וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הנסיגה: ארה"ב תתגבר את כוחותיה בשדות הנפט במזרח סוריה

שר ההגנה אספר הודיע אחרי פגישות שקיים במפקדת נאט"ו כי כוחות, שככל הנראה יכללו טנקים ומשוריינים, יישלחו כדי להגן על שדות הנפט של ארה"ב והכורדים מפני מתקפות של דאעש. הצעד בא בניגוד להתכווצות המתמשכת של הנוכחות האמריקנית במדינה. טראמפ: "הנפט מאובטח!"

צילום: רויטרס

ארצות הברית תשלח תגבורת למזרח סוריה כדי לחזק את ההגנה על שדות הנפט, הנשלטים על ידה ועל ידי הכוחות הכורדים, מפני פעולות אפשריות של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). שר ההגנה האמריקני מארק אספר הודיע הערב (שישי) על הצבת הכוחות, שככל הנראה יכללו טנקים וכלי רכב משוריינים נוספים. המשמעות תהיה הוספת מימד נוסף לנוכחות האמריקנית במדינה, שמורכבת בעיקר מחיילי הכוחות המיוחדים, שאינם מצוידים בטנקים וברכבים אלה.

דבריו של אספר, שנאמרו במסיבת עיתונאים במפקדת נאט"ו בבריסל, שם הוא התייעץ עם בנות בריתה של ארצות הברית, משקפים שינוי נוסף במדיניות האמריקנית בסוריה. צעד זה מנוגד להקטנה המתמשכת של הנוכחות הצבאית האמריקנית במדינה. זאת לאחר שהנשיא דונלד טראמפ הורה על החזרת אלף החיילים האמריקנים שלחמו לצד הכורדים נגד דאעש - נסיגה שנמשכת גם כעת, במקביל להודעתו של שר ההגנה על תגבור שדות הנפט.

שר ההגנה של ארצות הברית מארק אספר במפקדת נאט"ו בבריסל ב-24 באוקטובר 2019. רויטרס
"שוקלים מחדש כיצד להציב את כוחותינו". אספר במפקדת נאט"ו/רויטרס

אף על פי שאספר לא ציין מה יהיו מימדי התגבורת הצבאית, היא עשויה לכלול כמה מאות חיילים אמריקנים, בגלל התמיכה הלוגיסטית הנרחבת הנדרשת עבור טנקים ומשוריינים. גורם רשמי, שדן בפרטי התכנית כשהוא שומר על אנונימיות, הזהיר כי בסופו של דבר עלולים להוציא את הטנקים מתמהיל הכוחות בגלל אתגרים לוגיסטיים, כמו הטסתם.

נשיאי רוסיה וטורקיה, ולדימיר פוטין ורג'פ טייפ ארדואן, חילקו ביניהם תפקידים ביטחוניים בצפון-מזרח סוריה, בעקבות הנסיגה האמריקנית מהאזור. החלטתו של טראמפ גררה ביקורת נרחבת על כך שהממשל האמריקני נטש את בעלי בריתו הכורדים, שלחמו לצד ארצות הברית במשך כמה שנים ואיבדו את חייליהם במלחמה נגד ארגון הטרור.

הצהרתו של אספר מגיעה על אף דבריו של טראמפ בטוויטר, בהם הוא טען כי המשימה הצבאית בסוריה הושלמה. מוקדם יותר, הוא הביע את רצונו לעזור בהגנה על שדות הנפט במזרח המדינה, כשהוא טוען שזה יכול לסייע לכורדים ולאמריקנים, אך שמשאבים אלה שייכים לממשלת סוריה.

עוד בוואלה!

אמנסטי: טורקיה מחזירה בכוח פליטים סורים לאזור הגבול

לכתבה המלאה
כוחות אמריקניים חוצים את הגבול מסוריה לכיוון עיראק, 21 באוקטובר 2019. רויטרס
הנסיגה נמשכת. כוחות אמריקנים חוצים את הגבול מסוריה לעיראק/רויטרס

"הנפט מאובטח", צייץ טראמפ ביום שישי. "החיילים שלנו עזבו ועוזבים את סוריה למקומות אחרים, ואחר כך... חוזרים הביתה! כשהחסידים השוטים שקראו את המזרח התיכון בצורה לא נכונה במשך 20 שנה ישאלו מה אנחנו משיגים מהעסקה, אני אומר בפשטות - הנפט, ואנחנו מחזירים את החיילים שלנו הביתה, יש הגנה מפני דאעש!".

כשנשאל על השינוי באסטרטגיה של ארצות הברית, אספר אמר שמטרתה של המשימה האמריקנית מאז ומעולם הייתה מניעת התחדשותה של המדינה האסלאמית. "המשימה הזאת לא השתנתה", הוא אמר. אספר הבהיר שהמטרה המרכזית היא למנוע מדאעש להשיג מחדש שליטה על הנפט, שעד שנת 2017 היה המקור המרכזי להכנסותיה.

עם זאת, הוא ציין בדבריו במפקדת נאט"ו, שבארצות הברית "שוקלים כיצד עלינו להציב מחדש כוחות באזור כדי להבטיח שאנחנו מגנים על שדות הנפט". לפני שמסר את דבריו, בכיר במשרד ההגנה אמר שהכוחות בשדות הנפט יתוגברו וכמו כן הסנאטור הרפובליקני לינזדהי גראהם אמר שהצבא האמריקני מתכנן תכנית שתמנע מהנפט להגיע לידי איראן ודאעש.

למנוע מדאעש גישה למשאבים ונשק

החל מסוף 2015 ארצות הברית ביצעה תקיפות אוויריות נגד כמה משדות הנפט במחוז דיר אל זוהר
שנכבש על ידי דאעש. התקיפות שבוצעו במסגרת מבצע "נחשול שתיים", כוונו נגד תשתית שאיבת הנפט במחוז על ידי פגיעה במשאבות, צינורות, מזקקות ומחסנים וקטעו את פעילותן של שיירות שהעבירו נפט. המבצע קרוי על שמו של מבצע אווירי ממלחמת העולם השניה, שמטרתו הייתה לפגוע בתעשיית הנפט ברומניה.

אספר אמר כי צריך למנוע מדאעש לאיים על אספקת הנפט מהשדות שוב. "אם לדאעש תהיה גישה למשאבים ואי לכך את האפשרות לרכוש נשק או להשיג לוחמים או כל דבר אחר שהם יעשו,יהיה קשה יותר להילחם בו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully