וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המידע מהאישה שהוביל לאיתורו: פרטים חדשים על מבצע חיסול אל-בגדאדי

בניו יורק טיימס דווח כי אחת מנשותיו של מנהיג דאעש הובילה לקצה חוט על מיקומו במהלך מעצרה בחודשים האחרונים. ה-CIA חבר לגורמי מודיעין עיראקים וכורדים, ויחד הצליחו להגיע למסתורו של אל-בגדאדי בצפון-מערב סוריה, שם חוסל

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

המידע המפתיע על מיקומו של מנהיג ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) אבו בכר אל-בגדאדי הגיע בעקבות מעצר וחקירה של אחת מנשותיו ומשליח נוסף - כך מסרו הערב (ראשון) שני גורמים ל"ניו יורק טיימס". באמצעות קצה החוט הראשוני, לפיו אל-בגדאדי מסתתר בכפר בצפון-מערב סוריה, עבדו ב-CIA יחד עם גורמי מודיעין עיראקים וכורדים על מנת לזהות את המיקום באופן מדויק יותר. לאחר איתורו הוצבו במקום מרגלים שעקבו אחר תנועותיו, וכך סייעו לכוחות הקומנדו האמריקני לחסל את מנהיג הארגון.

לדברי גורמי צבא, מודיעין ולוחמה בטרור, החיסול הצליח למרות החלטתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על נסיגת הכוחות האמריקניים מצפון סוריה. הגורמים טענו כי הנסיגה הפריעה לתכנון הקפדני של המבצע ואילצה את הפנטגון לקחת סיכון במהלך הפשיטה הלילית.

הגורמים שיבחו את הכורדים, שהמשיכו לספק מידע ל-CIA על אודותיו של אל-בגדאדי, אפילו לאחר נסיגת הכוחות האמריקניים שהותירה אותם לבד בקרב מול טורקיה. אחד הגורמים ציין כי הכורדים הסורים והעיראקים תרמו יותר מודיעין לקראת הפלישה מאשר כל מדינה.

אבו בכר אל-בגדאדי, מנהיג דאעש, 29 אפריל 2019. עיבוד תמונה
מרגלים הוצבו מחוץ לביתו. אל-בגדאדי/עיבוד תמונה

התכנון הראשוני של המבצע החל במהלך הקיץ. יחידת העלית "כוח דלתא" החלה לתכנן ולהתאמן על משימה סודית להרוג או לחטוף את מנהיג דאעש, תוך התמודדות עם קשיים רבים. מקום מסתורו היה בעומק שטח שנשלט על ידי אל-קאיעדה, והשטח האווירי שלו נמצא בשליטת סוריה ורוסיה. לפחות פעמיים ביטל הצבא האמריקני משימות ברגע האחרון.

"רק ביום חמישי ושישי הנשיא בחר את התכנית ונתן לו אור ירוק להמשיך וכך עשינו אתמול", אמר שר ההגנה מארק אספר בראיון לרשת ABC. אספר ציין כי הוא לא יודע אם ארצות הברית הייתה מצליחה לצאת למבצע אם הכוחות האמריקניים היו נסוגים לחלוטין מסוריה, כמו שתכנן טראמפ.

עוד בוואלה!

חיסול אל-בגדאדי הוא מסע הניצחון של טראמפ בדרך לכהונה שנייה

לכתבה המלאה
המיקום שבו אותר אבו בכר אל-בגדאדי  בברישה, סוריה 27 באוקטובר 2019. אתר רשמי
המיקום שבו אותר אל-בגדאדי בברישה, היום/אתר רשמי

את השתלשלות האירועים במבצע חשף הנשיא טראמפ, ואת פרטיו אישרו גורמים בכירים בארצות הברית. סמוך לחצות הלילה (שעון סוריה), שמונה מסוקים אמריקנים מסוג צ'ינוק CH-47, המריאו מבסיס צבאי ליד ארביל שבעיראק. הטיסה נעשתה בגובה נמוך ובמהירות על מנת להימנע מאמצעי הזיהוי האוויריים וחצו את גבול סוריה. במהלך 70 הדקות המסוכנות באוויר ספגו המסוקים אש מהקרקע.

סמוך לנחיתה, המסוקים פתחו יחד עם מטוסי קרב נוספים בירי לעבר מתחם בניינים, ובכך משכו את תשומת הלב ואפשרו ללוחמי כוח דלתא יחד עם כלביהם לנחות באזור ברישה הנמצא צפונית לאידליב.

השתמש בילדיו כמגן אנושי

הנשיא אמר כי בחסות הירי האווירי של המסוקים, לוחמי הקומנדו עקפו את דלת הכניסה מחשש למטען ממולכד, לפני שהרסו את אחד מקירות המתחם. כך הצליחו להיכנס במהירות למקום ולהתעמת עם קבוצת לוחמים של דאעש. לדברי טראמפ, שצפה במתרחש בשידור ישיר בחדר המצב של הבית הלבן יחד עם בכירים נוספים, הכוח האמריקני ירה למוות בכמה בני אדם ופינה מהמקום 11 ילדים.

אל-בגדאדי נמלט מכוח הקומנדו ורץ אל תוך מנהרה תת-קרקעית. טראמפ טען כי מנהיג הארגון לקח עמו שלושה ילדים, ככל הנראה כדי להשתמש בהם כמגן אנושי מפני הירי. מחשש שאל-בגדאדי לובש חגורת נפץ, שהתברר כנכון, הלוחמים האמריקנים שלחו כלב צבאי לעברו. אז, הפעיל את המטען שלגופו, וגרם לפציעתו של הכלב ולמותם של שלושת הילדים.

"הוא במתחם, זה נכון, יחד עם כמה גברים ונשים אחרים והרבה ילדים", תיאר שר ההגנה את רגע השיא של המבצע שארך כשעתיים. "ללוחמים המיוחדים שלנו יש טקטיקות, טכניקות והליכים שבהם הם משתמשים כדי לנסות ולקרוא לו להיכנע. בסופו של דבר, הוא החליט להרוג את עצמו ואנו מאמינים כי לקח איתו כמה ילדים קטנים".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ובכירים אחרים בממשל צופים במבצע לחיסול מנהיג דאעש אבו בכר אל-בגדאדי מחדר המצב בבית הלבן, 27 באוקטובר 2019. אתר רשמי
טראמפ ובכירי הממשל צופים במבצע בחדר המצב של הבית הלבן/אתר רשמי

טראמפ, לעומתו, תיאר בפירוט יותר את אותם הרגעים. לדבריו, אל-בגדאד נהרג אחרי שרץ לתוך מנהרה שמובילה למבוי סתום, כשהוא מיילל, בוכה וצועק לאורך כל הדרך. "הוא סחב איתו שלושה מילדיו הצעירים, הצית את עצמו והרג את עצמו ואת שלושת הילדים".

אולם אספר לא שב על התיאורים כי מנהיג דאעש "ילל" ו"בכה". שר ההגנה טען כי אין לו את הפרטים האלה. "הנשיא ככל הנראה הצליח לשוחח עם המפקדים בשטח", הסביר.

הנשיא סיפר כי הלוחמים האמריקנים היו במתחם במשך שעתיים, פינו את הלוחמים מהמקום ואספו מידע שלדבריו מכיל נתונים על מבצעי דאעש. עוד הוסיף כי ללוחמים יש דגימות DNA של מנהיג הארגון, בהם עשו שימוש כדי לוודא במהירות שהגיעו לאדם הנכון. לאחר שכל הלוחמים שבו למסוקים והחלו בטיסה חזרה לעיראק, מטוסי קרב הפציצו את המתחם כדי לוודא שיושמד באופן סופי. ארבע שעות לאחר ההמראה צייץ הנשיא: "משהו גדול מאוד קרה!".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully