וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ אישר: חיסלנו את מנהיג דאעש אל-בגדאדי

נשיא ארה"ב אישר את מותו של מנהיג דאעש, אחרי מבצע אמריקני בשטח סוריה. לדבריו, הטרוריסט המבוקש הפעיל חגורת נפץ והרג את עצמו. "מידע רגיש נלקח במהלך הפשיטה". הוא הוסיף כי הוא "צרח ובכה" לפני שחוסל. בעולם מברכים, אך ברוסיה זלזלו: "עוד דיווח על חיסולו"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אישר היום (ראשון) כי מנהיג ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) אבו בכר אל-בגדאדי חוסל במבצע אמריקני במחוז אידליב שבצפון-מערב סוריה. לדבריו, לא היו נפגעים בשורות הכוחות האמריקניים, פרט לפציעתו של אחד הכלבים שסייעו במשימה. טראמפ ציין כי מספר רב מתומכיו של אל-בגדאדי נהרגו במבצע, וכי ארצות הברית תפרסם את המספר המדויק של ההרוגים בהמשך.

טראמפ אמר כי כוחות אמריקניים שהו במתחם בצפון-מערב סוריה במשך כשעתיים, וציין כי אל-בגדאדי הרג את עצמו באמצעות פיצוץ חגורת נפץ בתוך מנהרה במקום. "מידע רגיש נלקח במהלך הפשיטה", אמר טראמפ. "הוא מת כמו כלב, כמו פחדן. הוא היה אדם חולה ומושחת ועכשיו הוא איננו".

הנשיא הוסיף כי שלושה מילדיו של אל-בגדאדי נהרגו בעת שפוצץ את עצמו. עוד 11 ילדים נפצעו והועברו לגורם שלישי, שלא נמסר מיהו. "הכלבים רדפו אחריו, הוא הפעיל את האפוד שלו, הרג את עצמו ושלושה מילדיו. הגופה שלו הושחתה בפיצוצים. המערה קרסה עליו". לפי טראמפ, שתיים מנשותיו של אל-בגדאדי נכשלו בהפעלת חגורות הנפץ שלהן, ונהרגו בתקיפה האמריקנית. טראמפ אמר כי שמונה מסוקים השתתפו במבצע, כמו גם כלי שיט, וכי לכוחות היה רוברט אך לא נעשה בו שימוש.

גורם אמריקני אמר לרויטרס כי במבצע השתתפו בין היתר לוחמי יחידת העלית "כוח דלתא", וכי בניגוד לדיווחים המוקדמים, המבצע יצא מבסיס במערב עיראק ולא בטורקיה.

שר ההגנה מארק אספר כי חיסולו של אל-בגדאדי הוא "מכה הרסנית" עבור ארגון המדינה האסלאמית. אספר תיאר כי הכוחות האמריקניים ניסו לקרוא למנהיג הארגון להסגיר את עצמו, אך הוא לא נענה ובהמשך פוצץ עצמו. לדבריו, קשה להביס את האידיאולוגיה המובילה את הארגון ולכן ארצות הברית חייבת להישאר מעורבת.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בהודעה רשמית על חיסולו של אבו בכר אל-בגדדי, 27 באוקטובר 2019. AP
הישג סמלי גדול. טראמפ בהצהרה מיוחדת, היום/AP

בהצהרה לא שגרתית שנמסרה ביום ראשון בבוקר, לפי שעון ארצות הברית, אמר הנשיא כי הכוחות המיוחדים ביצעו "פשיטה לילית נועזת" והשלימו את המשימה שלהם בצורה גרנדיוזית. לדברי טראמפ, צעדיו האחרונים של אל-בגדאדי היו תחת מעקב במשך כמה שעות. הוא אמר כי בזמן הפשיטה, הכוחות האמריקניים טסו בגובה נמוך ובמהירות, תוך שהם סופגים לעתים אש מהקרקע.

"הוא מת אחרי שהגיע למנהרה ללא מוצא, כשהוא צורח ובוכה לכל אורך הדרך", תיאר טראמפ את השתלשלות המבצע. "הבריון שהתאמץ כל כך להפחיד אחרים בילה את רגעיו האחרונים בפחד ובפניקה מוחלטים, בפחד ובאימה מהכוחות האמריקניים שסגרו עליו". הוא רמז כי ייתכן שתיעוד הפשיטה יפורסם כדי לפגוע במורל של אנשי דאעש.

עוד במהלך הלילה הבטיח הבית הלבן כי הנשיא ימסור "הצהרה משמעותית", וטראמפ רמז לכך בעצמו כשכתב בטוויטר: "משהו גדול קרה".

עוד בוואלה!

הרעיון עדיין חי: חיסולו של אל-בגדאדי לא צפוי לקבור את דאעש

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ובכירים אחרים בממשל צופים במבצע לחיסול מנהיג דאעש אבו בכר אל-בגדאדי מחדר המצב בבית הלבן, 27 באוקטובר 2019. אתר רשמי
טראמפ צופה במבצע בחדר המצב, הלילה/אתר רשמי

טראמפ ביקש להודות לרוסיה, טורקיה, עיראק והכורדים על תמיכתן במבצע. "רוסיה התייחסה אלינו בצורה נהדרת" אמר הנשיא, שענה על שאלות כתבים אחרי ההצהרה. הוא ציין כי מוסקבה, התומכת במשטרו של נשיא סוריה בשאר אסד, פתחה את המרחב האווירי של סוריה עבור הפשיטה האמריקנית, אולם היא לא ידעה מה טיבו של המבצע. עם זאת, משרד ההגנה במוסקבה הכחישו כי היה סיוע כלשהו למבצע ואמרו כי הם לא יכולים לאשר "עוד דיווח על חיסול אל-בגאדי".

הנשיא אמר כי "הלילה האחרון היה לילה גדול עבור ארצות הברית ועבור העולם". הוא סיפר כי הוא צפה ברוב שלבי המבצע יחד עם סגן הנשיא מייק פנס ועם בכירים אחרים בממשל מחדר המצב בבית הלבן, שפרסם תמונה מהלילה. טראמפ אמר כי הוא ישוחח עם משפחותיהם של אזרחי ארצות הברית שנפלו קורבן לדאעש.

הכורדים: העברנו את המידע על אל-בגדאדי

חיסול מנהיג הארגון הרצחני הוא הישג גדול עבור טראמפ בתקופה שבה הוא נתון להליך הדחה של הדמוקרטים בבית הנבחרים ולביקורת חריפה על מהלכיו האחרונים בסוריה. רבים מאלו שהביעו התנגדות להוצאות הכוחות האמריקניים מצפון-מזרח סוריה, מהלך שאפשר לטורקיה לפתוח במבצע נגד הכוחות הכורדיים, הביעו דאגה שדאעש יוכל להתבסס מחדש ולפגוע באינטרסים האמריקניים.

בהצהרתו, אמר טראמפ כי הוא לא שוקל מחדש את הסגת הכוחות האמריקניים מצפון-מזרח סוריה ועל התפרסותם מחדש בשדות הנפט במזרח המדינה. טראמפ אמר כי הכוחות האמריקניים זיהו בשטח את גופתו של אל-בגדאדי באמצעות דגימות DNA, וכי העולם הוא "מקום הרבה יותר טוב" עכשיו. הוא הזהיר כי ארצות הברית תמשיך לרדוף אחריו יורשו של אל-בגדאדי, שטרם ידוע מי הוא יהיה.

גורמים נוספים באזור הכריזו על תרומתם למבצע הדרמטי. לטענת הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, המורכבים בעיקר מלוחמים כורדים, הפלישה הטורקית הובילה לדחיית המבצע בכחודש. הכוחות, שהיו בעלי הברית של ארצות הברית במאבק להדיפת דאעש ממעוזיו בסוריה, אמרו כי אל-בגדאדי אותר בזכות מידע מודיעני שלהם והבטיחו להגביר את המאמצים ברדיפה אחרי תאים רדומים של הארגון הקיצוני.

מנהיג דאעש אבו-בכר אל-בגדאדי בתמונה מיולי 2014. AP
"הוא צרח ובכה לאורך כל הדרך". אל-בגדאדי/AP

צבא עיראק אמר כי שירותי המודיעין הלאומיים איתרו את מקומו של אל-בגדאדי וסיפקו אותו לארצות הברית. גורם אמריקני אישר בפני רויטרס כי בגדאד סייעה במבצע, שיצא מבסיס במערב עיראק. מוקדם יותר היום דווח כי המבצע יצא משטחה של טורקיה.

איראן השיעית, שבה דאעש הסוני רואה אויבת מושבעת, לא התרגשה מהידיעות על חיסולו. "זה לא ביג דיל, בסך הכול הרגתם את היצור שלכם", כתב בחשבון הטוויטר שלו שר המודיעין מוחמד ג'אווד אזרי-ג'הרומי, שהאשים את ארצות הברית ביצירת דאעש. טהראן סייעה לבגדאד ולדמשק בעלות בריתה במאבק בארגון, כששלחה יועצים צבאיים לשתי המדינות.

בעיראק עדיין פועלות מיליציות אל-חשד א-שעבי, שהוקמו עם קריסת צבא עיראק מול כוחות דאעש בקיץ 2014, והן מוקד להפגנות האלימות המתחוללות בימים אלו. בסוריה פרסה איראן מיליציות שיעיות מכל רחבי המזרח התיכון, ואלו נלחמו בדאעש וכן בארגוני מורדים אחרים.

נתניהו: "הישג מרשים"

גם בישראל בירכו על החיסול של אל-בגדאדי. "אני מבקש לברך את הנשיא טראמפ על ההישג המרשים שהביא לחיסולו של ראש דאעש, אל-בגדאדי", אמר נתניהו. "זה משקף את הנחישות המשותפת שלנו, של ארצות הברית ושל כל המדינות החופשיות, להילחם בארגוני הטרור ובמדינות הטרור. ההישג הזה הוא ציון דרך חשוב, אבל המערכה עדיין לפנינו".

שרת ההגנה של צרפת, פלורנס פרלי, בירכה על המבצע, אך הזהירה כי אין זה אומר שהגיע קצו של הארגון. "אל-בגדאדי - זו פרישה מוקדמת עבור טרוריסט, אבל לא עבור הארגון שלו", כתבה בטוויטר. "אנחנו נמשיך במאבק במדינה האסלאמית, יחד עם שותפינו, ונסתגל לנסיבות האזוריות החדשות".

עריפות ראשים לעיני המצלמות

תחת שלטון דאעש, ששלט בשלב מסוים על כשליש משטחיהן של סוריה ועיראק, בוצעו מעשי זוועה נגד מיעוטים ושבויים ממדינות המערב הוצאו להורג תוך שראשיהם נערפו לעיני המצלמות.

אל-בגדאדי נולד, על פי ההערכות, ב-1971 ליד העיר סמארה, מצפון לבגדאד, תחת השם איברהים עוואד איברהים עלי אל-בדרי א-סמארי. לפי דיווחים שונים, היה מטיף במסגד בעיר במקביל לפלישה האמריקנית לעיראק ב-2003. לפי אתרים המזוהים עם דאעש, הוא נעצר בפברואר 2004 בשל פעילותו נגד צבא ארצות הברית והוחזק בבסיס אמריקני בדרום המדינה, יחד עם בכירים רבים באל-קאעדה.

הוא מנהיג את הארגון מאז 2010, כשהיה עוד הזרוע של אל-קאעדה בעיראק. בהמשך הוא התפצל מהארגון ואנשיו ניצלו את התהפוכות באזור כדי לכבוש שטחים נרחבים מעיראק ומסוריה ולפעול במדינות אחרות במזרח התיכון, באפריקה ובדרום-מזרח אסיה. באוקטובר 2011 הוא כבר הוגדר כפעיל טרור על ידי ארצות הברית, שהציעה פרס של עשרה מיליון דולר על מידע שיוביל ללכידתו או למותו. בהמשך גדל הפרס ל-25 מיליון דולר, אולם דובר הקואליציה האמריקנית אמר כבר ב-2017 שאל-בגדאדי "אינו רלוונטי" עוד.

(עדכון ראשון: 14:32)

המיקום שבו אותר אבו בכר אל-בגדאדי  בברישה, סוריה 27 באוקטובר 2019. אתר רשמי
המתחם שבו חוסל אל-בגדאדי, הבוקר/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully