וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן: אם רוסיה לא תמלא התחייבותיה - נטהר את הכוחות הכורדים

26.10.2019 / 19:40

נשיא טורקיה איים כי אם צבא רוסיה לא יפנה את הלוחמים הכורדים למרחק של 30 ק"מ מהגבול, כפי שנקבע בהסכם עם פוטין, "נטפל בסיטואציה בעצמנו". הוא דרש מאירופה להגביר את התמיכה הכספית בפליטים הסורים, או ש"לא תהיה לנו ברירה אלא לפתוח את הגבולות"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן איים היום (שבת) כי טורקיה תטהר את צפון-מזרח סוריה מאנשי המיליציה הכורדית, אם רוסיה לא תמלא את התחייבותה במסגרת ההסכם שהושג בין המדינות. ההסכם, שעליו הכריזו ארדואן ומקבילו הרוסי ולדימיר פוטין, קובע כי כוחות הביטחון הרוסיים ומשמר הגבול הסורי יפנו את הכוחות הכורדים למרחק של 30 ק"מ מהגבול למשך תקופה של שישה ימים. החל מיום שלישי, הכוחות הרוסיים והטורקיים יחלו בסיורים ברצועת שטח צרה יותר, של 10 ק"מ.

אנקרה רואה בכוחות הסוריים הדמוקרטיים כארגון טרור, המקושר למורדים הכורדים בדרום-מזרח טורקיה. המתקפה שהיא פתחה בסוריה, אחרי שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע על נסיגת אלף חיילים אמריקנים מהאזור, גררה ביקורת מצד בעלות בריתה של טורקיה לברית נאט"ו. "אם האזור הזה לא יטוהר מטרוריסטים בסוף 150 השעות הללו, נטפל בסיטואציה בעצמנו ונבצע את כל עבודת הטיהור", אמר ארדואן בנאום שנשא באיסטנבול.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן מדבר במהלך ישיבה באנקרה ב-24 באוקטובר 2019. רויטרס
"נבצע את כל עבודת הטיהור". ארדואן נואם באנקרה, לפני יומיים/רויטרס

רוסיה הזהירה את הכוחות הסוריים הכורדיים כי הם יתמודדו עם מלוא כוחו של הצבא הטורקי, החברה השנייה הגדולה ביותר בנאט"ו, אם הם לא יסיגו את לוחמיהם וכלי הנשק שלהם מהאזור המיועד בצפון-מזרח המדינה עד למועד האחרון שסוכם.

בנוסף לכך, ארדואן האשים את האיחוד האירופי בכך ששיקר בהבטחתו לספק שישה מיליארד יורו לסיוע בשיכונם והזנתם של 3.6 מיליון הפליטים הסורים שנמצאים במדינתו. לטענתו, אירופה סיפקה רק חצי מהסכום המדובר.

מוקדם יותר, הנשיא הטורקי חזר על איומיו לשלוח את הפליטים לאירופה אם המדינות האירופיות לא יגבירו את הסיוע הפיננסי לתמיכה ביישובם מחדש של הפליטים ב"אזור הבטוח" שאנקרה רוצה להקים בצד הסורי של הגבול. "אם תכניתה של טורקיה להחזרת (הפליטים) לא תקבל תמיכה, לא תהיה לנו ברירה אלא לפתוח את הגבולות", הזהיר ארדואן. "נפתח את הגבול, כך שהם יוכלו ללכת לאירופה".

עוד בוואלה!

אמנסטי: טורקיה מחזירה בכוח פליטים סורים לאזור הגבול

לכתבה המלאה
לוחמי המורדים הסורים מתכנסים בסמוך לעיירת הגבול בתל אבייד, סוריה, 24 באוקטובר, 2019. רויטרס
המורדים הסורים באזור תל אבייד בצפון-מזרח סוריה/רויטרס

בנאט"ו חוששים שהמבצע הטורקי "מעיין השלום" יפגע במאמצי הלחימה נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). בצעד שעשוי להחריף את זעמה של אנקרה, התובעת לשעבר והחוקרת באו"ם קרלה דל פונטה אמרה בריאיון שיתפרסם הערב כי על ארדואן להיחקר בגין פשעי מלחמה. גל פונטה, לשעבר התובעת הכללית בשוויץ, אמרה כי "עבור ארדואן, לפלוש לטריטוריה הסורית ולהשמיד את הכורדים, זה לא יאומן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully