וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסגן שהסגיר את מקומות המסתור: פריצת הדרך במצוד אחרי אל-בגדאדי

28.10.2019 / 12:20

שירותי המודיעין המערביים והערביים התקשו במשך שנים לאתר את מנהיג דאעש, שנהג לשוחח עם בכירי ארגונו במיניבוסים עמוסי ירקות על מנת להתחמק מזיהוי. כשאחד מחמשת בכיריו "זימר" את נקודות המפגש בסוריה, ה-CIA עקב ואל-בגדאדי עשה את הנסיעה האחרונה

צילום: רויטרס, צילום סטילס: AP, עריכה: עמית שמחה

במהלך המצוד הממושך שלהם אחרי אבו בכר אל-בגדאדי, שירותי המודיעין של עיראק הצליחו להשיג פריצת דרך בפברואר 2018 אחרי שהצליחו ללכוד את אחד מסגניו - כך אמרו שני גורמי מודיעין עיראקיים. הוא העביר להם מידע חשוב על הדרך שבה הוא הצליח להימלט כל כך הרבה שנים, כשבין היתר, סיפר אסמאעיל אל-עת'וואי, מנהיג ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) היה נע במיניבוסים עמוסים בירקות כדי לחמוק מזיהוי.

אל-עת'וואי נתפס על ידי הרשויות בטורקיה והוסגר לעיראק, ולפי אחד הגורמים, "הוא נתן מידע בעל ערך שעזר לצוות של סוכנויות המודיעין להשלים את החלקים החסרים בפאזל התזוזה ומקומות המסתור של אל-בגדאדי". הוא הוסיף: "אל-עת'וואי נתן לנו מידע על חמישה אנשים, כולל על עצמו, שנפגשו עם אל-בגדאדי בסוריה ועל המקומות השונים שבהם השתמשו".

מנהיג דאעש אבו-בכר אל-בגדאדי בתמונה מיולי 2014. AP
עבר מכפר לכפר באידליב. אבו בכר אל-בגדאדי/AP

עד שחוסל במבצע מיוחד של כוחות אמריקניים, חוו שירותי המודיעין המערביים והערביים תסכול רב כשחיפשו רמזים על מקום הימצאו של האדם שכפה שלטון טרור ברחבי סוריה ועיראק, הורה לאנשיו על הוצאות להורג המוניות ועריפות ראשים, והיה גם אחראי על מתקפות טרור רצחניות שבוצעו בחמש יבשות בשם האידיאולוגיה הקיצונית שלו.

העברת פעילי דאעש לצד השני, כמו אל-עת'וואי, הייתה חיונית עבור הסוכנים שניסו לאתר את אל-בגדאדי. אל-עת'וואי, בוגר לימודי מדעים אסלאמיים, הוגדר על ידי שירותי המודיעין העיראקיים כאחד מחמשת סגניו הבכירים של המנהיג. הוא הצטרף לאל-קאעדה ב-2006 ונעצר על ידי הכוחות האמריקניים ב-2008. לפי הגורמים העיראקיים, הוא שוחרר כעבור ארבע שנים. בהמשך, אל-בגדאדי הטיל עליו תפקידים מרכזיים כמו העברת הוראות דתיות ובחירת מפקדי הארגון. אחרי הקריסה של דאעש ב-2017, ברח אל-עת'וואי לסוריה יחד עם אשתו הסורית.

נקודת מפנה נוספת הגיעה מוקדם יותר השנה, כשבמבצע משותף של שירותי המודיעין האמריקניים, הטורקיים והעיראקיים נתפסו בכירים נוספים בארגון, בהם ארבעה עיראקים ואחד סורי.

עוד בוואלה!

סולימאני על הכוונת: חיסול מנהיג דאעש מדליק נורות אזהרה אצל מבוקשי העל

לכתבה המלאה
תמונת לווין של המתחם שבו הסתתר אל בגדאדי. רויטרס
ה-CIA צפה במתחם במשך חמישה חודשים/רויטרס

"הם נתנו לנו את כל המקומות שבהם הם נפגשו עם אל-בגדאדי בתוך סוריה, ואנחנו החלטו לתאם עם ה-CIA כדי להקצות יותר משאבים לאזורים האלו", אמר אחד הגורמים העיראקיים, שלו יש קשרים קרובים לשורת סוכנויות מודיעין. "באמצע 2019 הצלחנו לאתר את אידליב בתור המקום שבו אל-בגדאדי עובר מכפר לכפר יחד עם משפחתו ועם שלושה מיועציו הקרובים", אמר הגורם.

לדבריו, מודיעים בתוך סוריה הבחינו באזרח עיראקי שחבש כיסוי ראש משובץ בשוק באידליב וזיהו אותו מתמונה. זה היה אל-עית'וואי, והם עקבו אחריו לבית שבו אל-בגדאדי שהה. "העברנו את המידע ל-CIA והם השתמשו בלווין ובמל"טים כדי לצפות במקום בחמשת החודשים האחרונים", אמר הגורם.

לפני יומיים, עזב אל-בגדאדי את המקום עם משפחתו בפעם הראשונה, ונסע במיניבוס לעיירה קרובה. "זה היה הרגע האחרון בחיים שלו", אמר הגורם.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ תיאר אתמול את אל-בגדאדי כמי ש"ילל ובכה" ברגעיו האחרונים, ואמר כי הוא נהרג לצד שלושה מילדיו אחרי שהפעיל חגורת נפץ כשניסה להימלט במנהרה ללא מוצא.

  • עוד באותו נושא:
  • דאעש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully