ממצאים מהחקירה של גולן, כולל מהטלפון שלו. נציג המשטרה הודה ואמר כי "אכן הוטח בו תוכן הצ'ט". עו"ד חדד הוסיף כי "החוקרת הסתכלה גם על הודעות שלא קשורות בכלל לאירוע ושאלה עליהם את אוריך שאלות", אך במשטרה הכחישו.

חדד פנה לנציג המשטרה ואמר כי החוקרת דיווחה למפקדים שלה מחדר החקירה באמצעות קבוצה באפליקציה מסווגת של המשטרה. הנציג הודה כי יש קבוצה שנקראת "השלמות 4000". לדבריו, "מדובר בתרשומת פנימית. זה דיווח של החוקרת למפקדים שלה". עם זאת, במשטרה סירבו לענות על שאלתו של הפרקליט בנוגע למה כתבה החוקרת באותה הקבוצה.

השופט מסארווה הבהיר כי נפלו שני פגמים בהתנהלות המשטרה - לא הוגשה בקשה מראש מבית המשפט לצו לחיפוש בטלפונים הניידים, וכן לא הובהר לחשודים כי זכותם לסרב לחיפוש זה. ויסמוסקי טען כי "אם לא יינתן צו כמבוקש, זה יחנוק את החקירה". בפרקליטות הסבירו כי "אנחנו רוצים לדעת האם גורם איקס עומד מאחורי האירוע, לכן אנחנו צריכים את הצו. לא צריך להגיד שמות". עם זאת, לאחר הדיון הבהירו בפרקליטות כי אין כל אינדיקציה למעורבות נתניהו בהטרדת פילבר.

יונתן אוריך. Jonatanu, ויקיפדיה, אתר רשמי
הגיש תלונה במח"ש. אוריך/אתר רשמי, Jonatanu, ויקיפדיה

קודם הדיון הגיש דובר ראש הממשלה אוריך תלונה במחלקה לחקירות שוטרים בנוגע ללקיחת מכשיר הסלולר שלו על ידי חוקרת משטרתית. במשטרה ערכו בירור אתמול בעקבות טענות שהעלתה עורכת דינו בנושא. במשטרה דחו את הטענות ואמרו כי הטעות היחידה שנעשתה היא שלא צוין בפני אוריך כי הוא יכול לסרב לבדיקת המכשיר הנייד שלו.

נוסף לחקירת הבכירים, בכיר נוסף בקמפיין האחראי על הניו מדיה של ראש הממשלה, טופז לוק, מסר עדות במשטרה ועובדת נוספת, שעבדה בדוברות מטה הליכוד, זומנה מוקדם יותר היום למתן עדות במשטרה. גורמים המעורים בפרטים מסרו כי איננה חשודה וכי נקראה למסור עדות פתוחה בלבד, ענתה לשאלות החוקרים ושוחררה.

שלמה פילבר בחקירה, 21 בפברואר 2018. מוטי מלרוד, הארץ, מערכת וואלה! NEWS
חקירת הפרשה החלה בשל הטרדתו. פילבר/מערכת וואלה! NEWS, מוטי מלרוד, הארץ

חקירת הפרשה החלה לאחר שבחודש אוגוסט האחרון הגיעו כמה מפגינים מתחת לביתו של עד המדינה פילבר עם רמקולים, ממנו עלו הקריאות: "מומו פילבר, מה הם עשו לך ששיקרת נגד ראש הממשלה?". הפעילים השמיעו ברמקולים בקול רם קטע מראיון שנתן פילבר לתקשורת לפני שחתם על הסכם עד המדינה, ובו אמר כי אישר את מיזוג בזק-יס לפי הנהלים וחוות הדעת המקצועיות.

(עדכון ראשון: 15:22)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully