וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי אל-בגדאדי: ארה"ב והכורדים חיסלו את יד ימינו של מנהיג דאעש

חברי המיליציה הכורדית הודיעו כי דובר "המדינה האסלאמית" נהרג בגבול סוריה-טורקיה. במקביל, בוושינגטון חוששים מפעולות נקם של תומכי דאעש, בצל מבצע החיסול שנקרא על שמה של אמריקנית שנרצחה על ידי הארגון. בעיראק טוענים כי מבריח סורי הוא שחשף את מיקומו של אל-בגדאדי

צילום: רויטרס, צילום סטילס: AP, עריכה: עמית שמחה

שעות לאחר ההודעה על חיסול מנהיג ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) אבו בכר אל-בגדאדי, המיליציה הכורדית (YPG) הודיעה הערב (ראשון) כי דובר דאעש, אבו חסן אל-מוהג'יר, נהרג במבצע משותף עם ארצות הברית בצפון סוריה. הכוחות אמרו כי במאמצים מודיעניים משותפים איתרו את אל-מוהג'יר בג'רבולוס שעל גבול טורקיה.

מפקד הכוחות הסוריים הדמוקרטיים (SDF), מזלום עבדי, אמר כי החיסול היה בהמשך למבצע קודם בו נהרג אל-בגדאדי. לדבריו, הדובר היה יד ימינו של מנהיג דאעש.

הריסות בברישה שבסוריה, שם חוסל מנהיג ארגון המדינה האסלאמית דאעש אבו בכר אל-בגדאדי, 27 באוקטובר 2019. AP
הכורדים טוענים לחיסולו של דובר דאעש. הריסות במקום בו אותר אל-בגדאדי בברישה, היום/AP

בעקבות חיסול אל-בגדאדי, גורמים בארצות הברית מסרו כי הם נערכים לאפשרות של פעולות נקם מצד תומכי דאעש. בכיר במחלקה לביטחון לאומי הצטרף לאזהרות, ואמר כי "לא אהיה מופתע לראות עלייה בניסיונות להוציא לפועל מתקפות, בעת שהארגון מנסה להוכיח כי הוא עדיין רלוונטי".

עוד הוסיף הבכיר כי צפויים עימותים פנימיים בתוך דאעש במאבק על הנהגת הארגון. עם זאת, ציין כי "אף אחד לא יזכה למעמדו של אל-בגדאדי".

עוד בוואלה!

המידע מהאישה שהוביל לאיתורו: פרטים חדשים על מבצע חיסול אל-בגדאדי

לכתבה המלאה
קיילה ג'ין מולר, אזרחית ארצות הברית שמוחזקת בידי דאעש בתמונה שצולמה בשנת 2013 בזמן שהותה בסוריה. רויטרס
מבצע החיסול נקרא על שמה. קיילה ג'ין מולר/רויטרס

מבצע החיסול נקרא על שם קיילה ג'ין מולר, שהוחזקה על ידי אנשי דאעש מאז שנת 2013 ונרצחה שנתיים לאחר מכן. היועץ האמריקני לביטחון לאומי רוברט אובריאן אמר כי "יו"ר המטות המשולבים בפנגטון קרא למבצע במהלכו חוסל אל-בגדאדי על שמה של קיילה ג'ין מולר. אנשים צריכים לדעת על הסבל שעברה".

מולר נחטפה בחאלב, לשם נסעה עם בן זוגה. טרם נסיעתה היא תיעדה את עצמה והסבירה את הסיבות למסע המסוכן. "אני מביעה סולידריות עם העם הסורי", הצהירה. "אני מתנגדת לברוטליות ולהרג שהרשויות הסוריות מבצעות נגד העם הסורי. שתיקה היא השתתפות בפשע הזה". כמה חודשים לאחר מכן, קיבלו עמיתיה סרטון, שבו נראית מולר כשהיא עוטה חיג'אב ומתחננת על חייה.

המבריח הסורי שהוביל לאיתור

גורמים עיראקים מסרו כי באמצע ספטמבר הם זיהו אדם סורי שנהג להבריח את נשותיהם של שני אחיו של אל-בגדאדי, אחמד וג'ומה, לאידליב דרך טורקיה. אותו מבריח אף סייע להעביר את ילדיו של מנהיג הארגון מעיראק. בכירי מודיעין עיראקים אמרו שהצליחו לגייס אותו במטרה להעביר מידע על הנתיב בו נסע והיעד אליו הוביל את נוסעיו. יחד איתו, נעזרו גם באחת מנשותיו ואחד מאחייניו של אל-בגדאדי. את הגילוי המודיעיני העבירו ל-CIA.

לדברי הגורמים, הם העבירו לוושינגטון נתונים בזמן אמת על הגעת אל-בגדאדי לאידליב. הם תיארו את מנהיג דאעש כבן 48, פרנואיד, בעל הליכה איטית בשל פצעי המלחמה וחולה סכרת. הגורמים טענו כי הוא התרגל לשנות את מיקומו ועבר בשנים האחרונות בין מזרח סוריה ומערב עיראק, לפני שהגיע למחוז אידליב.

הריסות בברישה שבסוריה, שם חוסל מנהיג ארגון המדינה האסלאמית דאעש אבו בכר אל-בגדאדי, 27 באוקטובר 2019. AP
ההודעה על הגעתו לאידליב הועברה בזמן אמת. הריסות במקום בו אותר אל-בגדאדי בברישה, היום/AP

בשבוע שעבר, בארצות הברית ועיראק גבר החשד כי אל-בגדאדי אכן מסתתר באידליב, ונע בין בתים באזור ברישה. בשלב מסוים, וושינגטון התערבה ובעזרת אמצעים טכנולוגים הצליחה לבסס מידע על אודות מקום הימצאו והאנשים שסובבים אותו. אחד מהם היה אבו מוחמד אל-חלבי, מנהיג קבוצת חורס אל-דין בג'יהאד הסלפי, שנחשבת ליריבתה של דאעש. רק לפני כמה שבועות, חברי הקבוצה הוציאו להורג אנשים שנחשדו בתמיכה בארגון "המדינה האסלאמית".

לפי גורמים מקומיים, הבית בו שהה אל-חלבי נבנה בשנה שעברה מעל מתחם מנהרות. הוא נחשב למקום מחבוא אידאלי עבור מי שמבקש להימלט, ונדרש כוח עצום כדי לפגוע בו.

אבו בכר אל-בגדאדי, מנהיג דאעש, 29 אפריל 2019. עיבוד תמונה
המידע על מיקומו הועבר על ידי מבריח מקומי. אל-בגדאדי/עיבוד תמונה

מוקדם יותר היום אישר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי אל-בגדאדי חוסל במבצע אמריקני במחוז אידליב שבצפון-מערב סוריה. לדבריו, לא היו נפגעים בשורות הכוחות האמריקניים, פרט לפציעתו של אחד הכלבים שסייעו במשימה. טראמפ ציין כי מספר רב מתומכיו של אל-בגדאדי נהרגו במבצע, וכי ארצות הברית תפרסם את המספר המדויק של ההרוגים בהמשך.

טראמפ אמר כי כוחות אמריקניים שהו במתחם בצפון-מערב סוריה במשך כשעתיים, וציין כי אל-בגדאדי הרג את עצמו באמצעות פיצוץ חגורת נפץ בתוך מנהרה במקום. "מידע רגיש נלקח במהלך הפשיטה", אמר טראמפ. "הוא מת כמו כלב, כמו פחדן. הוא היה אדם חולה ומושחת ועכשיו הוא איננו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully